Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-15, 09:56
  #1
Medlem
Apspektakels avatar
Satt och funderade på det här lite i går när jag gått och lagt mig.
Jag vet inte om det skulle funka i verkligheten men det var en tanke som det hade varit kul att få lite respons på.

Hur hade det varit om staten fixade lite enklare jobb för alla som bara går på socialbidrag, jobb som dom måste gå på för att fortsätta få sina pengar?
Enklare jobb finns där gott om, t.ex paketering eller lagerarbete som staten hade kunnat hyra ut till företag?
Detta hade gjort att folk faktiskt jobbar för sina pengar (dom ska väl tjäna ungefär samma som dom gör på bidrag?).
Hade dom vägrat så hade dom inte fått några pengar och hamnat på gatan.

Självklart skulle det vara en annan sak om man är sjuk eller dylikt.

Detta skulle ju naturligtvis kosta staten en massa pengar... initialt.
Men iom att tjänsterna hyrs ut till företag etc så kanske det skulle jämna ut sig i slutändan?
Plus att folk skulle lyfta arslet från soffan och förtjäna sina pengar.


Bara en fundering...

Edit: Jag vet att där finns liknande vuxendagis redan, men det är många fler som inte gör ett skit för sina pengar än folk som går på dessa vuxendagis.
Citera
2008-02-15, 09:58
  #2
Medlem
Mr.Puddys avatar
Precis, tycker att sålänge de får pengar borde de få jobba för det. Detta skapar även viljan att skaffa ett eget, bättre jobb.
Citera
2008-02-15, 09:59
  #3
Medlem
Plocka sopor från gatan är ju någon som behövs i var stad!
Citera
2008-02-15, 10:08
  #4
Medlem
ChristianXs avatar
Det fungerade ju utmärkt i Danmark. Man hade obligatorisk närvaro för att få ut bidrag. Underligt nog flyttade en stor del av klientelet då från landet. Jag undrar var de hamnade...
Citera
2008-02-15, 10:17
  #5
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det fungerade ju utmärkt i Danmark. Man hade obligatorisk närvaro för att få ut bidrag. Underligt nog flyttade en stor del av klientelet då från landet. Jag undrar var de hamnade...

Ja just, vart det inte Somalier som tvingades lämna ungen på ett danskt dagis me? Ush å fy vilka rasister danskarna är!
Citera
2008-02-15, 10:17
  #6
Medlem
fastigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Satt och funderade på det här lite i går när jag gått och lagt mig.
Jag vet inte om det skulle funka i verkligheten men det var en tanke som det hade varit kul att få lite respons på.

Hur hade det varit om staten fixade lite enklare jobb för alla som bara går på socialbidrag, jobb som dom måste gå på för att fortsätta få sina pengar?
Enklare jobb finns där gott om, t.ex paketering eller lagerarbete som staten hade kunnat hyra ut till företag?
Detta hade gjort att folk faktiskt jobbar för sina pengar (dom ska väl tjäna ungefär samma som dom gör på bidrag?).
Hade dom vägrat så hade dom inte fått några pengar och hamnat på gatan.

Självklart skulle det vara en annan sak om man är sjuk eller dylikt.

Detta skulle ju naturligtvis kosta staten en massa pengar... initialt.
Men iom att tjänsterna hyrs ut till företag etc så kanske det skulle jämna ut sig i slutändan?
Plus att folk skulle lyfta arslet från soffan och förtjäna sina pengar.


Bara en fundering...

Edit: Jag vet att där finns liknande vuxendagis redan, men det är många fler som inte gör ett skit för sina pengar än folk som går på dessa vuxendagis.

Bra idé och det är en idé som kommer att bli verklighet. Finns massor med enkla arbeten tex putsa fönster hemma hos folk, trädgårdsarbete, målning, parkarbete, snöröjning mm som även en analfabet kan klara. En privatperson skulle kunna köpa dessa tjänster för säg 25 kr/timme och uthyrningen sköts av socialkontoret. Jävlar vad många som skulle kravla sig upp ur bidrags-soffan och söka riktigt arbete inför ett sådant hot.
Citera
2008-02-15, 10:19
  #7
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fastigo
Bra idé och det är en idé som kommer att bli verklighet. Finns massor med enkla arbeten tex putsa fönster hemma hos folk, trädgårdsarbete, målning, parkarbete, snöröjning mm som även en analfabet kan klara. En privatperson skulle kunna köpa dessa tjänster för säg 25 kr/timme och uthyrningen sköts av socialkontoret. Jävlar vad många som skulle kravla sig upp ur bidrags-soffan och söka riktigt arbete inför ett sådant hot.

Mjo, krav kan vara bra för att sparka igång en del folk.
Men skulle inte detta slå rätt hårt mot t.ex. städfirmor?
Måste suga att bli utkonkurerad av statliga slavar liksom.
Citera
2008-02-15, 10:21
  #8
Medlem
Hompos avatar
Det är en bra idé men det finns ett problem, nämligen att man stör den fria marknaden. Om behovet av liknande tjänster finns, så finns det också företag som utför dem. Om då staten går in med arbetslösa so gör samma tjänster till ett rabatterat pris så rubbar man balansen på arbetsmarknaden och slår ut privata företag som måste betala vanliga löner åt sina anställda.

Möjligen kan man ge arbetslösa uppgifter inom statliga företag, men det innebär egentligen samma resultat i slutändan.
Citera
2008-02-15, 10:25
  #9
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Det skulle innebära att staten ägnade sig åt lönedumpning och konkurrerade ut vissa företag.
Är det verkligen något som moderater ställer sig positiva till?
Ja, lönedumpning ligger högergossar varmt om hjärtat men jag tror knappast det blir så poppis när staten ägnar sig åt detta och konkurrerar ut privata företag.
Citera
2008-02-15, 10:51
  #10
Medlem
fastigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
Mjo, krav kan vara bra för att sparka igång en del folk.
Men skulle inte detta slå rätt hårt mot t.ex. städfirmor?
Måste suga att bli utkonkurerad av statliga slavar liksom.

Konkurrens är inget problem i det här fallet. För 25 kr/timme så finns det troligtvis 1 miljooon privatpersoner som skulle vilja köpa städning och andra tråkiga arbetsuppgifter - alltså långt fler arbetstillfällen än antalet socialbidragtagare. Underbar tanke, att skattebetalare äntligen får tillbaks något mervärd för sina skattepengar.
Citera
2008-02-15, 10:53
  #11
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fastigo
Konkurrens är inget problem i det här fallet. För 25 kr/timme så finns det troligtvis 1 miljooon privatpersoner som skulle vilja köpa städning och andra tråkiga arbetsuppgifter - alltså långt fler arbetstillfällen än antalet socialbidragtagare. Underbar tanke, att skattebetalare äntligen får tillbaks något mervärd för sina skattepengar.

Och då konkurrerar du ut privata städfirmor eftersom alla som anlitar de hellre anlitar statens utreade arbetskraft.
Citera
2008-02-15, 10:54
  #12
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fastigo
Konkurrens är inget problem i det här fallet. För 25 kr/timme så finns det troligtvis 1 miljooon privatpersoner som skulle vilja köpa städning och andra tråkiga arbetsuppgifter - alltså långt fler arbetstillfällen än antalet socialbidragtagare. Underbar tanke, att skattebetalare äntligen får tillbaks något mervärd för sina skattepengar.

Inte bara får tillbaka något, det hade ju gått att sänka skatterna med iom att soffliggarna faktiskt drar in lite pengar med!
Kanske ingen stor skillnad direkt, men ett steg åt rätt håll ifrån tronen som det landet med det högsta skattetrycket i världen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback