Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-11, 19:21
  #301
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OakleyBlizzard
På Ryanair = 25 minuter

Nej skämt å sido, tror det beror väldigt mycket på vart man flyger och för vem. En tur ner till kanarieöarna över dagen så är du där i kanske högst en timme, medans på långflygningar till Tokyo och Los Angeles kan man få vänta i 24h på att nästa crew anländer och ni byts av. Men jag är inte pilot (än ) och därmed behöver inte mina uppgifter stämma till 100%.
Du har väl en del insikter som du kan dela med dig av.

Några frågor till dig och andra i branschen.

På atlantflygningar (ex Frankfurt-New York), byter piloterna av varandra, dvs någon sover, andre rattar spakarna?

Hur fungerar det med visum till länder som är ganska strikta, tex USA? Eller får piloterna inte lämna flygplatsområdet? För sjömän finns ju något specialtillstånd har jag för mig.

Finns det mekaniker ombord på atlantflygningar? Vid en resa mellan Frankfurt-Chicago så var det en man i arbetsoverall som stod och pratade med personalen och passageraren bredvid mig nämnde att det nästan alltid är en mekaniker med på atlantresorna.

Har kabinpersonalen några verktyg i kabinen för att hålla besvärliga passagerare i schack? Förutom sprit och charm alltså.

Vilket bolag är mest attraktivt för piloter att flyga för?

Vilket bolag är mest attraktivt för kabinpersonal att arbeta för?
Citera
2014-04-11, 23:36
  #302
Medlem
OakleyBlizzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Du har väl en del insikter som du kan dela med dig av.

Några frågor till dig och andra i branschen.

På atlantflygningar (ex Frankfurt-New York), byter piloterna av varandra, dvs någon sover, andre rattar spakarna?

Hur fungerar det med visum till länder som är ganska strikta, tex USA? Eller får piloterna inte lämna flygplatsområdet? För sjömän finns ju något specialtillstånd har jag för mig.

Finns det mekaniker ombord på atlantflygningar? Vid en resa mellan Frankfurt-Chicago så var det en man i arbetsoverall som stod och pratade med personalen och passageraren bredvid mig nämnde att det nästan alltid är en mekaniker med på atlantresorna.

Har kabinpersonalen några verktyg i kabinen för att hålla besvärliga passagerare i schack? Förutom sprit och charm alltså.

Vilket bolag är mest attraktivt för piloter att flyga för?

Vilket bolag är mest attraktivt för kabinpersonal att arbeta för?

Som sagt, jag är inte i branschen och kan därför inte uttala mig säkert om något
men de två sista frågorna beror nog väldigt mycket på vem du frågar, jag själv hade allra helst flugit för ett skandinaviskt charterbolag
Citera
2014-04-13, 06:38
  #303
Avstängd
En fråga till er piloter
www.flashback.org/t2355971


Vad räknas det för brott när man förhindrar ett plan att starta flyga iväg
Citera
2014-04-13, 11:57
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penka
En fråga till er piloter
www.flashback.org/t2355971


Vad räknas det för brott när man förhindrar ett plan att starta flyga iväg

Du har väl svaret i den tråden redan ser det ut som:
(FB) Hindra ett flygplan att lyfta. Sabotage?
Citera
2014-04-13, 12:29
  #305
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Du har väl en del insikter som du kan dela med dig av.

Några frågor till dig och andra i branschen.

På atlantflygningar (ex Frankfurt-New York), byter piloterna av varandra, dvs någon sover, andre rattar spakarna?

Hur fungerar det med visum till länder som är ganska strikta, tex USA? Eller får piloterna inte lämna flygplatsområdet? För sjömän finns ju något specialtillstånd har jag för mig.

Finns det mekaniker ombord på atlantflygningar? Vid en resa mellan Frankfurt-Chicago så var det en man i arbetsoverall som stod och pratade med personalen och passageraren bredvid mig nämnde att det nästan alltid är en mekaniker med på atlantresorna.

Har kabinpersonalen några verktyg i kabinen för att hålla besvärliga passagerare i schack? Förutom sprit och charm alltså.

Vilket bolag är mest attraktivt för piloter att flyga för?

Vilket bolag är mest attraktivt för kabinpersonal att arbeta för?
Jag snackade en som hade glömt förnya sitt visum (inte USA), vilket resulterade i bevakat boende. Jag minns inte detaljerna, men det var ett hotellrum och inget fängelse.

Finns ju filmer på människor som är ganska fastspända så någon kombination av handbojor, buntband och kraftig tejp verkar förekomma.
Citera
2014-04-18, 12:23
  #306
Medlem
Hej,
jag är egentligen mer fascinerad än flygrädd men jag har två hang-ups som jag om möjligt skulle vilja reda ut!
1. Vilka åtgärder görs för att i största möjliga mån undvika bird-strikes? Varje gång jag lyfter så grips jag av ångest över att "snart dunkar det till som fan när en fågel sugs in i motorn". Skjuts det av fåglar runtomkring alla flygplatser eller hur funkar det? Speciellt nojjig är jag när jag lyfter från LAX i Los Angeles, där finns ju en jäkla massa måsar precis vid banorna...
2. Jag har alltid föredragit Boeing framför Airbus, men av en skitlöjlig anledning: Boeing har ju "rattar" så att säga, jag har fått för mig att flera olyckor med Airbus har haft att göra med spakarna, den ena ser ju inte vad den andre gör? Har jag fel?

Mycket tacksam för svar!
Citera
2014-04-18, 18:21
  #307
Medlem
naborus avatar
vad krävs för att köra ett sånt här litet plan och jobba med något liknande ser jävligt underbart ut

http://www.youtube.com/watch?v=xFEN7BQ7Zus
Citera
2014-04-18, 19:55
  #308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 506
Hej,
jag är egentligen mer fascinerad än flygrädd men jag har två hang-ups som jag om möjligt skulle vilja reda ut!
1. Vilka åtgärder görs för att i största möjliga mån undvika bird-strikes? Varje gång jag lyfter så grips jag av ångest över att "snart dunkar det till som fan när en fågel sugs in i motorn". Skjuts det av fåglar runtomkring alla flygplatser eller hur funkar det? Speciellt nojjig är jag när jag lyfter från LAX i Los Angeles, där finns ju en jäkla massa måsar precis vid banorna...
2. Jag har alltid föredragit Boeing framför Airbus, men av en skitlöjlig anledning: Boeing har ju "rattar" så att säga, jag har fått för mig att flera olyckor med Airbus har haft att göra med spakarna, den ena ser ju inte vad den andre gör? Har jag fel?

Mycket tacksam för svar!

Vad gäller fåglar så är det ett kontinuerligt arbete från flygplatsernas sida med "wildlife control". Där jag jobbar har vi alltid en, ibland två, fordon som är helt dedikerade till "bird control". Dom har olika verktyg dom använder, främst skrämmer man dock bort fåglarna hellre än att skjuta, men man har möjlighet att skjuta av ifall det behövs.

Jag kan inte detaljerna, men om du är intresserad kan jag försöka läsa lite i flygplatsen dokumentation vid tillfälle och få fram mera. Från flygledarens perspektiv så håller vi hela tiden koll på vad som pågår på och omkring banorna och vi hjälper också varandra med att försöka se fågelflockar och djur innan dom kan bli ett problem. Det är däremot inte vårt ansvar att besluta om något ska göras och i såna fall vad, vi meddelar istället relevanta ops-fordon och dom utvärderar sedan och utför eventuellt bortskrämmande/avskjutande ifall det behövs.

Vi meddelar också piloterna som sedan har ansvaret att välja ifall man vill fortsätta eller inte, oftast så väljer trafik på marken att hålla och vänta medan man i luften normalt flyger vidare. Exakt hur man tar dom besluten kan jag dock inte svara på, men det är dom besluten jag upplever är vanligast.
Citera
2014-04-20, 16:55
  #309
Medlem
Hur ser arbetsmarknaden ut? Har hört vissa piloter som avråder en att bli pilot. Sen har jag hört vissa som säger ut framtida arbetsmarknaden ser positiv ut med stora kullar som går i pension samt ständigt ökande flygtraffik.
Citera
2014-04-23, 16:41
  #310
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 506
Hej,
2. Jag har alltid föredragit Boeing framför Airbus, men av en skitlöjlig anledning: Boeing har ju "rattar" så att säga, jag har fått för mig att flera olyckor med Airbus har haft att göra med spakarna, den ena ser ju inte vad den andre gör? Har jag fel?

Mycket tacksam för svar!

Där tyr statistiken att du har fel. Airbus har haft färre olyckor sedan de startade i jämfört med Boeing som haft betydligt många fler sedan året Airbus startade (jämför man annorlunda blir statistiken irrelevant).

Airbus har ett otroligt modern system som är mer komplext än många förstår. Jag som flyger A320 till vardags blir ofta förvånad när jag läser igenom den tekniska manualen på cruise.
Citera
2014-04-26, 20:20
  #311
Medlem
Hur ser arbetstiden ut? har man tid att ha ett socialt liv och en familj? Man vill ju inte bli forever alone bara för att få flyga
Citera
2014-05-18, 12:10
  #312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Vad gäller fåglar så är det ett kontinuerligt arbete från flygplatsernas sida med "wildlife control". Där jag jobbar har vi alltid en, ibland två, fordon som är helt dedikerade till "bird control". Dom har olika verktyg dom använder, främst skrämmer man dock bort fåglarna hellre än att skjuta, men man har möjlighet att skjuta av ifall det behövs.

Jag kan inte detaljerna, men om du är intresserad kan jag försöka läsa lite i flygplatsen dokumentation vid tillfälle och få fram mera. Från flygledarens perspektiv så håller vi hela tiden koll på vad som pågår på och omkring banorna och vi hjälper också varandra med att försöka se fågelflockar och djur innan dom kan bli ett problem. Det är däremot inte vårt ansvar att besluta om något ska göras och i såna fall vad, vi meddelar istället relevanta ops-fordon och dom utvärderar sedan och utför eventuellt bortskrämmande/avskjutande ifall det behövs.

Vi meddelar också piloterna som sedan har ansvaret att välja ifall man vill fortsätta eller inte, oftast så väljer trafik på marken att hålla och vänta medan man i luften normalt flyger vidare. Exakt hur man tar dom besluten kan jag dock inte svara på, men det är dom besluten jag upplever är vanligast.


Tack för svaret!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback