Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-13, 18:48
  #1
Medlem
mraskers avatar
Busschaufförer kan vara bland de mest bedrövliga förarna, nja, här bör väl taxibilar nämnasockså.

Regeln säger ju som så att jag som bilist måste släppa ut bussen från busshållplatsen om hastighet skylten inte överskrider 50km/h. Detta köper jag då bussen har en tabell att följa och det är bra om man åker buss för att spara på miljön blabla etc.

Men det man ilsknar till på är att busschaufförerna över-använder denna regel så brutalt! Man kastar sig ut i trafiken och räknar med att bilen bakom hinner stanna. Eller ännu värre när den svänger ut och man ligger jämsides med den. Detta gör bussar konstant i Sthlm utan att använda BLINKER´SEN!!

Vad är det för pajaser som kör buss?? Dom måste väl också ta körkort och kunna reglerna?
Citera
2008-02-13, 18:53
  #2
Medlem
gefys avatar
Antar att det är i Stockholm du skriver om?
I så fall har de antagligen drabbats av den sjukdom som de
övriga i samhället lider av:
Bristen på blinkers-spak?
Citera
2008-02-13, 18:54
  #3
Medlem
Siktirs avatar
Håller med. Höll på att krocka med en bussjävel som givetvis väntade tills jag var ett 20-tal meter bakom innan fanskapet hastigt började svänga ut från hållplatsen
Citera
2008-02-13, 18:55
  #4
Medlem
Klart som fan de är pajasar. Vilken normalt funtad får för sig att ägna hela sitt yreksliv med att köra runt dryga stockholmare till slavlön?
Citera
2008-02-13, 19:07
  #5
Medlem
kultingens avatar
Jo det är jävligt när man sitter i bil men det är ännu värre när man sitter på sin 18 kilos cykel och behöver hoppa upp på trottoaren för att inte bli prejad, räcker nog gott om den kommer i 30 km/h för att dö av den... Märkligt egentligen hur ofta man håller på att dö när man cyklar varje dag i stockholm...
Citera
2008-02-13, 19:34
  #6
Medlem
Märkt det rätt ofta med, då gäller det vanliga bilister också....Så jag har också slutat blinka nuförtiden


Sedan släpper jag aldrig fram bussar heller längre...skiter fullständigt i om de blinkar eller inte
Citera
2008-02-13, 20:43
  #7
Medlem
mraskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Jo det är jävligt när man sitter i bil men det är ännu värre när man sitter på sin 18 kilos cykel och behöver hoppa upp på trottoaren för att inte bli prejad, räcker nog gott om den kommer i 30 km/h för att dö av den... Märkligt egentligen hur ofta man håller på att dö när man cyklar varje dag i stockholm...


mm, känner igen det också. Har cyklat mycket till jobbet i stan, men också bilat mycket. Och det känns som det är samspelet mellan cyklist och bilist som inte funkar. Cyklisten tar för givet att bilen ser en och vise versa.
Citera
2008-02-13, 20:43
  #8
Medlem
mraskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefy
Antar att det är i Stockholm du skriver om?
I så fall har de antagligen drabbats av den sjukdom som de
övriga i samhället lider av:
Bristen på blinkers-spak?

Precis! Mycket märkligt att alla modeller inte har blinkers...
Citera
2008-02-13, 20:44
  #9
Medlem
catamis avatar
För några år sedan var det en regel att bussen alltid hade företräde ut från sin hållplats. Det demonstrerades med stora skyltar bak på bussarna. Givetvis utnyttjade bussförarna detta och satte i system (med viss skadeglädje?), att köra iväg när de behagade oavsett om någon bil låg i jämnhöjd med främre delen av bussen... ofta med plåtskador som följd där den stackars bilisten som inte hade någonstans att ta vägen blev den skyldige.
Den regeln ändrades senare så att även bussföraren har en viss skyldighet. Numera är det så att om bussen blinkar innan du påbörjat passeringen av bussen är man skyldig att lämna bussen företräde. Är man i höjd med sidan av bussen ska den lämna bilen företräde.
__________________
Senast redigerad av catami 2008-02-13 kl. 20:47.
Citera
2008-02-13, 20:51
  #10
Medlem
Supranoos avatar
Även här uppe i norrland gör dom så, bara svänger ut då man kommer utan att blinka.

Kom på en 50väg, ser en buss som står still på hållplatsen, den blinkar mot höger så jag passerar, saktar in och är bromsberedd om denne chaffis skulle blinka och köra ut därifrån.

Sen kom jag i ca 30 och kommer precis köra så jag var med nosen vid bussens bak. En halv sekund senare då jag var jämsides så slänger han ut blinker samtidigt som han kör tvärt ut och prejar mig ut på fel körfält.

Kan dom inte titta om det skulle vara en bil bredvid dom, har hänt fera gånger då jag själv suttit i bussen och sett.

Ska inte klaga på alla chaffisar för endel är mycket bra förare och trevliga men ni som bara kör ut och tror att ni är störst och bäst vill jag vara slå. Ni kan väll för helvete titta lite i speglarna...
Citera
2008-02-13, 21:08
  #11
Medlem
mraskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Även här uppe i norrland gör dom så, bara svänger ut då man kommer utan att blinka.

Kom på en 50väg, ser en buss som står still på hållplatsen, den blinkar mot höger så jag passerar, saktar in och är bromsberedd om denne chaffis skulle blinka och köra ut därifrån.

Sen kom jag i ca 30 och kommer precis köra så jag var med nosen vid bussens bak. En halv sekund senare då jag var jämsides så slänger han ut blinker samtidigt som han kör tvärt ut och prejar mig ut på fel körfält.

Kan dom inte titta om det skulle vara en bil bredvid dom, har hänt fera gånger då jag själv suttit i bussen och sett.

Ska inte klaga på alla chaffisar för endel är mycket bra förare och trevliga men ni som bara kör ut och tror att ni är störst och bäst vill jag vara slå. Ni kan väll för helvete titta lite i speglarna...

Det är exakt det jag menar.

Chaffisarna är alltså lika upp i norr, skrämmande!
Citera
2008-02-13, 21:13
  #12
Medlem
Isnatts avatar
Troligtvis så gör dom så eftersom det inte är deras egna bussar. Hade dom själva ägt bussarna så kan ni ge er på att dom hade varit mycket mer försiktiga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback