2003-07-24, 11:29
Medlem
Maxels avatar
Tjena, vet inte var jag skall skriva om detta.

Men jag har en fråga angående de kortavgifterr som alla kafeer envisas med att ta ut.

Jag har för mig att någon sagt, att det blivit olagligt sedan den 1:a Maj, men vet inte var jag hört det, eller hur jag skall få reda på om det är sant.

Hoppas någon annan vet.
Citera
2003-07-24, 12:09
Medlem
Det är en soppa det där. Men slutsatsen verkar vara att de får ta ut avgiften på svenska kort, men inte på utländska....

http://www.restauratoren.se/main2.html?c=26&ni=4565

/Xrs
Citera
2003-07-24, 15:57
Medlem
%s avatar
Bankerna får en fast summa och en del av beloppet varje gång du betalar med kort. Så jag tycker dom gör helt rätt i att ta betalt för att ta kort.
Citera
2003-07-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Bankerna får en fast summa och en del av beloppet varje gång du betalar med kort. Så jag tycker dom gör helt rätt i att ta betalt för att ta kort.

jag tycker det är så jävla fel. jag betalar ju en årlig avgift för att ha mitt kort redan då ska jag ju för fanimej inte behöva betala extra för att använda det.
de butiker/kafeér som gör så har fanimej ingen jävla service-mind för 5 öre!

jag bojkottar alla som tar ut avgift för kort
Citera
2003-07-24, 20:50
Medlem
Germanias avatar
Service mind? BANKEN tar ju ut en avgift, självklart ska då butiken få betalt för sin extra utgift,.
Citera
2003-07-25, 00:54
Medlem
%s avatar
Jupp, lite sur om du knallar in i en kiosk och köper godis för 4 kr och vill betala med american express. Då går kiosken back på den affären.

Dom som uppfann betalkort har det bra. Kortapparaten kostar. Den får man hyra och det är inte billigt. Uppkopplingen från den till banken kommer på telefonräkningen dessutom. Sedan får dom en fast summa plus en procentsats på varje transation.

Det värsta är ändå cachkortet bankerna ville att man skulle börja använda. Satsades stora summor på reklam för dom, men dom floppade ju som tur var.
Citera
2010-08-11, 11:28
Medlem
naughtyboy72s avatar
Har kollat detta tidigare och man får aldrig under några konstigheter ta ut en avgift om det betalas med ett "VISA" kort. Däremot elektroniska kort får man göra det. Men nu när den nya lagen trädigt i kraft så får man inte belasta nått kort med en avgift. Dock väljer ju handlaren att bestämma om dom vill sälja till dig. Vill dom ha betalt..så går du till en annan butik och skippar den aktuella butiken i framtiden. Detta kan du även påpeka till butiksägaren så får han ta den disskutionen med banken. Det är inget du ska gå in i argumentation med.
Citera
2010-08-11, 20:03
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naughtyboy72
Har kollat detta tidigare och man får aldrig under några konstigheter ta ut en avgift om det betalas med ett "VISA" kort. Däremot elektroniska kort får man göra det. Men nu när den nya lagen trädigt i kraft så får man inte belasta nått kort med en avgift. Dock väljer ju handlaren att bestämma om dom vill sälja till dig. Vill dom ha betalt..så går du till en annan butik och skippar den aktuella butiken i framtiden. Detta kan du även påpeka till butiksägaren så får han ta den disskutionen med banken. Det är inget du ska gå in i argumentation med.

Du har naturligtvis helt rätt i det du skriver, men inlägget innan dig skrevs redan innan du blev medlem på flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in