• 1
  • 2
2008-02-13, 20:59
Medlem
Hej,

var i london för någon vecka sedan och såg att i bra många affärer så har de något som heter prepaid card. Detta innebär att du skriver upp dig på liten lapp i butien, laddar ditt kort (cash eller med kort) men pengar och vipps så kan du handla med det eller ta ut pengar med det precis som ett vanligt visa kort etc.

Min fråga: Någon som vet om detta finns i sverige/sthlm? Om ja, vart kan jag skaffa mig detta? Hemsida eller butik? Någon med erfarenhet?

Mvh
DN
Citera
2008-02-13, 21:39
Medlem
Det finns en typ av presentkort som egentligen är ett MasterCard. Bara att ladda med valfritt belopp och så funkar det världen över.

http://www.seb.se/pow/wcp/templates/...seb.se&lang=se
Citera
2008-02-13, 22:05
Medlem
Greger, riktigt fin fint måste jag säga. Exakt de jag letade efter, råkar du veta om fler ställen/banker som har detta? Skulle du råka känna till om man kan gå in till en bank och göra detta via kassan?
Citera
2008-02-13, 22:35
Medlem
Här var en till.
http://www.goyada.se/fuel/navigate.f...&page=GPCCGift
Citera
2008-02-13, 23:08
Medlem
jumpcuts avatar
Jag tycker att det låter som de där cash-korten som fanns förut. Varför slog aldrig de igenom förresten? Tyckte det var hur smidigt som helst, typ vid krogbesök. Bara att ladda med vad man tyckte man hade råd med och lämnade det vanliga kortet hemma
Citera
2008-02-14, 01:14
Medlem
Japp låter som cashkortet.

Om jag inte minns fel satsade de för typ 10 år sedan på ett par försöksorter, bl.a. umeå.

Nu har ju de nya bankomatkorten ett chip också, så de funkar ungefär på samma vis förutom att du behöver springa å ladda i speciella automater.

Det och att du måste komma ihåg hur mycket ditt aktuella saldo på kortet var gjorde det lite omständigt.
Citera
2008-02-14, 08:19
Medlem
Jo, vet att de fanns för någar år sen då de stort sattsade lite mer på detta. Söker ännu fler "presentkort" så om någon vet om något eller några så skriv det gärna.

Gregor, tack för din hjälp, bussigt! Har du själv någon erfarenhet utav någon av de två du tippsade om?
Citera
2008-02-14, 11:14
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:Swedrock:.
Jo, vet att de fanns för någar år sen då de stort sattsade lite mer på detta. Söker ännu fler "presentkort" så om någon vet om något eller några så skriv det gärna.

Gregor, tack för din hjälp, bussigt! Har du själv någon erfarenhet utav någon av de två du tippsade om?

Det står ju att Goyadas kort är de enda man kan köpa, antagligen är det exakt samma som SEBs variant. Det är MasterCard som erbjuder dem, men man kan skaffa dem på flera ställen.

Jag sätter mina pengar på att du inte kommer hitta någonting annat än MasterCard presentkort.

Fast jag vill minnas att jag såg reklam på TV för länge sedan om ett VISA? MasterCard? som man kunde koppla till ett slaskkonto och ge till exempelvis sitt barn när de befinner sig på utlandssemester och sen föra över pengar då och då, när det behövdes, för att inte barnet skulle ha tillgång till hela reskassan och därmed riskera att förlora den.
Citera
2008-02-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Fast jag vill minnas att jag såg reklam på TV för länge sedan om ett VISA? MasterCard? som man kunde koppla till ett slaskkonto och ge till exempelvis sitt barn när de befinner sig på utlandssemester och sen föra över pengar då och då, när det behövdes, för att inte barnet skulle ha tillgång till hela reskassan och därmed riskera att förlora den.

Tja mastercard meastro eller visa electron fungerar som du beskriver.
Ingen kredit endast pengarna på kontot gäller.
Citera
2008-02-14, 19:14
Medlem
jokers avatar
H&M och Åhlens har presentkort som fungerar precis så. Går utmärkt att köpa ett till sig själv med.
Citera
2008-02-14, 23:48
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroko
Tja mastercard meastro eller visa electron fungerar som du beskriver.
Ingen kredit endast pengarna på kontot gäller.

Ja, man kan ju även koppla vanligt VISA till kontot. Men det var någonting speciellt med det här, att det inte skulle gå att hustla kortet...
Citera
2008-02-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joker
H&M och Åhlens har presentkort som fungerar precis så. Går utmärkt att köpa ett till sig själv med.

Någon som har erfarenhet av detta? Vart finns det att läsa om detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in