Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2008-03-10, 16:06
  #49
Medlem
Usch vilket korkat inlägg...

Ta bara en sån enkel sak som alla gratistjänster på nätet, däribland Flashback.

Hur tror du dessa överlever? Svaret är så klart genom annonsintäkter. Utan massmarknadsföring skulle alla dessa dö ut. Du kan ju tänka dig, en väldigt stor del av alla siter på internet lever endast på intäkter från deras annonser. Nyhetssidor, forum, underhållning. Ja, listan kan göras lång, alla dessa skulle försvinna. Detta gör i sin tur att "surfa på nätet" för den vanlige konsumenten blir lönlöst då det inte finns något att surfa till.

I den verkliga världen skulle det betyda att tidningar, tv och radio måste göra grova besparingar på deras tv-program, nyhetsartiklar och radioshower. En aftonbladet skulle kosta ca 50kr, ett viasatpaket kanske 1500kr i månaden och även radio skulle så klart kosta saftiga pengar. Och vad händer utan media? Jo, då kan politiker göra lite som dom vill, väljarna får ändå itne reda på det. Företag som erbjuder produkter skulle helt och hållet sluta satsa pengar på kvalité, då det är helt lönlöst. Dessutom kan dom behandla den enskilde konsumenten hur illa dom vill, då denne inte har någon chans att i en större skala skada företaget som han skulle haft om han kunde berätta sin historia i media.

Dessutom skulle alla företag som erbjuder tjänster dö ut, för hur ska de kunna erbjuda sina tjänster, om ingen vet att de finns? Framförallt de som riktar sig till vanliga konsumenter. Detta skulle leda till att som många nämnt att en stor stor del av handeln avtar och vi hamnar i den djupaste lågkonjunkturen sen medeltiden.

Tänk lite är du snäll.
__________________
Senast redigerad av AxA123 2008-03-10 kl. 16:11.
Citera
2008-03-10, 16:17
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Jag har länge varit emot reklam som fenomen men företag måste få visa att de finns. Reklam på TV ska bort, när jag ser på TV så vill jag se på en film i 125 minuter inte en film + reklam i 200 minuter. Brukar stänga av eller byta kanal så företagen inbillar nog sig bara att det har en effekt och slösar min tid.

Men reklam på internet och i tidningar i relevanta delar är nog bra.
Till exempel flera små annonser för resebolag vid resesektionen eller bilannonser vi teknik delen osv.

Eller som på Flashback Faktiskt mycket bra banners, helt i rätt stil.
Skulle jag se babyolja här då skulle jag bli lite irriterade.

Jaha, och du har aldrig tänkt på att det är reklamen som finansierar filmen du kollar på? Ingen reklam, ingen film. Ingen tvingar dig att kolla.
Citera
2009-03-23, 09:21
  #51
Medlem
kan inte undgå att svara på det här.....

till er som är "reklamkramare" och lutar er tillbaks på vår ekonomis existens pga reklam: ni säger att utan reklam så kommer vår ekonomi krasha, för folk skulle konsumera mindre. vår efterfrågan är lägre än tillgången i samhället.

då måste ju någon klocka, djupt inom er, ringa till och säga "men varför ska vi, i en redan hårt pressad värld, behöva konsumera mer än vi behöver?". är det då inte något fundamentalt fel i vårat ekonomiska system om det kräver ständig tillväxt när inte vår planet hinner med, och när folk uppenbarligen är nöjda med det de har och inte har en efterfrågan för mer, och nyare saker?

jag är, som någon här ovanför mig, väldigt tilltalad av tanken på ett totalstopp av reklam i det offentliga rummet, med undantaget att butiksägare får annonsera om varor eller tjänster på skyltar som inte överskrider en viss storlek, och måste sitta på deras egen lokal, köpt reklamyta får alltså inte finnas. vidare får reklam i media fortsätta finnas, för där väljer man lite själv vad man vill se. däremot vill jag inte se t.ex bilreklam i en fisketidning och vice versa, då jag inte för mitt liv kan förstå varför jag, som redan äger en fullt fungerande bil, ska behöva se reklam om en ny bil. detta ska gälla för allt jag konsumerar.

känner vi att vi behöver en ständigt ökande tillväxt för att vår ekonomi ska fungera är det nog dags att tänka om litegrann, för ett sådant system är inte långlivat.
Citera
2009-03-23, 09:41
  #52
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myblackflaghigh
känner vi att vi behöver en ständigt ökande tillväxt för att vår ekonomi ska fungera är det nog dags att tänka om litegrann, för ett sådant system är inte långlivat.

Om "systemet" inte är långlivat vad är då anledningen till att det måste regleras?
Citera
2023-02-20, 00:48
  #53
Medlem
Christopher.s avatar
Tycker denna tråd är mer relevant än på länge med tanke med all skit som hittas i inkorgen på ens e-mail, förbjud reklam och sätt upphovsmännen att skriva fysiska ursäktsbrev till alla drabbade av deras skit.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback