2008-02-12, 18:14
Medlem
maxxisens avatar
Hej!
Finns det några kockar på flashback? Jag går ut gymnasiet till sommaren och funderar lite över vad man ska göra efter det. Mat är ett stort intresse, därför undrar jag om nån kock kan berätta lite om hur yrket är och kanske lite om vad ni gick för utbildning, allt är av intresse!
Mvh Max
Citera
2008-02-12, 21:42
Bannlyst
Jag jobbade som kock efter gymnasiet, och jag slutade efter 4 år då det inte passade mig (hade inte HR utbildning). Dock var det jävligt kul då jag gillar matlagning. Men att stressa sönder sig för pisslön gör jag inte...
Citera
2008-02-13, 01:12
Medlem
defyras avatar
Går sista året nu, har jobbat enhel del och har nog jobbet klart efter studenten. Skulle gärna veta vad andra tycker efter några år i köket
Citera
2008-02-13, 10:50
Bannlyst
Jag kan bara tala för mig själv. Jag arbetade på ett exlusivt värdshus under 4 år. Ägaren och jag är bekanta, och han vet min kunskap i köket trots nada utbildning. Jag trivdes väldigt bra med det jag gjorde, även fast det var tidiga mornar, stressiga dagar och sena nätter. Brinner man för mat så står man ut.

Det beror ju helt på vart man jobbar, vilka man jobbar med osv. Det känner man helt själv, och det är inte för intet de flesta kockar byter kök stup i kvarten. Jag böt aldrig för att jag kunde vara med och påverka menyn och strukturen i arbetet. Man kan ju ha oturen att hamna med en bitter köksis som står fast på menyn och är Hitler själv. Men somsagt; man märker när det är dags att packa ihop och styra kosan vidare. Jobb finns det alltid, det gäller bara att hitta rätt... Lite luddigt kanske, men jag är hög på kaffe.
Citera
2008-02-13, 18:52
Medlem
Isnatts avatar
Sköt dig på din praktik så kanske du får extraarbete på restaurangen och på så vis får in en fot i branchen. Uppför dig när du praktiserar, kom i tid, gnäll inte om du får jobba över 20 minuter, lyssna på äldre kockar, ta inte ton mot äldre kockar, glöm mycket av det du lärde dig i skolan, osv.

Kockyrket blir som en subkultur.
Citera
2008-02-14, 03:08
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
glöm mycket av det du lärde dig i skolan
Den hörde jag mycket i sommras, var inte välkommet att vara pedantiskt med städning
Citera
2008-02-14, 08:44
Medlem
knoxahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Den hörde jag mycket i sommras, var inte välkommet att vara pedantiskt med städning

Fräscht... som fan.
Citera
2008-02-14, 11:59
Medlem
maxxisens avatar
Är det lätt att få praktikplats/jobb på en restaurang om man inte har någon tidigare erfarenhet eller utbildning inom matlagning?
Citera
2008-02-14, 12:40
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Klart man ska vara noggrann med städningen. Men det går ju inte att stå och städa samma arbetsyta hur länge som helst..

Citat:
Ursprungligen postat av maxxisen
Är det lätt att få praktikplats/jobb på en restaurang om man inte har någon tidigare erfarenhet eller utbildning inom matlagning?
Jag tror det är svårt att få praktik i ett kök om du inte har någon utbildningen.
Har du utbildning men ingen erfarenhet så brukar det inte vara så svårt att få komma och provjobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in