Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-13, 22:08
  #13
Medlem
Buss förarna stannar snällt på sin plats om där kommer en lastbil för ofta e dom inte så kaxiga då.
Citera
2008-02-13, 22:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayHawk2008
Märkt det rätt ofta med, då gäller det vanliga bilister också....Så jag har också slutat blinka nuförtiden


Sedan släpper jag aldrig fram bussar heller längre...skiter fullständigt i om de blinkar eller inte:yes:

Det där kan göra ont en dag.


Jag har iofs mer svårt för folk som är på väg att köra in på motorvägen men som inte vågar komma upp i 110 innan dom svänger ut.
Så dom som kommer upp glidandes i 70 brukar jag passa in så att dom antingen får bromsa eller åka en sväng i vägrenen. Oavsett om dom blinkar eller inte.
Citera
2008-02-13, 22:25
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borr1
Buss förarna stannar snällt på sin plats om där kommer en lastbil för ofta e dom inte så kaxiga då.

räkna inte med det
jag blev utmanad av en sådan där dreserad apa
men jag slog på helljuset då bromsa han in igen för att gå ut och slå helljuset på mej
han tycktes inte änns fatta hur jävla dum han va?
Citera
2008-02-13, 23:20
  #16
Medlem
rebbans avatar
Jag som upplever att bussarna brukar använda blinkers med än dom flesta i sthlm.
DÄrimot är dom jävligtbra på att blinka och svänga ut när man redan passerat halva bussen..
Citera
2008-02-13, 23:41
  #17
Medlem
BluesBross avatar
Jag tycker ni gnäller väl mycket. Oftast kör bussförarna bara lite tufft och det är pga att de har en tidtabell att passa. Om det kommer en medelsvensson viker denne ned sig och stannar. Annars är det ändå sällan något problem då vi har breda vägar i Sverige så man tar sig förbi bussen ändå utan att komma över i mötande körfält och h*n får lite extra tid på att accelerera upp i fart. Dessutom tar det ju högst 2-3 sekunder att blåsa om en buss som står still eller bara har börjat rulla.

Jag tror många av er överreagerar för att ni ser att ett föremål på > 10 ton som inkräktar på er körbana. Slappna av istället och lär er läsa trafiken så tycker inte jag att det här är ett problem överhuvudtaget. Bästa medicinen är att ni tar en tripp ned till Paris eller Rom och kör lite bil. Ni kommer tycka att den mest inbitna stockholmska svarttaxi kör som en kärring. Kan tillägga att stadstrafiken enligt min mening fungerar oändligt mycket bättre i ovan nämda sydeuropeiska städer.
Citera
2008-02-14, 10:44
  #18
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Jag tycker ni gnäller väl mycket. Oftast kör bussförarna bara lite tufft och det är pga att de har en tidtabell att passa. Om det kommer en medelsvensson viker denne ned sig och stannar. Annars är det ändå sällan något problem då vi har breda vägar i Sverige så man tar sig förbi bussen ändå utan att komma över i mötande körfält och h*n får lite extra tid på att accelerera upp i fart. Dessutom tar det ju högst 2-3 sekunder att blåsa om en buss som står still eller bara har börjat rulla.

Jag tror många av er överreagerar för att ni ser att ett föremål på > 10 ton som inkräktar på er körbana. Slappna av istället och lär er läsa trafiken så tycker inte jag att det här är ett problem överhuvudtaget. Bästa medicinen är att ni tar en tripp ned till Paris eller Rom och kör lite bil. Ni kommer tycka att den mest inbitna stockholmska svarttaxi kör som en kärring. Kan tillägga att stadstrafiken enligt min mening fungerar oändligt mycket bättre i ovan nämda sydeuropeiska städer.

Visst har dom tufft men att svänga ut utan att blinka eller börja blinka när man passerat halva bussen och bara vika ut är inte rätt.
Speciellt inte i dom fallen där man kommer med nått som väger tre/fyra gånger mer än bussfan.
Citera
2008-02-14, 10:48
  #19
Avstängd
Lemasives avatar
Störst går först
Citera
2008-02-14, 11:22
  #20
Medlem
Norrloaders avatar
Ja... håller bara med.
Blikers är i många fall extrautrustning som chufförer på bussar inte känner till många gånger.

Dessutom har dom inte gått kursen "vad är döda vinkeln"
Har själv fått en buss i sidan. (bussens främre hjulhus på en dragspelsbuss)
Åkte dit på det. hade inte släppt före bussen... jävla idioter...hur skulle jag kunna hunnit dit om föraren givit signal ?

JayHawk2008 högre upp i tråden hoppas jag får en buss i sig en vacker dag. regler är liksom till för att följas och skiter man fullständigt i dess, förtjänar man inte bättre
Citera
2008-02-14, 11:22
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Det där kan göra ont en dag.


:


neej då..oftast finns det tillräckligt med plats att svänga ut om det nu skiter sig för mig
Citera
2008-02-14, 13:01
  #22
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayHawk2008
Märkt det rätt ofta med, då gäller det vanliga bilister också....Så jag har också slutat blinka nuförtiden


Sedan släpper jag aldrig fram bussar heller längre...skiter fullständigt i om de blinkar eller inte

japp! Har också slutat blinka..

Utom när det kan gynna mig lagmässigt(ex. ut från hållplats..) Och jag skiter så fett i om du dundrar in i bussen när jag åker ut!!

Tips:en person bil kan hamna UNDER en buss! Det är INTE bra ur hälso synvinkel....
Citera
2008-02-14, 13:04
  #23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
För några år sedan var det en regel att bussen alltid hade företräde ut från sin hållplats. Det demonstrerades med stora skyltar bak på bussarna. Givetvis utnyttjade bussförarna detta och satte i system (med viss skadeglädje?), att köra iväg när de behagade oavsett om någon bil låg i jämnhöjd med främre delen av bussen... ofta med plåtskador som följd där den stackars bilisten som inte hade någonstans att ta vägen blev den skyldige.
Den regeln ändrades senare så att även bussföraren har en viss skyldighet. Numera är det så att om bussen blinkar innan du påbörjat passeringen av bussen är man skyldig att lämna bussen företräde. Är man i höjd med sidan av bussen ska den lämna bilen företräde.
Korrekt!
Ibland står man ju faktiskt kvar ett litet tag så ev. en-två får passera innan man ger sig ut.. om det inte kommer en kö på "500"bilar,då måste man ju ut..tyvärr..
Citera
2008-02-14, 13:06
  #24
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borr1
Buss förarna stannar snällt på sin plats om där kommer en lastbil för ofta e dom inte så kaxiga då.
Om du vill kan jag häva mig ut då med! idiot!
Brukar dock(av hänsyn till att de kan ha tung last)släppa fram dem!
men om du vill kan jag ge FULLSTÄNDIGT fan i det!
Blir det bra! Papp-katt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback