2008-02-12, 23:56
Medlem
Jag har en ganska schysst fantommatad kondensator mic men vill ha en bättre... Vilken ska jag satsa på? Hur bra finns det?

Ska främst spela in sång och akustisk stålsträngad gitarr
Senast redigerad av haihai 2008-02-13 kl. 00:03.
Citera
2008-02-13, 00:03
Medlem
Ska främst spela in sång och akustisk stålsträngad gitarr
Citera
2008-02-13, 00:08
är också ute efter nåt liknande, är dock väldigt amatörmässig.
Citera
2008-02-13, 20:30
Medlem
mrhenkos avatar
hahaj: Vad är det för mikrofon du har nu? Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga på en ny? Vilken utrustning har du i övrigt? Något soundideal?

srAZ: Ställer samma frågor till dig, med undantag av den första. (Så vida du inte också har mikrofon sen tidigare, för då kan du ju besvara den frågan också.)
Citera
2008-02-13, 23:13
Medlem
En 1.500 krs mic som heter Studioprojects B1.
Kör den till ett mixerbord med fantommatning för 700 kr och line in i mitt innbyggda ljudkort i datorn... Vad behöver jag ändra på?

Vill bara ha ett schystt - brusfritt - cleant ljud
Citera
2008-02-13, 23:25
Medlem
Noetlovskijs avatar
Att line:a in via datorns ljudingång brukar oftast inte vara en höjdare.
Om det är så du gör och du tycker ditt ljud inte riktigt blir som du tänkte dig så föreslår jag en USB eller FireWire interface.
Citera
2008-02-14, 16:39
Medlem
Vill du bara ha en bra mick som du kommer kunna använda till allt, jämt och för all framtid, så är Neumann U87 en klar favorit. Om ekonomin inte riktigt håller för det så är AKG C414 en mycket kompetent mick. VIll du gå ännu lägre i pris är Röde-mickarna för några tusenlappar helt okej.
Citera
2008-02-14, 16:56
Citat:
Ursprungligen postat av mrhenko
hahaj:
srAZ: Ställer samma frågor till dig, med undantag av den första. (Så vida du inte också har mikrofon sen tidigare, för då kan du ju besvara den frågan också.)

har aldrig haft en mikrofon förr, har inte spelat så länge så jag haft intresset att köpa. pengar runt kanske 700 - 1000, men då ska det gå att koppla in till datorn, om det ens är möjligt med bara mic. kom gärna med förslag på vad man kan köpa - en fattig student har inte mycket pengar.

sammanfattning - kit så jag kan spela in egna låtar till datorn.

edit: halvakustisk gitarr.
Citera
2008-02-14, 17:02
Medlem
mrhenkos avatar
Precis som Noetlovskij skriver så är det kanske ett ljudkortsbyte som gäller för din del. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och följaktligen är det den svagaste länken som ska förbättras.

Jag har själv inte testat någon Studioprojects-mikrofon, men jag misstänker att den är en starkare länk än ett mixerbord för 700:- och ett intert ljudkort (antar att du menar ett som följde med datorn, typ ett soundblaster eller liknande).

Ett ljudkortstips är Presonus Firebox, ett firewire-baserat kort med två mikrofonförstärkare, två linjeingångar, sex linjeutgångar, midi in och ut och S/PDIF in och ut. Jag användet ett sånt och är mycket nöjd med det. Ljudkvalitén är mycket god och det är väldigt användarvänligt. Kolla http://www.presonus.com

Vad gäller FlashScoopes mikrofonförslag så kan jag bara hålla med om att de är väldigt bra, men dyra. Den billigare AKG C414 kostar cirka 10 000:- så det här är inga lågbudgetmikrofoner.
Citera
2008-02-14, 18:00
Medlem
mrhenkos avatar
sRaz: Den här kan funka: http://www.thomann.de/se/samson_co3u.htm Det är en mikrofon som du kopplar direkt till USB-porten och den kostar runt 1000:-. Men jag har svårt att tro att det blir särskilt bra med denna.

Det finns absolut inspelningsmöjligheter i alla prisklasser men om man vill ha mikrofon och möjlighet att spela in denna i en dator med hyffsad ljudkvalité så tror jag att det är svårt att komma under 5000:-.

Är du även intresserad av att programmera virtuella instrument, eller ska det bara vara du och din gitarr på inspelningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in