Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-20, 21:36
  #157
Medlem
alegomenons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Nu till lite djärvare anteckningar. Morfemen ed- / id- / it- förekommer i både germanska och romanska språk, samt i svenska ortnamn, med betydelser som rör sig kring ‘åter’.
Mitt favoritexempel är idissla med ett diminutivmorfem -la, alltså ungefär "åter-småäta".
Citera
2014-04-20, 22:07
  #158
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alegomenon
Mitt favoritexempel är idissla med ett diminutivmorfem -la, alltså ungefär "åter-småäta".


"Omtugga" snarare.
Citera
2014-04-20, 22:31
  #159
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
"Omtugga" snarare.
Det må vara en möjlig semantisk tolkning. Trådens titel är etymologi. Eftersom morfemet »om-« är flertydigt torde »åter-« bättre fylla funktionen att förklara idisslandets etymologi.

I ordet »omtalad« har inte morfemet »om-« betydelsen »åter-«. Idisslande är däremot ett iterativt ätande. Omtuggandet är ett iterativt ältande.

Diminutiven motiveras av att återätningen inte förbrukar nytt foder. Motivet för att idissla är att öka angreppsytan för cellulosanedbrytande mikroorganismer. Men då är vi inne på ekologin snarare än etymologin.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-04-20 kl. 22:44.
Citera
2014-04-20, 23:11
  #160
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det må vara en möjlig semantisk tolkning. Trådens titel är etymologi. Eftersom morfemet »om-« är flertydigt torde »åter-« bättre fylla funktionen att förklara idisslandets etymologi.

I ordet »omtalad« har inte morfemet »om-« betydelsen »åter-«. Idisslande är däremot ett iterativt ätande. Omtuggandet är ett iterativt ältande.

Diminutiven motiveras av att återätningen inte förbrukar nytt foder. Motivet för att idissla är att öka angreppsytan för cellulosanedbrytande mikroorganismer. Men då är vi inne på ekologin snarare än etymologin.

Tycker du?

Jag kan nog se att "om" och "åter" beskriver samma sak i vissa avseenden.
Citera
2014-04-20, 23:32
  #161
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
... Jag kan nog se att "om" och "åter" beskriver samma sak i vissa avseenden.
Ja, just vissa avseenden är min poäng. Vi har 3 ord »om« med totalt 15-18 betydelser. Ordet »åter« är 1 ord med 3-5 näraliggande betydelser.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-04-20 kl. 23:35.
Citera
2014-04-20, 23:36
  #162
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ja, just vissa avseenden är min poäng. Vi har 3 ord »om« med totalt 15-18 betydelser. Ordet »åter« är 1 ord med ca 3-5 näraliggande betydelser.

Nåväl, "om" i betydelsen "åter" med efterföljden "tugga".
Citera
2014-04-20, 23:44
  #163
Medlem
egon2bs avatar
På temat id- har vi även verbet »idka« och substantivet »näringsidkare«. Etymologer av facket tycks koppla idkaren till latin ire ‘gå’ via tidigare nämnda id/idoghet.

Samtidigt: Idkaren itererar handgreppen för att ge kunden förtroende. Repeterbarhet där repeterbarhet är önskvärd, det är en första regel för en näringsidkare. En näringsidkare som har gått får inga skor sålda.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-04-21 kl. 00:03.
Citera
2014-04-21, 09:36
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Köpenhamnsbagaren Wiener är kanske bara en modern myt när allt kommer omkring.

OM han fanns och bidrog, så torde han ju ha sina rötter från Wien. Kanhända då en jude från Österrike och Wien... Vilket gör det troligt att han tog sin inspiration från något som redan fanns i Wien.
Men eftersom inte ens de danska källorna nämner honom vid namn, gissar jag att han vara bara en skröna.
Citera
2014-04-29, 01:10
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorKong
Jag vet inte om det ska klassas som roligt, men flertalet ord med ganska bred betydelse i dagsläget härstammar från det latinska ordet för slav, servus. Man kan till exempel vara servil, man kan servera på en restaurang, man kan ge service, man kan på engelska vara en servant och Flashback lagras på en server.

Finns det fler exempel?


Då får vi ta vägen till den i vissa södra delar av det tyska språkområdet vanliga hälsningsfrasen "Servus" Det betyder som sagt ursprungligen slav, men i det här fallet snarare tjänare. Och här finns sannolikt en parallell till det svenska "tjena" i det att båda på litet olika vis är sprungna ur längre (och ibland väl servila (sic)) hövlighetsfraser av typen "Jag är (ed)er ödmjuka tjänare" och liknande. Att det sedan kommit att bli än mer förvanskat i varianter som tjaba eller tjenamoss är en senare sak.
Citera
2014-05-04, 22:44
  #166
Medlem
Gubbens avatar
Rädisa fr. radix (rot på latin)
Citera
2014-05-05, 00:46
  #167
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Rädisa fr. radix (rot på latin)
Även rättikan har sin språkliga rot i denna latinska rot radix.
Citera
2014-06-17, 13:18
  #168
Medlem
egon2bs avatar
I Dalarnas Tidningar i skepnad av Dala-Demokraten står i dag om oknutt:
... [ordet] oknutt är Leksandsmål för okänt folk som plötsligt dyker upp och som man är lite nyfiken på – för det går inte att sätta fingret på vilka de är eller vad de gör.
Ingen xenofobi där; i Leksand konstaterar man sakligt att turister från Västerås och Djursholm är ofta oknutna (icke anknutna) till bygden. De kommer inte knutgårds ifrån.

Byggnadstekniken knuttimring har gett upphov till ordet husknut som i makroskala står för den egna boplatsen. Så har det germanska konceptet »knut« gått runt.

Ordet oknutt är förrädisk likt oknytt som är en helt annan sak. Möjligen har oknytt anknytning(!) till »kny« och »knysta« som är verb till svagt gnek respektive prassel. Om man lyssnade noga i nattmörkret så kunde man höra oknytt på vinden.

Etymologer av facket härleder morfemet »-knytt« i »oknytt« till »knätta« som i sin tur av sidotecknad amatöretymolog kopplas till »knastra« som betydelsemässigt står prasslet nära.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-06-17 kl. 13:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback