Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-17, 23:24
  #1
Medlem
Mors. Behöver lite tips om vad att tänka på när jag ska dra igång styrketräningen igen efter ett mkt långt uppehåll. Lite fakta:

Jag har tidigare hållit på med styrketräning 2-3 ggr/vecka i cirka 12 år. Goda resultat, men tränade ffa för att jag var rätt spinkig innan jag började. När jag var som "bäst" vägde jag runt 90 kg och var/är 193 cm lång. Inte tävlingsdeffad, men klart trimmad.

Det var då det.

Nu har jag hållit upp pga en mängd saker i cirka 6 år. Väger runt 100 pannor, och är alltså lönnfet och har gissar jag tappat det mesta av muskulaturen.

Är dessutom 18 år äldre än när jag en gång började.

Tekniken, kunskapen, och rutinen finns kvar. Muskelminnet finnns där, jag har nosat lite på vikterna på ett gym någta ggr den sensate månaden.

Hur bör jag agera för att komma igång igen?

Några saker som inte går att trolla bort:

10 kg övervikt.

numera medelålders.

Stelare i kroppen (kan vara lite shaky vid benböj)

Allmänt rostig.

På plussidan:

Taggad att dra igång igen.

Muskellminnet finns där.

Tekniken finns där.

Dvs. synapserna behöver inte läras igen, i vart fall inte från scratch

MÅL: Lite mer muskeltonus, eg inte så värst mkt mer muskelmassa.

tappa lite av övervikten, kanske 5 kg?

TIPS TACK! Alla ideer välkomna.

Vänligen/LV
Citera
2008-02-18, 20:56
  #2
Medlem
Bump. Plz, ngn?
Citera
2008-02-18, 21:36
  #3
Medlem
worshipsatans avatar
varför inte bara börja köra?

jag höll uppe i 8 år, nu är jag 33 och riktigt biff igen som jag var under 90-talet
Citera
2008-02-18, 23:17
  #4
Medlem
det är väl bara att börja pumpa och ta det lugnt de första veckorna !
Citera
2008-02-19, 00:47
  #5
Medlem
karlshamn_yes avatar
Det enda råd jag egentligen har att ge är, ta det i lugn takt och styr upp kosten.
Citera
2008-02-19, 00:54
  #6
Medlem
Som flera påpekat, vad är problemet?

"Tekniken, kunskapen, och rutinen finns kvar. Muskelminnet finnns där, jag har nosat lite på vikterna på ett gym någta ggr den sensate månaden."

Detta är betydligt mer än de flesta har första gången de går till ett gym, du har en klar headstart på lille Pelle som vågat sig till gymmet för första gången. Bara att gasa och köra!

Dock är det kanske något viktigare nu än för 18 år sedan att hålla koll på maten, stular du med den så kan du ju glömma att bli av med några kilon
Citera
2008-02-19, 01:01
  #7
Medlem
Exakt! Fast akta dig för "muskelminnet". Det kan lätt spela dig ett spratt. Alltså, ta det *jävligt* lungt. Och gör det de första två-tre veckorna!
Citera
2008-02-19, 16:58
  #8
Medlem
OK, dåså.

Tack o bock!
Citera
2008-03-02, 02:47
  #9
Medlem
Hur har det gått?
Citera
2008-03-02, 10:51
  #10
Medlem
Lycka till, börja äta rätt och sköta kosten idag, och börja träna redan imorgon!
Citera
2008-03-02, 10:58
  #11
Medlem
The-Hallows avatar
Känns inte som du behöver tips när du hade tränat i 12 år tidigare , mycket erfaranhet. Ta det lungt i början bara , ät, sov.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback