Citat:
Ursprungligen postat av
Bacchus94
Peo berättar att den överlägset jobbigaste händelsen i Noice inträffade sommaren 1981. Bandet hängde ofta hemma hos regissören Staffan Hildebrand, de som tillbringade allra mest tid där var Hasse och Freddie.
En dag fick Peo veta att Hasse och Freddie tillsammans hade försökt begå självmord när de var ensamma hemma hos Staffan.*
Freddie och Hasse hade hyrt den tecknade filmen ”Den långa flykten”, proppat i sig massvis av tabletter och lagt sig skavfötters på golvet i vardagsrummet, som var fyllt av brinnande stearinljus. Ett inramat porträtt av David Bowie stod vid Hasses huvud och ett porträtt av The Doors-sångaren Jim Morrison stod vid Freddies huvud.*
Staffan Hildebrand, som åkt hem från en middag tidigare än planerat, hittade Hasse och Freddie – och räddade livet på dem. De kördes med ambulans till Nacka sjukhus för magpumpning.*
– De hade gått på rockmyten att musiker som dör unga blir legendarer. Det var bara en tillfällighet att Staffan kom hem tidigare från middagen och hittade dem under deras ritual, säger Peo och fortsätter:
– Det var totalt fruktansvärt. Då kände jag att det var slut med bandet. Även om vi fortsatte ett tag till så var det uppenbart att det inte fanns någon glädje kvar. Bandet hade blivit ett monster.
Det är först nu, i samband med boken, som Peo väljer att berätta om barndomsvännernas självmordsförsök. När det hände fanns det inte många Peo kunde prata med, eftersom det gjordes en överenskommelse om att händelsen inte fick komma ut.
– Det var en chock, jag gick som en sömngångare i flera dagar. Vi pratade kort om det efteråt, men det viftades bort som att det inte var så farligt. Det hölls tyst, det var bara vi inom den närmaste kretsen och skivbolaget som visste.
Det sista i meningen får mig att tro att Peos utsaga inte stämmer riktigt. Skiv/Prodbolagen må vara riktiga skithögar, men att dom skulle hålla tyst om det och inte agera mot 16 åringar som försöker ta självmord låter väldigt osannolikt.
Har själv djupa kontakter inom gamla EMA så det här är värt att kolla upp.
Tror med på en överdos av piller som fick dom att somna in, med magpumpning som följd.
Självmord låter osannolikt då det inte var ett frekvent beteende.