Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-26, 16:50
  #145
Medlem
Adolf bittlers avatar
Jag skulle vilja se den kvinnliga brandmannen som slänger upp en 100kgs människa på ryggen och springer ut ur ett brinnande hus. Kvinnor ska inte vara rökdykare. Punkt slut.
Citera
2008-12-28, 15:30
  #146
Medlem
ga_mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Jag skulle vilja se den kvinnliga brandmannen som slänger upp en 100kgs människa på ryggen och springer ut ur ett brinnande hus. Kvinnor ska inte vara rökdykare. Punkt slut.

Om de inte är öst-tyska lulstöterskor med hockeyfrilla.
Citera
2009-01-23, 13:39
  #147
Medlem
Jag läste en insändare i metro om det häromdagen då sa skribenten att dom skulle ta bort ett moment då dom skulle lyfta en hantel på 50kg, för att tjejer hade problem med just det....eller något i den stilen.

På vilket sätt då undrar jag...och är det en hantel eller en skivstång han menar?
Citera
2009-01-23, 13:50
  #148
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wongasm
Jag läste en insändare i metro om det häromdagen då sa skribenten att dom skulle ta bort ett moment då dom skulle lyfta en hantel på 50kg, för att tjejer hade problem med just det....eller något i den stilen.

På vilket sätt då undrar jag...och är det en hantel eller en skivstång han menar?

Länka artikeln?
Citera
2009-01-23, 14:37
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Länka artikeln?


Vet inte om man kan hitta den på internet, det var en insändare i pappersupplagan.
Citera
2009-01-23, 14:55
  #150
Medlem
Apspektakels avatar
Rätta mig om jag har fel, men finns det någonting i intagningen / utbildningen som enbart är till för kvinnor?
Jag har svårt att tro det iaf.
I så fall så finns där inga som helst hinder ALLS för att kvinnor inte skulle kunna bli brandmän.
Det är knappast så att en otränad och klen man får bli brandman.
Nej flickor, det är bara att besöka gymmet lite mer om ni vill bli brandmän.
Citera
2009-01-23, 15:03
  #151
Medlem
saksammas avatar
Försökte hitta en artikel om det som stod i dn i början av veckan, men hittade iaf rädningstjänsten grej om storstadsmodellen, alltså de tester som amn vill slopa för att fler kvinnor ska kunna bli brandmän:

För att bli godkänd enligt storstadsmodellen krävs att sökanden klarar:
stående längdhopp 200 cm
löpning 3000m 13 min 15 sek
handgrepp 420 N
lyft till hakan med 15 kg z-stång 40 rep
bänkpress 30 kg 35 rep
rodd 500 m 105 s

Källa:http://www.rsyd.se/brandman

Ja, egentligen. Vissa moment känns irrelevanta för yrket (eller vad vet jag, det känns bara som att rodd inte är det första man tänker på när man hör brandkårens utryckningssirener...), och det är som sagt bara storstäderna som tillämpar testet. Man har fortfarande kvar de vanliga rökdykar-kånka-på-110kg-docka-testet.
Citera
2009-01-23, 23:14
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksamma
Försökte hitta en artikel om det som stod i dn i början av veckan, men hittade iaf rädningstjänsten grej om storstadsmodellen, alltså de tester som amn vill slopa för att fler kvinnor ska kunna bli brandmän:

För att bli godkänd enligt storstadsmodellen krävs att sökanden klarar:
stående längdhopp 200 cm
löpning 3000m 13 min 15 sek
handgrepp 420 N
lyft till hakan med 15 kg z-stång 40 rep
bänkpress 30 kg 35 rep
rodd 500 m 105 s

Källa:http://www.rsyd.se/brandman

Ja, egentligen. Vissa moment känns irrelevanta för yrket (eller vad vet jag, det känns bara som att rodd inte är det första man tänker på när man hör brandkårens utryckningssirener...), och det är som sagt bara storstäderna som tillämpar testet. Man har fortfarande kvar de vanliga rökdykar-kånka-på-110kg-docka-testet.


Det där borde inte vara omöjliga krav för en kvinna som verkligen vill bli brandman.
Citera
2009-01-24, 14:21
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wongasm
Det där borde inte vara omöjliga krav för en kvinna som verkligen vill bli brandman.

Med tanke på att det där är saker som en vältränad tolvåring klarar av så känns det inte som det borde vara nåt stort problem.
Citera
2009-01-24, 14:29
  #154
Medlem
RAzakas avatar
Ungefär som i Lumpen när det fanns tjejer som hade svåra problem med att bära den vanliga packningen och utrustningen.

Inget fel med mer kvinnor, men de måste ju klara de krav som ställs, det är liksom inga krav som finns för att stänga kvinnor ute, det är vad som krävs för att klara av yrket.

Saker blir inte lättare för att kvinnor gör dem, de är fortfarande lika svåra. Inte fan vill jag brinna inne bara för att brandmannayrket ska bli mer jämställt.
Citera
2009-01-24, 15:26
  #155
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saksamma
Försökte hitta en artikel om det som stod i dn i början av veckan, men hittade iaf rädningstjänsten grej om storstadsmodellen, alltså de tester som amn vill slopa för att fler kvinnor ska kunna bli brandmän:

För att bli godkänd enligt storstadsmodellen krävs att sökanden klarar:
stående längdhopp 200 cm
löpning 3000m 13 min 15 sek
handgrepp 420 N
lyft till hakan med 15 kg z-stång 40 rep
bänkpress 30 kg 35 rep
rodd 500 m 105 s

Källa:http://www.rsyd.se/brandman

Ja, egentligen. Vissa moment känns irrelevanta för yrket (eller vad vet jag, det känns bara som att rodd inte är det första man tänker på när man hör brandkårens utryckningssirener...), och det är som sagt bara storstäderna som tillämpar testet. Man har fortfarande kvar de vanliga rökdykar-kånka-på-110kg-docka-testet.

Irrelevanta för yrket?
Detta är ett yrke som ställer stora krav på fysiken och de tester som finns är för att testa.
Sedan tror jag nog testerna är tuffare än så. Åtminstone hoppas jag det. Exempelvis 30 kg 35 reps var något man i nian skulle klara på 30 sekunder och då var det trots allt finniga tonåringar som precis fått moppe snarare än vältränade brandmän.

Sedan är det också lite märkligt antagande att ett sänkande av kraven skulle få in mer kvinnor. Det kan lika gärna vara fler män som släpps in som tidigare aldrig klarat kraven.

Jag ser det som ganska rimligt att kvinnor i större utsträckning än män har svårare för att bli brandmän.
Citera
2009-01-24, 15:33
  #156
Medlem
A-Hs avatar
Men nu är det faktiskt så att män är bättre lämpade till vissa yrken. Vad f-n är problemet egentligen? Om nu kvinnor vill ha det så jädra jämnställt då vill även jag, då och då bli bjuden på en öl när jag går på krogen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback