2008-03-24, 15:24
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Måste hålla med där. De gånger jag besökt en polare i Rannebergen har jag slagits av hur trevligt det är där ute, framför allt utsikten. Spelar ingen roll vilken lägenhet du har, utsikten är aldrig rakt in i en annans vardagsrum.
Rannebergen är väldigt schysst om man gillar att vara ute i naturen. Det stora fina naturområdet Vättlefjäll börjar på andra sidan vägen vid Rannebergen och det är ett av de finaste naturområden som finns i Göteborgsområdet. Många små sjöar, fina vandringsleder, utsikt, bra luft osv.
Fast det verkar inte vara så många av de som bor i Rannebergen som vandrar i Vättlefjäll om det nu stämmer att det bor så många invandrare i Rannebergen som det sägs. För de man människor man stöter på i Vättlefjäll verkar inte vara av utländsk härkomst.

Jag kan tänka mig att det drar ut en del störiga ungdomsgäng för att grilla i de närmaste delarna av Vättlefjäll på våren och sommaren så om man inte gillar det får man nog gå längre in i skogen. Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta.

/jollo
Citera
2008-03-24, 16:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davinho414
Rekommenderar man Björkekärr kan man rekommendera väldigt många fler ställen än vad han tog upp. Jag har bott i alla delar av Göteborg och björkekärr var det absolut sämsta stället av de så ja, det är precis vad jag menar, hade inte rekommenderat någon att bo där. Sen klart att björkekärr är bättre än angered men det är ju inte det det handlar om.

Björkekärr är relativt stort och har många olika typer av bebyggelser. Det som anses lite sämre är höghusen på smörslottsgatans högre nummer. Men sen du bodde där så har de husen blivit omringade av dyra bostadsrättsområden, nya villaområden i 5 milj klassen osv.. Det gör att totalt sett i området så de sämre delarna av Björkekärr en relativt liten del.

Dessutom ingår inte Hagforsgatan i Björkekärr även vissa anser det (t.ex. kyrkan).
Citera
2008-03-24, 16:21
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Björkekärr är relativt stort och har många olika typer av bebyggelser. Det som anses lite sämre är höghusen på smörslottsgatans högre nummer. Men sen du bodde där så har de husen blivit omringade av dyra bostadsrättsområden, nya villaområden i 5 milj klassen osv.. Det gör att totalt sett i området så de sämre delarna av Björkekärr en relativt liten del.

Dessutom ingår inte Hagforsgatan i Björkekärr även vissa anser det (t.ex. kyrkan).
Är det höghusen norr om Träkilsgatan i norra delen av Björkekärr du menar är lite sämre? De som är byggda i någon sorts betongelement och lite blåa till färgen? Bor det mycket skumt folk där som kan ställa till det om man bor i närheten? Har nämligen tittat lite på lägenhet på Träkilsgatan och även på Smörslottsgatan längre ner mot Härlanda Tjärn.

Hagforsgatan har jag förstått att det kan vara lite stökigt, och dessutom är det byggt på radonhaltig mark. Men hur är det längre bort i Torpa i området med de vita 40-talshusen? Är det lugnt där?

/jollo
Citera
2008-03-25, 00:05
Medlem
Hans Mosers avatar
Slätadamm

Slätadamm/Fyrklövergatan nere nära Björlandavägen är schysst. Likaså Bjurslätt ganska posh. Nära stan.
Tuve är fint men saknar spårvagn men det går massa bussar. Hisingskärra har fina lägenhetsområden.
Citera
2008-03-25, 00:12
Medlem
izzys avatar
Olskroken/Redbergsplatsen med omnejd är guld!
Citera
2008-03-25, 14:26
Medlem
känner en som bott i göteborg, var iof ett tag sedan men hon rekommenderar mölndal eller hisingen, någon som har lite mer specifik info om dessa?
Citera
2008-03-25, 14:35
Medlem
Hans Mosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrönKnekt
känner en som bott i göteborg, var iof ett tag sedan men hon rekommenderar mölndal eller hisingen, någon som har lite mer specifik info om dessa?

Frågar du för att du vill veta eller bara för att ha nåt att skriva ?
Många här inkl jag har ju redan skrivit mer specifik info om Hisingen och Mölndal. Vad är det du inte förstår?
Citera
2008-03-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Moser
Frågar du för att du vill veta eller bara för att ha nåt att skriva ?
Många här inkl jag har ju redan skrivit mer specifik info om Hisingen och Mölndal. Vad är det du inte förstår?

vet inte om du menar att om man skriver ifall förbindelserna är bra eller dåliga räknas som specifik info?
jag tänkte mer på gym, affärer och sånt, och du har glömt att jag inte är från gbg så jag vet nog inte riktigt om gatunamnen du skrev är i kiruna eller mölndal?
ville ha info om områden inte gator.
och nej anser inte att mitt liv är så tråkigt att känner att jag måste skriva något på ett forum, tack ändå
Citera
2008-03-25, 20:08
Medlem
lphs avatar
Kallebäck

Bor själv i Kallebäck och det är verkligen hur lugnt som helst, här finns både studentboende, hyresrätter och bostadsrätter. Visst...nu säger nån att det var ett mord här nyligen och ja....men förutom det så händer det inte spec mkt här. Jättefint område, nära till stan ( 30 min och gå ) och nära till Delsjön med badplats.
Citera
2008-03-25, 20:18
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrönKnekt
vet inte om du menar att om man skriver ifall förbindelserna är bra eller dåliga räknas som specifik info?
jag tänkte mer på gym, affärer och sånt, och du har glömt att jag inte är från gbg så jag vet nog inte riktigt om gatunamnen du skrev är i kiruna eller mölndal?
ville ha info om områden inte gator.
och nej anser inte att mitt liv är så tråkigt att känner att jag måste skriva något på ett forum, tack ändå

Men Hisingen och Mölndal, som du ville ha information om är inte områden. Hisingen är Sveriges fjärde största ö med 125 000 invånare och Mölndal, som är en egen kommun, har nästan 60 000 invånare. Det varierar ganska mycket så vill du ha specifik information om områden får du också välja specifika områden.

Det har skrivits en hel del om områden både på Hisingen och i Mölndal. Själv skrev jag ju bara för några inlägg sedan om området runt Vågmästareplatsen tex. Det ligger på Hisingen, i Lundby stadsdelsnämndsområde, stadsdelen Kvillebäcken närmare bestämt. Du säger att du vill veta mer om gym och affärer. Well, om vi börjar med affärer så ligger Backaplan (www.backaplan.se) precis intill. Där finns strax över 100 affärer. Och så tar det ju fem minuter med spårvagn till Nordstan som är Sveriges största köpcentrum. Gym då. Jag tränar inte själv på gym men jag vet att det finns vid Lundbybadet borta vid Rambergsvallen tex. Finns säkert fler.
Senast redigerad av soer 2008-03-25 kl. 20:27.
Citera
2008-03-25, 20:26
Medlem
Devreauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova.SS
Hela hisingen är inte bara skräp, området runt lundby nya kyrka, sannegården, lindholmen är generellt lugnt. Man kan se lite underliga personer ibland, men man får ha sina saker i fred. Och hyrorna är på en lagom nivå. Gratis parkering nästan över allt. Mycket studenter. Om du känner för att lägga lite mer på boendet så byggs det nytt efter älvstranden.

beror på om du pundar eller inte
Citera
2008-03-25, 20:28
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Men snälla nån, att det åker drägg med spårvagnen FÖRBI ett område betyder ju inte att området i sig är dåligt. 1:an, 7:an och 8:an går alla förbi "fina" områden inne i centrum såsom Linnéstaden, Vasastan, Lorensberg m.m. men det betyder naturligtvis inte att dessa områden är dåliga.

Däremot är det naturligtvis så att om man är beroende av att åka kollektivt och är rädd för drägg på spårvagnen så skall man undvika områden där spårvagnslinjen går ut till förorter som är "socialt belastade" som det så fint brukar kallas när det är stökigt. Och ja, det finns finns en del sådana områden längs spårvagnslinjen ut Tynnered, framförallt runt Frölunda Torg och ut mot ändhållplatsen vid Opaltorget. Vill man undvika att åka denna spårvagnslinje kan man antingen köra bil eller ta en buss/spårvagnslinje som inte går ut ändå ut till förorten. För Högsbos del gäller det spårvagn 2 som stannar vid Axel Dahlströms torg och bussarna mot Skintebo/Kullavik/Kungsbacka som stannar vid Marklandsgatan.

Sen måste jag säga att stöket på spårvagnen mot Frölunda är kraftigt överdrivet. Låt vara att det känns otryggt vid Frölunda Torg och Opaltorget men vid Järnbrott, Ruddalen, Flatås och Högsbo kan jag inte minnas att jag någonsin sett något våld och jag har ändå bott i väster i nästan hela livet.

För övrigt är Högsbo och Flatås inte samma sak. Nymilsgatan ligger i Flatås och där finns det många större lägenheter med barnfamiljer och därmed en hel del ungdomar. Dessutom går det en hel del ungar från Högsbohöjd på Flatåsskolan som ligger vid Nymilsgatan. "Gamla" Högsbo med 50-talshusen närmare Axel Dahlströms Torg har däremot mest 2or och där dominerar pensionärer och ensamstående, lugnt med andra ord.
Högsbohöjd består av två helt olika bostadstyper. Dels ett område i söder med relativt nyrenoverade mycket fräscha och dyra lägenheter. Dels ett område i norr med mycket billiga lägenheter (främst Drott som hyresvärd). Här kan jag tänka mig att en hel del av de stökiga Högsbohöjdsungarna bor. Lyckligtvis har de inte så stor aktionsradie så man ser dem sällan nere i det egentliga Högsbo.
Bredvid Flatås ligger (gamla) Järnbrott. Där finns det mest 2or och det bor mest pensionärer och ensamstående där, precis som i (gamla) Högsbo. I denna del av Järnbrott är det hur lugnt som helst. Västra Järnbrott närmare Frölunda Torg är faktiskt ganska ok också, men de stora gråa husen ("kommandobryggorna") är förstås inte så vackra.

Generellt sätt kan säga att de områden du skall undvika om du vill ha lugnt är de områden som har hög omsättning, dvs att folk ofta flyttar. Det är en väldigt bra indikator på hur stökigt det är.

I Frölunda/väster skall du framförallt undvika följande områden:
1. Höghusen nära Frölunda Torg.
2. Områden med billiga lägenheter längs med spårvagnen ut mot Tynnered: Topasgatan, Briljantgatan, Smaragdgatan mfl.
3. Stjärnhusen nära Frölunda Torg
4. Gånglåten (åtminstone var det så förut, nu när det är renoverat är det kanske bättre?)
5. Högsbohöjd

Bra områden:
1. Gamla Högsbo
2. Gamla Järnbrott
3. Ruddalen
4. Flatås (viss reservation för härjande osnutna ungar)
5. Svalebo (gränsen mellan Högsbo och Kungsladugård)

Ok områden:
1. Norra Tynnered (Smyckegatan, Björkhöjdsgatan, Karneolgatan m.fl). Rätt långt från stan men snabbussen gör att det går fort att ta sig till centrum
2. Grevegårdsgatan. Dyra lägenheter => mindre drägg. Dock farligt nära områden med billig hyra så bil eller buss rekommenderas istället för spårvagn.
3. Höghusen i Västra Järnbrott. Husen är fula men det är faktiskt väldigt lite omsättning på dessa lägenheter vilket gör det hyfsat lugnt.

/jollo

Håller helt med om den beskrivningen av västra Göteborg. Med förtydligandet av "listan" att (som du skriver i texten) Högsbohöjd är helt ok om man hamnar rätt.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in