2020-10-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ville815
Längst ned på sidan har någon svarat följande:

Ett inlägg bara. Hasse Carlsson dog inte av en överdos, han liksom Hansson dog av Hepati- C. Han var svårt sjuk under de sista dagarna av sitt liv.
Knappast. Att han skulle dö i HP-C i så ung ålder är knappast troligt.

Knarket tog hans liv med en rad följdsjukdomar tror jag är mest rimligt.
Citera
2020-10-02, 22:24
Medlem
Får alltid en känsla av att vissa i bandet var avundsjuka på Hasse när jag ser de dokumentärer och att dom nästan ville att han skulle hoppa av och misslyckas. Finns en del intervjuer och sånt på Youtube. Sen att dom också verkar pressa honom att göra saker då han var så pass ung och snäll. Dom kunde ha kört vidare med noice några år till . Sen att dom var nå sorts punkband kan jag inte få ihop, väldigt popig musik.

Inte min typ av musik men bra musiker.
Senast redigerad av Larsvivalius1605 2020-10-02 kl. 22:29.
Citera
2020-10-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Knappast. Att han skulle dö i HP-C i så ung ålder är knappast troligt.

Knarket tog hans liv med en rad följdsjukdomar tror jag är mest rimligt.

Är inte hpc en typisk följdsjukdom av knarkande med skitiga sprutor?
Hans bror sa iaf att det var levern.
Citera
2020-10-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Får alltid en känsla av att vissa i bandet var avundsjuka på Hasse när jag ser de dokumentärer och att dom nästan ville att han skulle hoppa av och misslyckas. Kanske inte peo . Finns en del intervjuer och sånt på Youtube. Sen att dom också verkar pressa honom att göra saker då han var så pass ung och snäll. Dom kunde ha kört vidare med noice några år till . Sen att dom var nå sorts punkband kan jag inte få ihop, väldigt popig musik.

Inte min typ av musik men bra musiker.

Vad syftar du på? Trummisen hoppade av tidigt. Keyboardisten går samma öde till mötes som Hasse och den nye trummisen ser Hasse som sin bror, delar nästan alltid rum med honom och får jobb i noice. Och Peo plockar du bort. Så vem skulle ha velat Hasse illa? Så fort han hoppar av är noice över liksom och alla står utan band.
Citera
2020-10-02, 22:41
Medlem
Tog faktiskt bort peo. Får den känslan av att se reportagen. I början kanske det var bra men sen splitrades bandet. Men Tänk på det perspektivet om du ser igenom allt på youtube så kanske du ser lite av det här . Att han som spela keyboard strök med trettio år senare behöver inte ha något samband med att dom var på hasse. Tvärtom kanske det blev ett snabbare förlopp att tyngre drogmissbruk tog över för att interna problem ledde till uppbrottet och att det inte blev någon karriär utan bara droger. Var väl bara gerber som spelade vidare med Tommy Nilsson och drog in pengar fast det var kanske senare. Känns som ett destruktivt förhållande mellan vissa bandmedlemmar när man ser youtube Klippen.

QUOTE=meetthefockers|73119961]Vad syftar du på? Trummisen hoppade av tidigt. Keyboardisten går samma öde till mötes som Hasse och den nye trummisen ser Hasse som sin bror, delar nästan alltid rum med honom och får jobb i noice. Och Peo plockar du bort. Så vem skulle ha velat Hasse illa? Så fort han hoppar av är noice över liksom och alla står utan band.[/quote]
Citera
2020-10-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Är inte hpc en typisk följdsjukdom av knarkande med skitiga sprutor?
Hans bror sa iaf att det var levern.
Självklart är det en följdsjukdom av dåligt leverne och skitiga sprutor. Det går att behandla men det gör inte en överdos av heroin som kickar dig på nolltid. HP-C tar lång tid och jag tror tyvärr inte att Hasse var ren så länge så han kunde påbörja eller slutföra sin behandling.
Citera
2020-10-02, 23:01
Medlem
Bacchus94s avatar
Att Hasse och Freddie försökte begå självmord i Staffan Hildebrands lägenhet 1981 med överdos av starka smärtstillande tabletter (morfin?) är ju helt jävla sjukt. Hildebrand kom hem tidigt från en middag och upptäckte de livlösa slynglarna. Det blev ambulans till sjukan för magpumpning.
Citera
2020-10-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94
Att Hasse och Freddie försökte begå självmord i Staffan Hildebrands lägenhet 1981 med överdos av starka smärtstillande tabletter (morfin?) är ju helt jävla sjukt. Hildebrand kom hem tidigt från en middag och upptäckte de livlösa slynglarna. Det blev ambulans till sjukan för magpumpning.
Skulle båda ha försökt begå självmord 1981 -16 år gamla, mitt i sin tonårskarriär?

Snarare wastade, men berätta gärna mera.
Citera
2020-10-02, 23:47
Medlem
Bacchus94s avatar
Peo berättar att den överlägset jobbigaste händelsen i Noice inträffade sommaren 1981. Bandet hängde ofta hemma hos regissören Staffan Hildebrand, de som tillbringade allra mest tid där var Hasse och Freddie.

En dag fick Peo veta att Hasse och Freddie tillsammans hade försökt begå självmord när de var ensamma hemma hos Staffan.*

Freddie och Hasse hade hyrt den tecknade filmen ”Den långa flykten”, proppat i sig massvis av tabletter och lagt sig skavfötters på golvet i vardagsrummet, som var fyllt av brinnande stearinljus. Ett inramat porträtt av David Bowie stod vid Hasses huvud och ett porträtt av The Doors-sångaren Jim Morrison stod vid Freddies huvud.*

Staffan Hildebrand, som åkt hem från en middag tidigare än planerat, hittade Hasse och Freddie – och räddade livet på dem. De kördes med ambulans till Nacka sjukhus för magpumpning.*

– De hade gått på rockmyten att musiker som dör unga blir legendarer. Det var bara en tillfällighet att Staffan kom hem tidigare från middagen och hittade dem under deras ritual, säger Peo och fortsätter:

– Det var totalt fruktansvärt. Då kände jag att det var slut med bandet. Även om vi fortsatte ett tag till så var det uppenbart att det inte fanns någon glädje kvar. Bandet hade blivit ett monster.

Det är först nu, i samband med boken, som Peo väljer att berätta om barndomsvännernas självmordsförsök. När det hände fanns det inte många Peo kunde prata med, eftersom det gjordes en överenskommelse om att händelsen inte fick komma ut.

– Det var en chock, jag gick som en sömngångare i flera dagar. Vi pratade kort om det efteråt, men det viftades bort som att det inte var så farligt. Det hölls tyst, det var bara vi inom den närmaste kretsen och skivbolaget som visste.
Citera
2020-10-03, 00:21
Medlem
Citat:
Peo berättar att den överlägset jobbigaste händelsen i Noice inträffade sommaren 1981. Bandet hängde ofta hemma hos regissören Staffan Hildebrand, de som tillbringade allra mest tid där var Hasse och Freddie.

En dag fick Peo veta att Hasse och Freddie tillsammans hade försökt begå självmord när de var ensamma hemma hos Staffan.*

Freddie och Hasse hade hyrt den tecknade filmen ”Den långa flykten”, proppat i sig massvis av tabletter och lagt sig skavfötters på golvet i vardagsrummet, som var fyllt av brinnande stearinljus. Ett inramat porträtt av David Bowie stod vid Hasses huvud och ett porträtt av The Doors-sångaren Jim Morrison stod vid Freddies huvud.*

Staffan Hildebrand, som åkt hem från en middag tidigare än planerat, hittade Hasse och Freddie – och räddade livet på dem. De kördes med ambulans till Nacka sjukhus för magpumpning.*

– De hade gått på rockmyten att musiker som dör unga blir legendarer. Det var bara en tillfällighet att Staffan kom hem tidigare från middagen och hittade dem under deras ritual, säger Peo och fortsätter:

– Det var totalt fruktansvärt. Då kände jag att det var slut med bandet. Även om vi fortsatte ett tag till så var det uppenbart att det inte fanns någon glädje kvar. Bandet hade blivit ett monster.

Det är först nu, i samband med boken, som Peo väljer att berätta om barndomsvännernas självmordsförsök. När det hände fanns det inte många Peo kunde prata med, eftersom det gjordes en överenskommelse om att händelsen inte fick komma ut.

– Det var en chock, jag gick som en sömngångare i flera dagar. Vi pratade kort om det efteråt, men det viftades bort som att det inte var så farligt. Det hölls tyst, det var bara vi inom den närmaste kretsen och skivbolaget som visste.
Det sista i meningen får mig att tro att Peos utsaga inte stämmer riktigt. Skiv/Prodbolagen må vara riktiga skithögar, men att dom skulle hålla tyst om det och inte agera mot 16 åringar som försöker ta självmord låter väldigt osannolikt.

Har själv djupa kontakter inom gamla EMA så det här är värt att kolla upp.

Tror med på en överdos av piller som fick dom att somna in, med magpumpning som följd.

Självmord låter osannolikt då det inte var ett frekvent beteende.
Citera
2020-10-03, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Självklart är det en följdsjukdom av dåligt leverne och skitiga sprutor. Det går att behandla men det gör inte en överdos av heroin som kickar dig på nolltid. HP-C tar lång tid och jag tror tyvärr inte att Hasse var ren så länge så han kunde påbörja eller slutföra sin behandling.

Dom pratar om hur han gick bort i denna radiodokumentär. Blev tydligen riktigt sjuk runt 1999. Dog sedan 2002.

https://gillback.com/radiodokumentar/
Citera
2020-10-03, 00:36
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Av de bilder och intervjuer jag sett från 90-tal ser Hasse ändå relativt fräsch ut? Jag menar klart man inte ser helt likadan ut som när en var 14-17 år och med tanke på livsstilen så förväntade man sig mycket värre. Han kanske såg mer sliten ut under sina sista levnadsår.

De tandlösa , skitiga dårarna du ser på stan tillhör inte ens 10% av de tunga missbrukarna.
Många tunga narkomaner kan se oförskämt friska ut långt upp i åren. Detta gäller framförallt heroinister. Hasse var bara runt 30 vid tv-intervjun och det är rätt få missbrukare som ser märkbart slitna ut om de har "stilat till sig" någorlunda.

Citat:

Undrar om Hildebrand hade varit på någon eller båda av pojkarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in