Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-11, 00:54
  #1
Medlem
Är det bara jag som ser starka kopplingar mellan Jeff Buckleys version av Satisfied Mind och hans hej då till världen?

Hans drunknings"olycka" är så jävla konstig. Han hoppar in i en ström som ALLA vet om är för farlig för att simma i. Han sätter på Led Zeppelin på en bandspelare (hans absoluta utan tvekan favoritband, man hör även Led Zeppelin i hans musik). Han var även religiös, så ett drunknande borde låta ganska lockande av alla historier man hört. Att det ska vara djävulskt med sin impuls att ta efter andan, men sen bara lugn.

Den släpptes på (jag vet inte exakt när den spelades in, hoppades på att någon kanske satt inne på det) Sketches for my sweetheart the drunk, skivan som släpptes efter hans död. Faktumet att denna skiva inte når upp till Grace på något jävla sätt är också en aspekt man måste ta med. Han var även manodepressiv.

Stämningen i Satisfied Mind är oklanderlig. Själva känslan han får fram i den låten är verkligen så satans jävla stark alltså, det är verkligen Nick Drake klass på den stämningen.

Fram med alla era teorier om Jeff Buckley och hans död och runt Satisfied mind!

Och jag vill att ni framför ALLT ni har tänkt runt era älskade musiker. Vilken slags sked de använde till sin soppa, eller sättet de valde att kliva på tågen.
__________________
Senast redigerad av gagg_OLF 2008-02-11 kl. 00:57.
Citera
2008-02-12, 22:47
  #2
Medlem
HELVETE FOLK!

Säg inte att ni INTE har fått upplysningar om artisternas liv? Sluta nu.
Citera
2008-02-12, 23:46
  #3
Medlem
räkmustarns sons avatar
Vadå, ska vi skriva allt vi vet om någon artist vi känner till?
Det känns som du måste precisera tråden lite..
Citera
2008-02-13, 01:49
  #4
Medlem
DeGes avatar
Att sketches inte når upp till grace kanske beror på att det är just sketches, bara Jeff som spelar ensam i väntan på att bandet skall komma ner o spela in materialet på riktigt. De var ju på väg ner till honom från new york samma kväll som han dog.

Att "alla" visste att strömmen var farlig spelar ingen större roll när snubben bara bodde där nere tillfälligt, samt att det inte var strömmen i sig som drog ner honom utan vad som sägs iaf svallvågorna efter en båt.

Med andra ord tror jag inte spec mycket på din teori
Citera
2008-02-15, 02:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av räkmustarns son
Vadå, ska vi skriva allt vi vet om någon artist vi känner till?
Det känns som du måste precisera tråden lite..

Nej, det är inte allt man vet om, det är vad du själv har skapat av all information du sitter inne på.
Citera
2008-02-15, 02:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Att sketches inte når upp till grace kanske beror på att det är just sketches, bara Jeff som spelar ensam i väntan på att bandet skall komma ner o spela in materialet på riktigt. De var ju på väg ner till honom från new york samma kväll som han dog.

Att "alla" visste att strömmen var farlig spelar ingen större roll när snubben bara bodde där nere tillfälligt, samt att det inte var strömmen i sig som drog ner honom utan vad som sägs iaf svallvågorna efter en båt.

Med andra ord tror jag inte spec mycket på din teori

Jo iofs, kom på det nu också har jag hört. Men varför i helvete tittade han inte runt sigeller varför såg inte de som satt i båten honom (här kan det ju göras ett misstag)?

Men att bara sonika simma ut, i en farlig flod, inte bry sig om något, sätta på sina gudars musik och sen "råka" drunkna.. Det låter inte vettigt.

Jajo sketches, men materilet som är där på är inte nog i närheten så innovativt och rikt hur man än vrider och vänder på det. Alltså de var väl på väg ner för att spela in skivan på riktigt, alltså allt material fanns?
Citera
2008-02-15, 02:57
  #7
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Jo iofs, kom på det nu också har jag hört. Men varför i helvete tittade han inte runt sigeller varför såg inte de som satt i båten honom (här kan det ju göras ett misstag)?

Men att bara sonika simma ut, i en farlig flod, inte bry sig om något, sätta på sina gudars musik och sen "råka" drunkna.. Det låter inte vettigt.

Jajo sketches, men materilet som är där på är inte nog i närheten så innovativt och rikt hur man än vrider och vänder på det. Alltså de var väl på väg ner för att spela in skivan på riktigt, alltså allt material fanns?

http://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_buckley#Death
Citera
2008-02-22, 04:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryx
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_buckley#Death

1. Han såg inte om han blev nerdragen av båten.

2. Att han var upprymd när han berättade för sin flickvän kan man ju se på flera sätt. Det första är ju bara att han är glad för att han kommit närmare sanningen lite. Det andra är att då förstår han att det här är hans personlighet och han kommer aldrig att komma bort från det här.

Hur kan man få tag i hans likförättarrapport (fan är rätta ordet)?

Om det kunde ses att han hade fått nån smäll i huvudet av båten, då kan jag ändra mig. Men hur ska de annars kunna se? Jag är fullt medveten om hur pass avancerat det där är och hur detaljerat man kan förtydliga offret, men hur ska man kunna se om han själv valde att simma ner eller om en våg tvingade honom?

Går väl på nått sätt kanske, typ hur lång tid det var mellan att andningen tog slut och att vatten fylldes upp.. Nej men ja, kan man få tag på det här på något sätt?
Citera
2008-02-22, 11:23
  #9
Medlem
DeGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
1.
Hur kan man få tag i hans likförättarrapport (fan är rätta ordet)?


Rättsläkarintyg..

Det står ju faktiskt att de har en ögonvittnesrapport.

Citat:
Jeff Buckley's death was not "mysterious," related to drugs, alcohol, or suicide. We have a police report, a medical examiner's report, and an eye witness to prove that it was an accidental drowning, and that Mr. Buckley was in a good frame of mind prior to the accident.

Citera
2008-02-23, 03:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Rättsläkarintyg..

Det står ju faktiskt att de har en ögonvittnesrapport.

Ja, DÄR står det det. På alla andra källor så säger de att han böjde sig ner eller nått, bara kollade bort, sen så när han skulle titta tillbaks mot Jeff så såg han honom inte. Har sett det själv i en dokumentär.
Citera
2008-02-26, 19:30
  #11
Medlem
Jag vägrar att tro på att ni inte har funderingar runt era STOOOORA artister.
Citera
2008-02-28, 01:22
  #12
Medlem
Jesus on the mailine.. av Ry Cooder.

Jag har inte läst nånting om honom som säger att han är religiös. Men HELVETE vad den låten betyder. Tänkte att han kanske verkligen religiösa (eller så är det verkligen en skämtlåt) men den är ju verkligen äkta. Alltså att han respekterar religiösa även om det är ren jävla bullshit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback