Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-14, 11:51
  #1
Avstängd
Hej,

Jag undrar om nya gymnasiebetyg påverkar slutbetyget om man läser och får betyg i nya ämnen? Det vill säga om jag t.ex. redan har slutbetyg (2500 poäng) med MVG i samtliga kurser och då har 20.0 i slutbetyg - sänks mitt snitt om jag läser upp helt nya ämnen men bara får Godkänt/Välgodkänt?

Tack.
Citera
2008-02-14, 11:57
  #2
Medlem
boogeys avatar
Om du skickar in dem så gör de nog det, men det kan du ju strunta i. Ifall det inte är så att ämnena behövs för det du ska söka, och då kommer de att sänka ditt snitt ja.
Citera
2008-02-14, 12:02
  #3
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boogey
Om du skickar in dem så gör de nog det, men det kan du ju strunta i. Ifall det inte är så att ämnena behövs för det du ska söka, och då kommer de att sänka ditt snitt ja.

Om man har mer än 2500 poäng från gymnasiet så räknas dom bästa 2500 poängen, man kanske sänker sitt snitt totalt men det som räknas är dom bästa 2500 poängen som sagt. Vissa grundämnen är alltid med i betyget.
Citera
2008-02-14, 12:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Om man har mer än 2500 poäng från gymnasiet så räknas dom bästa 2500 poängen, man kanske sänker sitt snitt totalt men det som räknas är dom bästa 2500 poängen som sagt. Vissa grundämnen är alltid med i betyget.
Blir det så fast man kanske läser in ämnen på komvux? Alltså om man har 2500 poäng och läser in kanske 150 poäng i form av matematik, då sa syon att man kommer söka in med 2650 poäng, alltså, får man "bara" godkänt på betygen kommer man alltså sänka iom att det blir fler poäng de slås ut på. Men kanske är jag som fått det förklarat fel för mig?
Citera
2008-02-14, 12:13
  #5
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Om man har mer än 2500 poäng från gymnasiet så räknas dom bästa 2500 poängen, man kanske sänker sitt snitt totalt men det som räknas är dom bästa 2500 poängen som sagt. Vissa grundämnen är alltid med i betyget.

Är det inte så att när man ska få sitt slutbetyg så väljer man ut de 2500 bästa poängen? Men sedan kan man ju alltid välja att skicka in fler betyg om man så vill, och då räknas de med i snittet?

Jag har skickat in ett samlat betygsdokument med två ämnen till, och dessa räknas iallafall med i mitt snitt. Men som sagt var finns det ju ingen anledning att ens skicka in dåliga betyg om man har 20.0.

Jag är inte helt hundra på hur det funkar, men jag är 99% säker på att ämnen som behövs för behörighet till den sökta kursen kommer räknas och sänka snittet om man har sämre betyg i de ämnen, även om man har fler än 2500 poäng.
Citera
2008-02-14, 12:15
  #6
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Blir det så fast man kanske läser in ämnen på komvux? Alltså om man har 2500 poäng och läser in kanske 150 poäng i form av matematik, då sa syon att man kommer söka in med 2650 poäng, alltså, får man "bara" godkänt på betygen kommer man alltså sänka iom att det blir fler poäng de slås ut på. Men kanske är jag som fått det förklarat fel för mig?

Nej, det är så jag förstått att det funkar också, att snittet kommer att slås ut på fler poäng. Men som sagt var, KomVux-betygen behöver du inte skicka in. Men ifall du behöver dem för behörighet till det du har tänkt att söka och siktar på 20.0 så får du helt enkelt se till att få MVG på de kurserna med.
Citera
2008-02-14, 12:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squattastic
Hej,

Jag undrar om nya gymnasiebetyg påverkar slutbetyget om man läser och får betyg i nya ämnen? Det vill säga om jag t.ex. redan har slutbetyg (2500 poäng) med MVG i samtliga kurser och då har 20.0 i slutbetyg - sänks mitt snitt om jag läser upp helt nya ämnen men bara får Godkänt/Välgodkänt?

Tack.

http://vhs.se/templates/Page.aspx?id=969

Finns tre olika sorters kompletteringsbetyg som räknas på annorlunda sätt.

I ditt fall handlar det alltså om behörighetskomplettering resp tilläggskomplettering.

Den första påverkar snittet åt båda håll (bara neråt för din del) och det andra påpverkar bara uppåt (dvs inte alls för någon med 20.0).
Citera
2008-02-14, 13:22
  #8
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squattastic
Hej,

Jag undrar om nya gymnasiebetyg påverkar slutbetyget om man läser och får betyg i nya ämnen? Det vill säga om jag t.ex. redan har slutbetyg (2500 poäng) med MVG i samtliga kurser och då har 20.0 i slutbetyg - sänks mitt snitt om jag läser upp helt nya ämnen men bara får Godkänt/Välgodkänt?

Tack.

Det säkraste är nog att kontakta en syokonsulent - han/hon är utbildad för att svara på dina frågor så att du kan lägga upp en stratergi för att komma in där du vill.
Citera
2008-02-14, 13:46
  #9
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boogey
Är det inte så att när man ska få sitt slutbetyg så väljer man ut de 2500 bästa poängen? Men sedan kan man ju alltid välja att skicka in fler betyg om man så vill, och då räknas de med i snittet?

Jag har skickat in ett samlat betygsdokument med två ämnen till, och dessa räknas iallafall med i mitt snitt. Men som sagt var finns det ju ingen anledning att ens skicka in dåliga betyg om man har 20.0.

Jag är inte helt hundra på hur det funkar, men jag är 99% säker på att ämnen som behövs för behörighet till den sökta kursen kommer räknas och sänka snittet om man har sämre betyg i de ämnen, även om man har fler än 2500 poäng.

Ämnen som krävs för behörigheten måste självklart inkluderas i dom 2500 poängen man skickar in (om man nu kör på gymnasiebetyg) och om man nu har sämre i ett av dom än ett annat ämne så kommer det sänka snittet. Varför man skulle skicka in mer än 2500 poäng och på så sätt sänka sitt snitt ser jag inte syftet med.
Citera
2008-02-14, 14:00
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kanzler
Det säkraste är nog att kontakta en syokonsulent - han/hon är utbildad för att svara på dina frågor så att du kan lägga upp en stratergi för att komma in där du vill.

Var finns syokunsulenter egentligen?
Citera
2008-02-14, 14:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squattastic
Var finns syokunsulenter egentligen?
På din skola? Fråga efter studievägledaren? Konstigt att du inte har haft kontakt med någon sådan, på skolan jag gick på hade alla program kontakt med en studievägledare då och då.
Citera
2008-02-14, 15:30
  #12
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Ämnen som krävs för behörigheten måste självklart inkluderas i dom 2500 poängen man skickar in (om man nu kör på gymnasiebetyg) och om man nu har sämre i ett av dom än ett annat ämne så kommer det sänka snittet. Varför man skulle skicka in mer än 2500 poäng och på så sätt sänka sitt snitt ser jag inte syftet med.

Men om de ämnen man behöver för behörighet inte finns med i ens slutbetyg kommer man bli tvungen att komplettera, vilket resulterar i att man har mer än 2500 poäng registrerade.

Men iallafall, om det är ämnen som behövs för att bli behörig kommer det påverka, annars har jag inte full koll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback