2008-02-14, 09:52
Medlem
sommarlovs avatar
Verkligen underhållande att se flera bevis på att en piska visst kan bryta ljudvallen och folk ändå hävdar envist att det inte går!
Citera
2008-02-14, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Verkligen underhållande att se flera bevis på att en piska visst kan bryta ljudvallen och folk ändå hävdar envist att det inte går!

Visst är det. Och sen envist klänga sig fast vid hoppet om att iallafall inte handduken klarar av konststycket. För där finns det ju förmodligen inga avhandlingar att hänvisa till. Och vi vet ju alla att "Dessutom är det ju skillda rörelser"...

/Hast
Citera
2008-02-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Okej piskan kan jag förstå, men det vore kul att få lite värden på den energi som uppstår. Däremot har jag väldigt svårt för att tro att en handuk kan frammana en sådan hastighet. Oxpiskan bör ju föhållandevis ha en ganska kraftig och tung nederdel medan spetsen är väldigt smal och lång. Dessutom är det ju skillda rörelser, att snärta med handduken och att smälla till med piskan.
Det sista stämmer inte riktigt. Det finns massa sätt att svinga en piska och det är inte helt lånsökt att man kan få till en ljudbang med en handduk. Är man seriös med sitt handdukssnärtande så viker man handduken till en stor triangel och rullar den hårt så att en avsmalnande piska bildas.
Vi får helt enkelt försöka få tag på en höghastighetskamera och undersöka saken vetenskapligt.
Citera
2008-02-14, 21:46
Medlem
Fry^s avatar
hahaha xD, då får man banne mig slå hårt om man ska komma upp i ljusets hastighet med en handduk xD
Citera
2008-02-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fry^
hahaha xD, då får man banne mig slå hårt om man ska komma upp i ljusets hastighet med en handduk xD

Nja, ljusets hastighet är kanske lite att ta i
Citera
2008-02-14, 22:48
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathan__
Nja, ljusets hastighet är kanske lite att ta i
Inte då, vem har inte drömt om att kunna slå ett hämndlag på handuksmarrodören innan personen slog dig?
Ska vi vara seriösa så är det nog vid det här laget ganska bevisat att piskan uppnår ljudets hastighet, handduken dock, är en annan femma. En handduk har ju bara ett dovt "snärt"-ljud, som säkerligen bara beror på en snabb och ögonblicklig förflyttning av ansenlig mängde luft, som i sin tur skapar en kort men intensiv ljudvåg.
Citera
2008-02-15, 17:14
Medlem
NillRs avatar
1. Rulla handuken nästan hörn mot hörn (diagonalt) för att få den optimala, avsmalnande formen. Rulla den HÅRT, speciellt spetsen, här fuskar många.

2. Blöt toppen.

3. Hitta en lika sadiskisk och homoerotisk kompis att träna med.

4. Träna mer.

5. Kan du frammana bludutgutelse med en enda snärt regelbundet? Om inte träna mer.

6. Grattis, du är nu kung i duschen på låg/mellanstadiet!!!

Allvarligt talat så ja, man kan snärta så folk blöder regelbundet med lite träning. Man kan få ett riktigt piskljud genom att snärta i luften. Samma fenomen som oxpiskan är rätt troligt, har svårt att tro att en blöt handukstopp som tar i någon annan del av handduken kan låta så.

Jag visste att mina äventyr i duschen en dag skulle visa sig vara vetenskapen till nytta!
Citera
2008-02-15, 18:19
Medlem
Svejsares avatar
Oxpiskans topp överskrider ljudets hastighet, såg ett program på SVT om det. Där hade de filmat med höghastighetskamera om jag minns rätt.

Handduken däremot. Allt jag vet är att toppen får en hög hastighet och som någon tidigare sa, skapar tryckförändringar genom att toppen vänder sig 180grader.

// Arnie
Citera
2008-02-15, 21:14
Medlem
lismer12s avatar
Så vitt jag förstått det ska det vara en ljudboom. Sen undrar jag hur ni som säger att "ljudfarten inte kan uppnås med handkraft" tänker egentligen. Som illustrerande exempel vill jag minnas att det djur som kan röra sig fortast, eller accelerera snarare, är en ytterst liten insekt som kunde slå ihop käkarna med en våldsam hastighet. Tror ni insekten är överjävligt stark eller bara väger väldigt lite? Man kan tänka liknande med handduksspetsen, hur mycket tror ni den väger? (eller hur stor är dess massa om man nu ska vara petig)
Citera
2008-02-15, 23:35
Medlem
Krusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathan__
Hejsan. En smartare person än mig har påstått att snärten som uppstår när man slår med t.ex. en handuk ut i luften beror på att flärpen längst ut på handuken uppnår ljudets hastighet och att smällen är ljudvallen.
Kan det stämma?

Tack på förhand, Jonathan.

hahahahahahahaha... det här måste vara bland det dummaste jag hört
Citera
2008-02-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruset

Fast i all sin dumhet så kommer det fortfarande inte i närheten av den gränslösa brist på mental förmåga som uppvisas av sådana som inte ens orkar läsa tråden de postar i. Och därmed förkroppsligar det gamla talesättet att det är bättre att vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.

/Hast
Citera
2008-02-15, 23:48
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruset
Ledsen men i det här fallet är det du som har ett litet dumt uttalande, det har redan sagts otaliga gånger i tråden att en oxpiskas spets kommer upp i överljudshastighet. Diskussionen handlar numera om huruvida just en handduksspets klarar det eller ej, och vilken som är den bästa tekniken för att utföra konststycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in