• 2
  • 3
2008-02-19, 00:09
Medlem
Gjutjärnsgrytan är ovärderlig vid tillagning av alla sorters grytor och dylikt. Själv har jag en gryta av märket Le Creuset från Frankrike. En annan fördel är att du kan ställa in grytan direkt i kylen med maten i om det blir left overs.

Här är ett recept på en marockansk gryta som är prisvärd och mycket välsmakande. Räcker till cirka sex portioner.

Dessa grönskaker har jag alltid i:

2 gula lökar
1 zucchino (squash)
2 morötter
1/4 vitkålshuvud

Du kan även använda:

Haricots verts
Paprika
Aubergine

1 liter vatten
1 burk krossade tomater
Spiskummin
Koriander
Harissa
Salt
Peppar
Kikärtor

Fräs grönsakerna i olja tillsammans med kryddorna tills de blir något så när mjuka. Häll sedan i krossade tomater och vatten och låt puttra i någon timma. Använd Harissa efter behag. Lägg i kikärtorna när cirka 10 minuter av koktiden återstår. Om du inte vill koka egna kikärtor (tar cirka en timme efter åtta timmars blötläggning) så är det bara att tjacka en konserburk.

Servera med Merguezkorv eller kyckling.

Passar bra med cous-cous.
Citera
2008-02-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schifoso

Här är ett recept på en marockansk gryta som är prisvärd och mycket välsmakande. Räcker till cirka sex portioner.

Tack, verkar apgott! (Funderar på om man kanske skulle kunna reda den med lite jordnötssmör på slutet också, fast då hamnar vi nog längre söderut än marocko.)
Citera
2008-02-19, 11:43
Medlem
Hmm, tror inte det skulle funka perfekt men alltid värt att pröva såklart.
Citera
2008-02-20, 11:00
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Man kan baka långjäst vitt bröd i dem.
Receptet ursprungligen skrivet av Jim Lahey, publicerat i New York Times 2006-11-08.

7 dl vetemjöl (lämpligen vetemjöl special som har högre glutenhalt)
¼ tsk torrjäst
1¼ tsk salt
3,8 dl vatten

Blanda mjöl, torrjäst och salt i en bunke, tillsätt vatten och rör ihop med några tag. Knåda inte, rör inte för mycket, tiden gör allt arbete åt dig. Det är mycket lite jäst, och degen är mycket lös - det är precis som det ska med den saken. Täck bunken med plastfilm och låt stå och jäsa i rumstemperatur i 18 timmar. Den ska vara dubbelt så stor och bubblig när den är klar.

Mjöla bakbordet, häll ut degen och vik ihop den två-tre ggr. Mjöla den lite och lägg över plastfilmen igen. Låt degen vila i 15 min. Återigen inget knådande, inget bearbetande av degen.

Fortsätt vika ihop degen med mjölade händer så att den blir mer som en boll. Lägg den på en väl mjölad bakduk (bomullshandduk) med vecken nedåt, mjöla lite ovanpå och täck med en andra bakduk. Låt jäsa i ytterligare 2 timmar, om igen till dubbel storlek.

Ca 40 minuter innan degen jäst klart ställer du in en gryta eller form med lock i ugnen och värmer den till 230°. Det går bra med gjutjärn, emaljerat gjutjärn, pyrex, stengods - vilken ugnsfast form som helst med tätslutande lock. Grytan måste vara på 3-4 liter för att rymma brödet.

Ta ut grytan (som är skållhet) ur ugnen och lägg ner brödet med nuvarande uppsidan nedåt i den - skaka eventuellt ut degen. Lägg på locken och sätt tillbaka allt mitt i ugnen. Grädda i 30 minuter, ta sedan bort locket och grädda i ytterligare 15 minuter. Ta sedan brödet ut grytan och låt det kallna på ett galler utan att täcka över det.
Suveränt tips! Tack och välkommen till matforumet!
Citera
2008-02-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Suveränt tips! Tack och välkommen till matforumet!
Thnx! Och tack till Onaka för tipset om brödfilmerna, fanns en del på youtube (inte så överraskande kanske...)
Citera
2008-02-20, 12:51
Citat:
Thnx! Och tack till Onaka för tipset om brödfilmerna, fanns en del på youtube (inte så överraskande kanske...)

Jag fuskade lite i min bakning måste jag erkänna, hoppade över den andra jäsningen lite. Brödet blev ganska gott men det blev en väldigt tunn "limpa".

Ska följa stegen lite mera exakt.. har även planerat på att använda ett grövre mjöl samt att ha ner färsk oregano och rosmarin i smeten och göra en dubbel sats eftersom min gryta kanske är lite för stor för en enkel sats..

Tror ni man måste öka på gräddningstiden om jag gör dubbel sats? och isf hur länge borde den vara inne i ugnen.. Eller ska jag sänka graderna och ha den inne längre?
Citera
2008-02-20, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Tror ni man måste öka på gräddningstiden om jag gör dubbel sats? och isf hur länge borde den vara inne i ugnen.. Eller ska jag sänka graderna och ha den inne längre?

Jag provade med en och en halv gång så stor sats andra gången jag gjorde det, och då blev brödstrukturen inte riktigt lika bra, hålen blev för stora och det blev ganska studsigt i tuggmotståndet. Då körde jag samma temperatur, längre tid, det kanske spelade in på mitt resultat?

Angående grövre mjöl så borde det funka om det är glutenrikt.
Senast redigerad av reference 2008-02-20 kl. 13:25.
Citera
2020-01-04, 14:40
Medlem
Citat:
Man kan baka långjäst vitt bröd i dem.
Receptet ursprungligen skrivet av Jim Lahey, publicerat i New York Times 2006-11-08.

7 dl vetemjöl (lämpligen vetemjöl special som har högre glutenhalt)
¼ tsk torrjäst
1¼ tsk salt
3,8 dl vatten

Blanda mjöl, torrjäst och salt i en bunke, tillsätt vatten och rör ihop med några tag. Knåda inte, rör inte för mycket, tiden gör allt arbete åt dig. Det är mycket lite jäst, och degen är mycket lös - det är precis som det ska med den saken. Täck bunken med plastfilm och låt stå och jäsa i rumstemperatur i 18 timmar. Den ska vara dubbelt så stor och bubblig när den är klar.

Mjöla bakbordet, häll ut degen och vik ihop den två-tre ggr. Mjöla den lite och lägg över plastfilmen igen. Låt degen vila i 15 min. Återigen inget knådande, inget bearbetande av degen.

Fortsätt vika ihop degen med mjölade händer så att den blir mer som en boll. Lägg den på en väl mjölad bakduk (bomullshandduk) med vecken nedåt, mjöla lite ovanpå och täck med en andra bakduk. Låt jäsa i ytterligare 2 timmar, om igen till dubbel storlek.

Ca 40 minuter innan degen jäst klart ställer du in en gryta eller form med lock i ugnen och värmer den till 230°. Det går bra med gjutjärn, emaljerat gjutjärn, pyrex, stengods - vilken ugnsfast form som helst med tätslutande lock. Grytan måste vara på 3-4 liter för att rymma brödet.

Ta ut grytan (som är skållhet) ur ugnen och lägg ner brödet med nuvarande uppsidan nedåt i den - skaka eventuellt ut degen. Lägg på locken och sätt tillbaka allt mitt i ugnen. Grädda i 30 minuter, ta sedan bort locket och grädda i ytterligare 15 minuter. Ta sedan brödet ut grytan och låt det kallna på ett galler utan att täcka över det.

https://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in