Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-18, 11:23
  #1
Medlem
bunnyboys avatar
Ju mer vi hör om klimathotet, om behovet av att minska segregationen och om fri rörlighet desto angelägnare blir satsningar som gynnar kollektivtrafiken. Men det som sker i storstadsregionerna är i stället en motsatt utveckling. I Skåne betyder det nya “fritidskortet” en kostnadsökning med 400 procent för gymnasiseelever, i Göteborg har priserna nyligen höjts igen efter sänkningen i augusti 2007 och den första mars genomförs den senaste i en lång rad av höjningar i Stockholm. Priset på månadskortet når då hela 690 kronor. Självklart skulle utvecklingen kunna se annorlunda ut och det finns goda exempel i små kommuner som Jokkmokk där man nu får åka buss i ett år för bara 100 kronor.

Kollektivtrafikanterna gör motstånd mot den här utvecklingen. Den senaste tiden har det arrangerats demonstrationer i Malmö och Linköping, organiserats kontroller av biljettkontrollanter i Göteborg och öppnats spärrlinjer i Stockholm. Många har också organiserat sig i till exempel planka.nu.

Nu bjuder vi – Öppna Stockholm och Planka.nu Stockholm – in kollektivtrafikanter, miljöaktivister och alla andra intresserade till en landsomfattande aktionsdag för avgiftsfri kollektivtrafik den första mars. I Stockholm kommer det bli en underjordisk demonstration i tunnelbanan och flera andra mindre aktioner planeras också. Hjälp till att organisera öppna och deltagande aktioner, demonstrationer och andra aktiviteter på flera håll i Sverige.
Citera
2008-02-18, 11:36
  #2
Medlem
fastigos avatar
Kollektivtrafik ej miljövänligt

Vad får dig att tro att kollektivtrafik är miljövänllgt? En avgiftsfri kollektivtrafik skulle innebära att efterfrågan steg enormt och att många onödiga resor skulle genomföras med ökat utsläpp av avgaser från bussar och kraftverk som producerar el. 690 kr för ett månadskort är billigt , de pengarna räcker inte att tanka en vanllig bil.
Citera
2008-02-18, 12:24
  #3
Medlem
Jag som libertarian håller med i motståndet mot höjda avgifter för den offentliga kollektivtrafiken, och håller med om att avgifterna bör sänkas, helst helt avskaffas. Verksamheten är ett statligt monopol och en kamoflerad skatt. Sänkta avgifter är sänkta skatter och ökad frihet.

Förvisso anser jag som libertarian att verksamheten bör privatiseras och prissättningen släppas helt fri, något som du förmodligen inte håller med om. Men nolltaxa i sig vore ett förslag som jag anser att libertarianer bör stödja.
Citera
2008-02-18, 12:53
  #4
Medlem
Luposs avatar
Jag ser inget fel i att man betalar för de tjänster man nyttjar. Kollektivtrafiken är kraftigt subventionerad i hela Sverige och det innebär att jag som aldrig sätter min fot på en buss eller T-bana får betala dina resor. Det enda rättvisa vore att de som nyttjar kollektivtrafik betalar vad en biljett verkligen kostar.
Citera
2008-02-18, 13:25
  #5
Medlem
fastigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia
Jag som libertarian håller med i motståndet mot höjda avgifter för den offentliga kollektivtrafiken, och håller med om att avgifterna bör sänkas, helst helt avskaffas. Verksamheten är ett statligt monopol och en kamoflerad skatt. Sänkta avgifter är sänkta skatter och ökad frihet.

Förvisso anser jag som libertarian att verksamheten bör privatiseras och prissättningen släppas helt fri, något som du förmodligen inte håller med om. Men nolltaxa i sig vore ett förslag som jag anser att libertarianer bör stödja.

Vari ligger det liberala att tvinga andra att betala för dina bussresor? Att sänka avgifterna innebär ju inte att kostnaden försvinner, endast att någon annan ska betala dem, i det här fallet genom skattehöjningar på andra områden. Kollektivtrafiken för övrigt inget statligt monopol.
Citera
2008-02-18, 13:28
  #6
Medlem
kenth44s avatar
Skitbra!
Citera
2008-02-18, 13:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fastigo
Vari ligger det liberala att tvinga andra att betala för dina bussresor? Att sänka avgifterna innebär ju inte att kostnaden försvinner, endast att någon annan ska betala dem, i det här fallet genom skattehöjningar på andra områden.
Nej, den libertarianska ståndpunkten är självklart att gå emot varje form av skattehöjning eller anslag till kollektivtrafiken. Om kollektivtrafiken behöver kapital så får den söka sådant på marknaden från investerare eller sponsorer eller som donationer. Som libertarian måste man kategoriskt vara mot både indrivandet av skatter och monopolavgifter, och mot spenderandet av desamma. Libertarianer i landstinget bör villkorslöst rösta mot både indrivningar och anslag till den offentliga kollektivtrafiken och sen får man se vilket om något eller bådadera som får majoritet och blir beslut.

Citat:
Kollektivtrafiken för övrigt inget statligt monopol.
Jo det är det nog. Försök bygga en privat tunnelbana eller privata busshållplatser så får du se vilka som hindrar dig.
Citera
2008-02-18, 13:32
  #8
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia
Jo det är det nog. Försök bygga en privat tunnelbana eller privata busshållplatser så får du se vilka som hindrar dig.
Hahaha det är ju just det där som är så gulligt med liberalismen. Skulle vilja se ett samhälle där infrastukturen INTE är reglerad, vilket satans kaos det skulle vara.
Citera
2008-02-18, 13:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Hahaha det är ju just det där som är så gulligt med liberalismen. Skulle vilja se ett samhälle där infrastukturen INTE är reglerad, vilket satans kaos det skulle vara.
Se idag vilket satans kaos det är när den är reglerad!

Vad har du för historiska och internationella exempel på att icke-statligt reglerade branscher har lett till "kaos"? Jag har väldigt måmnga exempel på att statligt reglerade branscher har lett till kaos. Infrastrukturen i dagens Sverige är ett mycket tydligt exempel där köerna och kostnaderna bara växer.
Citera
2008-02-18, 14:05
  #10
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia
Se idag vilket satans kaos det är när den är reglerad!

Vad har du för historiska och internationella exempel på att icke-statligt reglerade branscher har lett till "kaos"? Jag har väldigt måmnga exempel på att statligt reglerade branscher har lett till kaos. Infrastrukturen i dagens Sverige är ett mycket tydligt exempel där köerna och kostnaderna bara växer.

Öhm ja vi vet var t-banan ligger och när tågen går. Har du några lyckade exempel på tunnelbanor som varit helt oreglerade?
Citera
2008-02-18, 14:07
  #11
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Öhm ja vi vet var t-banan ligger och när tågen går. Har du några lyckade exempel på tunnelbanor som varit helt oreglerade?
Du har ju uppenbarligen hittat till Flashback trots brist på statlig reglering. Varför skulle en privat t-bana låta bli att marknadsföra sig..?
Citera
2008-02-18, 14:11
  #12
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Du har ju uppenbarligen hittat till Flashback trots brist på statlig reglering. Varför skulle en privat t-bana låta bli att marknadsföra sig..?

På vilket sätt är flashback jämförbart med en tunnelbana? Vilket struntexempel!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback