Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-11, 14:21
  #529
Medlem
Harry_s avatar
Vågar man uppdatera firmware eller kommer allt på disken att försvinna?
kör RAID 0
Citera
2017-04-28, 14:56
  #530
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Vågar man uppdatera firmware eller kommer allt på disken att försvinna?
kör RAID 0

Inte om det går som det skall. Det är ju bara kontrollern som man skriver till vid en firmwareuppdatering, inte själva lagringsytan. Går det fel så blir det nog snarare ett dörrstopp av hela disken än diskkorruption.

Dessutom är RAID 0 annat än i JBOD läge som att spela på rött med huset som insats. Beroende på stripe-storleken så kommer du inte att kunna återskapa filer större än vad dina stripes rymmer.

De flesta tillverkare brukar även erfbjuda en minimal miljö, typ isofil med bootdisk som bygger på typ freedos eller linux och mjukvaran för firmwareuppdatering för att minska risken att antivirusprogram och liknande skall sätta käppar i hjulen för lågnivåflashning och annat det kan vara som de inte tycker om.
Citera
2017-04-28, 15:42
  #531
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Såg den här rescencionen på Intel Optane DC P4800X och jag måste säga att jag är grymt imponerad av prestandan.

http://www.anandtech.com/show/11209/...se-performance

Jämförelsevis är en benchmark på min ramdisk här.


Mao erbjuder den permanent lagring som bara är runt 10% långsammare än DDR4.
MSRP på $ 1500 för 375 GB versionen. Med Svensk moms borde den hamna på runt 16000 SEK.

Då får vi ett pris per GB på 42 kr ink moms. DDR4 ligger runt 80-90 kr utan ECC.

Behöver du den mängden arbetsminne för ett projekt så kommer du att som minst behöva dubbla processorer för en normal minneskontroller kan inte hantera så mycket. Du kommer att behöva ECC minnen, inte för att det faktiskt behövs utan för att tillverkarna får kränga dyrare prylar på det sättet, folk körde smp med helt vanliga minnen fram till omkring 2002 så det blir xeon eller opteron plattform till att börja med och ett moderkort för runt 15000.

ECC minnen diffar mer i pris än vanliga, nånstans mellan 70 till 120 kr per GB är vanliga priser.

Så snabbräknat runt 26000 spänn enbart för minnet, med allt annat som skall till är vi nog uppe på det dubbla.

Det är tveksamt om just den här lösningen kommer slå stort utanför serverhallar, den är trots allt billigare än en RAM-SAN vilket förmodligen är måltavlan Intel konkurrerar med.

http://www.reactivedata.com/Products...5000/index.php

...Men. Teknik har en trickle-down effekt. 3D XPoint cellerna som den här enheten bygger på kommer vara den nya benchmarken på det som hamnar i konsumentleden inom kort.

Drar en liknelse med skillnaderna mellan TLC och SLC NAND.
Citera
2017-05-16, 16:48
  #532
Medlem
Min SSD har börjat krångla för mig, den blir överhettad och datorn stänger av sig. Jag har kommit fram till detta genom uteslutningsmetod, först trodde jag att det var processorn som var boven i dramat men den ligger långt under gränsvärdet. Sen kollade jag grafikkortet och inte heller där var det några problem med höga temperaturer. SSD:n däremot stegrar okontrolerat i temperatur, börjar runt 40 grader och stiger till över 80 grader innan datorn stänger ner.

Finns det någon metod för att fixa detta eller måste jag köpa en ny SSD?
Citera
2017-05-16, 18:51
  #533
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Min SSD har börjat krångla för mig, den blir överhettad och datorn stänger av sig. Jag har kommit fram till detta genom uteslutningsmetod, först trodde jag att det var processorn som var boven i dramat men den ligger långt under gränsvärdet. Sen kollade jag grafikkortet och inte heller där var det några problem med höga temperaturer. SSD:n däremot stegrar okontrolerat i temperatur, börjar runt 40 grader och stiger till över 80 grader innan datorn stänger ner.

Finns det någon metod för att fixa detta eller måste jag köpa en ny SSD?

Det låter som om SSD:n är kass och du behöver byta till en ny. Innan du köper en ny, kolla om det finns garanti kvar. Även om butiksgarantin gått ut, kan det finnas garanti kvar från tillverkaren. Innan du skickar in din SSD, ska du försöka att radera informationen på den. Är informationen känslig, och SSD:n krånglar så det inte går att radera informationen, måste du överväga om vad som är mest värt: Informationen eller "hosta upp själv" pengarna för en ny SSD. Det är ditt beslut.

Skickar man in en SSD på "garantin", kan jag mer eller mindre garantera att tillverkaren (om den är seriös) kommer att undersöka din trasiga SSD för att kolla vad som är fel, och då får tillverkaren/personalen antagligen ut din data ifrån SSD:n. Bara en bra grej att tänka på, innan man tar beslut!
Citera
2017-08-01, 21:31
  #534
Medlem
Kontokurts avatar
Hur är det med livslängden på en SSD idag.
Det har alltid tjatats om att livslängden är kass så att man skall vara beredd på en krasch.
Min äldsta är en OCZ 30GB som nu snurrat i 7 år och efter en uppdaterad firmware för tre år sedan så blev den dubbelt så snabb och en massa fel försvann på disken.
Den rullar på och har inga fel senast jag kollade med ett diagnosprogram. Används numera inte dygnet runt men går igång ibland.
Andra disken är en Corsair force 120GB som jag kört i 6 år utan problem och nära på dygnet runt samt misshandlat med defragmenteringsprogram och CCleaner för att snabba upp samt rensa onödigt utrymme och den har inga fel än idag.

Så hur är det med felfrekvensen för SSD idag, har ni upplevt att dom är så kassa som det hävdades för 5 år sedan?
Citera
2017-08-01, 22:21
  #535
Medlem
Har haft en OCZ Vertex II som gick från 100% fungerande till tegelsten utan förvarning.

Samt en Intel 520 som plötsligt bestämde sig för att rapportera 1 miljon timmar drifttid.

Annars har jag inte haft någon olycka.

Men jag är ingen storkonsument av dem - har kanske 10-15 stycken i drift.
Citera
2017-10-21, 16:13
  #536
Medlem
Rekommenderad SSD för moderkortet Asus P8Z68-V? (klarar inte NVME)
https://www.asus.com/Motherboards/P8...pecifications/

Skulle gärna ha närmare 1 terabyte. Absolut maxpris 4000 kr, men hamnar helst närmare 3000kr.
Behöver ingen dunderprestanda - jag gör jag inget särskilt som kräver extrema hastigheter.
Prioriterar snarare hållbarhet.
Utseende/storlek spelar ingen roll, har gott om plats i min fulltower.

Filtrerat prisjakt på över 500GB och pris under 4000kr.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php...etyg#prodlista

Det finns bara 2 diskar med omdömen på den listan: Samsung 850 evo och Corsair Force.
Spontant ser det ut som Samsung är bästa valet då den har lite högre hastigheter och lite lägre pris per GB.
Men jag har ingen aning vad mer som påverkar (tex cache osv)
Bör jag välja nån av dom? Eller finns det nån annan som är bättre för samma pris?

Hittar inte riktigt nåt test för diskar av denna storlek.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2017-10-21 kl. 16:44.
Citera
2017-10-21, 17:47
  #537
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Prioriterar snarare hållbarhet.
Jag rekommenderar gärna samsungs ssd. Pro-serien är av typ MLC som uppges tåla fler skrivcykler per cell än evo850-seriens TLC, men om du kommer märka nån livstidsskillnad mellan dem, det törs jag inte ens spekulera i. Båda har fått högsta betyg och det är knappt några klagomål alls på någondera.

Det finns skillnad emellan dem i antal terabyte skrivning till den som täcks av garanti, och antal år garantin gäller - http://www.samsung.com/rs/memorijski...t/faqs-05.html (tryck på översta titeln "Is there a limited warranty for Brand SSD")
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback