Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-15, 00:12
  #1
Medlem
Sonny Crocketts avatar
En kompis berättade en liustig sak häromdagen. Det var så här att när han var på tentagenomgång nyligen så var det i en ganska stor aula. Efter genomgången så fick man gå fram och ta sin tenta för att kolla genom den för att sedan antingen kvittera ut den eller lämna tillbaka den för att sedan begära omprövning etc (man har då även möjlighet att begära en kopia på uppsatsen som kommer att finnas tillgänglig inom några dagar på institutionen. Det roliga var att det var fullt med elever i salen som spred ut sig för att titta igenom sin tenta och det var bara två gamla tanter från expeditionen som bägge var upptagna med förfrågningar bland dussintals elever och höll således ingen vidare bra koll på alla som var i aulan.

Min fråga är då, vad är det som säger att man som elev inte suddar i sin tenta och skriver rätt svar (som man ju fick då det var en genomgång), sedan lämnar in tentan och begär kopior och omprövning. Har läraren verkligen på egen hand kopierat ungefär 600 elevers uppsatser? För jag får intrycket att institutionen ogärna tar kopior och gör detta enbart om man som elev specifikt begär det för just detta syfte. Hur man man då riskera att bli påkommen? Enligt min kamrat så var det visst en del som hade försökt och ändra lite i uppsatsen, frågan är alltså om detta är helst riskfritt? Har skolan över huvudtaget tänkt på detta?
Citera
2008-02-15, 01:06
  #2
Medlem
nightstalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
En kompis berättade en liustig sak häromdagen. Det var så här att när han var på tentagenomgång nyligen så var det i en ganska stor aula. Efter genomgången så fick man gå fram och ta sin tenta för att kolla genom den för att sedan antingen kvittera ut den eller lämna tillbaka den för att sedan begära omprövning etc (man har då även möjlighet att begära en kopia på uppsatsen som kommer att finnas tillgänglig inom några dagar på institutionen. Det roliga var att det var fullt med elever i salen som spred ut sig för att titta igenom sin tenta och det var bara två gamla tanter från expeditionen som bägge var upptagna med förfrågningar bland dussintals elever och höll således ingen vidare bra koll på alla som var i aulan.

Min fråga är då, vad är det som säger att man som elev inte suddar i sin tenta och skriver rätt svar (som man ju fick då det var en genomgång), sedan lämnar in tentan och begär kopior och omprövning. Har läraren verkligen på egen hand kopierat ungefär 600 elevers uppsatser? För jag får intrycket att institutionen ogärna tar kopior och gör detta enbart om man som elev specifikt begär det för just detta syfte. Hur man man då riskera att bli påkommen? Enligt min kamrat så var det visst en del som hade försökt och ändra lite i uppsatsen, frågan är alltså om detta är helst riskfritt? Har skolan över huvudtaget tänkt på detta?

Har också tänkt lite på det, men om inte annat är väl risken större för att de gör det nu efter ditt flashbackinlägg
Citera
2008-02-15, 15:21
  #3
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightstalker
Har också tänkt lite på det, men om inte annat är väl risken större för att de gör det nu efter ditt flashbackinlägg
Tror nog knappast att jag är den förste som noterat detta, men frågan är snarare om de har några metoder för att hindra detta eller om det är ett "gentleman's agreement" mellan institutionen och eleverna att de inte ändrar i sina tentor?
Citera
2008-02-16, 14:05
  #4
Medlem
Läste på Luleå universitet ett tag och där fick man inte lämna "receptionsbordet" om man ville överklaga. Gick man och satte vid ett bord en bit bort så hade de inte godtagit överklagan.
Citera
2008-02-16, 14:13
  #5
Medlem
Sartres avatar
sonny: Jag undrar hur depraverad du är egentligen? Lyssnar på TKU på fullt blås medan du skriver uppsatserna med samma utgångspunkt som herr Hunter S Thompson.

Allt kretsar kring fusk och snabba lösningar. Lär dig att jobba stenhårt istället, eller bli hantverkare
Citera
2008-02-16, 17:18
  #6
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
sonny: Jag undrar hur depraverad du är egentligen? Lyssnar på TKU på fullt blås medan du skriver uppsatserna med samma utgångspunkt som herr Hunter S Thompson.

Allt kretsar kring fusk och snabba lösningar. Lär dig att jobba stenhårt istället, eller bli hantverkare
Varför anade jag att alla obefogade anklagelser om "fusk" "oärlighet" samt evinnerligt moraliserande etc skulle komma inhaglande?

Jag vet vad du syftar till Sartre men det finns ett par problem här:

1: Frågan besvaras inte

2: Som jag skrev tydligt i inlägget så gällde detta inte mig.

3: Bara för att man är intresserad av att läsa om luckor i systemet och folk som försöker sig på det ena och det andra så betyder det intee att man själv håller på med sådant Därför är alla "fördömmanden" ocxh pekpinnar i sammmanhanget helt ointressanta. Vi talar om ett fenomen, en händelse och inte en värdegrund. Var och en får gärna ha sina egna åsikter om händelsen, men det är inte det intressanta för frågeställningen.

4: Inte för att det angår någon, men jag jobbar faktiskt häcken av mig, helt ärligt och ambitöst. Vad Hunter S. Thompson eller hantverkare sedan har för livsåskådning får stå för dem själva.
Citera
2008-02-16, 17:19
  #7
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aoe2fan
Läste på Luleå universitet ett tag och där fick man inte lämna "receptionsbordet" om man ville överklaga. Gick man och satte vid ett bord en bit bort så hade de inte godtagit överklagan.
Men om receptionisten behövde gå ut ur tummet snabbt och man fortfarande stod vid bordet? Hade det funkat då?
Citera
2008-02-16, 17:47
  #8
Medlem
Sartres avatar
1. På chalmers brukar tentor antingen kopieras ifall du inte är nöjd med rättningen, för så fort de inte har koll på den längre så räknas den som uttagen i stort sett. Förloras tentan (pga slarv eller force majeur) får man automatiskt trea på kursen.

2. Nej nej, alla inlägg rör en "vän".

3. Här har du helt rätt. Jag är också mycket intresserad av mänsklighetens svarta och illaluktande underbelly.

4. Googla på H S thompson, eller gonzo-journalism.

I övrigt så ska jag väl erkänna att jag provocerade litet bara, men i övrigt så tar du upp intressanta frågeställningar och ska jag bli lärare på universitetsnivå (gud förbjude) så kommer du att bli en anti-fuskkonsult.
Citera
2008-02-16, 19:44
  #9
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
1. På chalmers brukar tentor antingen kopieras ifall du inte är nöjd med rättningen, för så fort de inte har koll på den längre så räknas den som uttagen i stort sett. Förloras tentan (pga slarv eller force majeur) får man automatiskt trea på kursen.

2. Nej nej, alla inlägg rör en "vän".

3. Här har du helt rätt. Jag är också mycket intresserad av mänsklighetens svarta och illaluktande underbelly.

4. Googla på H S thompson, eller gonzo-journalism.

I övrigt så ska jag väl erkänna att jag provocerade litet bara, men i övrigt så tar du upp intressanta frågeställningar och ska jag bli lärare på universitetsnivå (gud förbjude) så kommer du att bli en anti-fuskkonsult.


Hee hee...jag tycker annars att jag brukar vara ganska rättfram när det gäller mig själv Intressant det där du säger om borttappade tentor. Så om man nu skulle få för sig att vilja "titta" på sin tenta på genomgången där det är helt fullt med folk och man istället för att lämna tillbaka den, smiter ut med den och sedan går till expeditionen några dagar sedan och begär att få hämta ut tentan och de inte hittar den ( ) så bli man automatiskt godkänd på kursen? Nu känner jag inte till Chalmers betyg system och vet inte vad en "trea" motsvarar men om man kör med standard betygen så lär det väl betyda antingen ett "G" eller "E", eller? För brukar det inte vara så att betygen registeras i LADOK först, så om man blir underkänd på tentan men om skolan sedan "tappar bort" den så bli man automatiskt godkänt?

Visste inte att man kunde bli godkänd pga, så de ber en verkligen inte att ta om tentan? Kan man då säga att det här är ett klockrent sätt att garantera att man blir godkänt? Lärarna/skolan har inget system mot detta? Återigen, vi talar nu om heeeelt hypotetiska scenarion
__________________
Senast redigerad av Sonny Crockett 2008-02-16 kl. 20:04.
Citera
2008-07-13, 01:13
  #10
Medlem
evolutes avatar
I ditt fall verkar det vara en hederssak men jag ahr aldrig upplevt det på KTH. Där brukar man stå på en ganska liten expedition och även om man KAN ändra lite i tentan så innebär det en risk, särskilt eftersom tentorna sällan är av krysstyp. Att skriva om en hel lösning tar ju tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback