• 1
  • 2
2008-02-10, 16:50
Medlem
insolents avatar
Var får man tag i det pulvret eller smaksättningen som används inom mat, kosttillskott, godis osv?

Tyckte denna del av forat var bäst att placera min tråd i, "handel"..
Citera
2008-02-10, 17:09
Medlem
Photechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insolent

Är det okej om jag inte håller med?
Citera
2008-02-10, 18:59
Medlem
är det inte lite grejen att man inte ska få tag på sånt, annars skulle ju varenda tomte kunna koka ihop sitt eget godis med samma smak som det man kan köpa i butik. Hemligstämplat ftw.
Citera
2008-02-11, 10:16
Medlem
Deannas avatar
Citat:

Vad är det för fel på matforumet?
Jag skickar den dit!
Ekon --> Mat

/mod
Citera
2008-02-11, 10:56
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Var får man tag i det pulvret eller smaksättningen som används inom mat, kosttillskott, godis osv?

Det är väl massor med olika tillsatser? Något speciellt du tänkte på?

Jag är ju inte insatt var man får tag på det nånstans, men du kan ju alltid ringa runt och fråga om där inte kommer tillräckligt med svar här.
Citera
2008-02-11, 11:08
Medlem
jokers avatar
Citat:

Vilken typ av smakämne är det du är ute efter?
En av de vanligaste smakförstärkarna, natriumglutamat går att köpa i ren form i asiatiska livsmedelsbutiker.
Citera
2008-02-11, 11:11
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Vilken typ av smakämne är det du är ute efter?
En av de vanligaste smakförstärkarna, natriumglutamat går att köpa i ren form i asiatiska livsmedelsbutiker.

Vilken är den dödliga dosen för människor för natriumglutamat?

"Skador och biverkningar
Natriumglutamats skadeverkningar har debatterats sedan 1980-talet. Klarlagt är att ämnet kan ge överkänslighetsreaktioner som allergiska besvär, huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och illamående. Ämnet har också anklagats för att orsaka en mängd allvarligare sjukdomstillstånd, inklusive fosterskador, vredesutbrott, epileptiska anfall om man är epileptiker, astmaanfall, djupa depressioner, tillväxtproblem, försenad tillväxt, hormonstörningar, leverskador, nervskador, försämrad syn (eftersom glutamat kristalliseras i näthinnan), samt även hjärnskador vid större konsumtion. I Östasien tror många att natriumglutamat kan leda till cancer, vilket dock tillverkarna slår ifrån sig pekande på hur vanliga både fria och bundna glutamater är i naturlig mat."
Senast redigerad av FreeWilhelmFree 2008-02-11 kl. 11:16.
Citera
2008-02-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
Vilken är den dödliga dosen för människor för natriumglutamat?

"Skador och biverkningar
Natriumglutamats skadeverkningar har debatterats sedan 1980-talet. Klarlagt är att ämnet kan ge överkänslighetsreaktioner som allergiska besvär, huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och illamående. Ämnet har också anklagats för att orsaka en mängd allvarligare sjukdomstillstånd, inklusive fosterskador, vredesutbrott, epileptiska anfall om man är epileptiker, astmaanfall, djupa depressioner, tillväxtproblem, försenad tillväxt, hormonstörningar, leverskador, nervskador, försämrad syn (eftersom glutamat kristalliseras i näthinnan), samt även hjärnskador vid större konsumtion. I Östasien tror många att natriumglutamat kan leda till cancer, vilket dock tillverkarna slår ifrån sig pekande på hur vanliga både fria och bundna glutamater är i naturlig mat."
Citat:
It's not surprising that the MSG-makers are so busy on their product's image, because MSG-phobia still shows no signs of subsiding. This despite the fact that every concerned public body that ever investigated it has given it a clean bill of health, including the EU, the United Nations food agencies (which in 1988 put MSG on the list of 'safest food additives'), and the British, Japanese and Australian governments.

In fact, every government across the world that has a food licensing and testing system gives MSG - 'at normal levels in the diet' - the thumbs-up. The US Food and Drug Administration has three times, in 1958, 1991 and 1998, reviewed the evidence, tested the chemical and pronounced it 'genuinely recognised as safe.
http://lifeandhealth.guardian.co.uk/...614469,00.html
Citat:
Despite the general perception that MSG is the causative agent of Chinese restaurant syndrome, studies have been inconsistent in demonstrating a specific syndrome associated with MSG.[4] A double-blind placebo-controlled crossover trial showed that large doses of MSG taken without food may cause symptoms, but the effects were not serious, persistent, or consistent.[5] Moreover, when MSG was given with food, the effects were not observed.

Instead of assigning the syndrome to one specific cause, one scientific review suggests that the Chinese restaurant syndrome is a name applied to a variety of illnesses which occur after eating, each of which may have independent causes.[6]
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese...urant_syndrome

Visst har man hittat skador. T ex när man ger det till råttor som 20% av deras mat. Jag vet inte hur ni andra gör, men jag äter inte decilitervis med MSG.
Senast redigerad av KoalaOfDoom 2008-02-11 kl. 13:46.
Citera
2008-02-21, 12:08
Medlem
insolents avatar
vilka usla svar

Vill ha tag på "smaksättning" helt enkelt, vet inget annat ord för det.
Var får man tag på alla dessa medel som börjar med bokstaven "E" i innehållsförteckningarna, t ex "E535"
Citera
2008-02-21, 13:51
Medlem
Citat:
Vill ha tag på "smaksättning" helt enkelt, vet inget annat ord för det.
Var får man tag på alla dessa medel som börjar med bokstaven "E" i innehållsförteckningarna, t ex "E535"

Aromämnen kanske?

Några få finns i välsorterade matbutiker (typ vaniljarom), resten vetefan.
Citera
2008-02-21, 14:12
Medlem
Jag fattar inte riktigt vad det är du är ute efter, men här kan du iaf köpa aromer och essencer, håll till godo:
http://www.essencefabriken.se/
Citera
2008-02-21, 15:52
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emund Slemme
Jag fattar inte riktigt vad det är du är ute efter, men här kan du iaf köpa aromer och essencer, håll till godo:
http://www.essencefabriken.se/

"Essencer till smaksättning av glass, godis mm"

"Ananas, Apelsin, Apricos, Arrac, Banan, Blåbär, Butter, Citron, Cocos, Cognac, Enbär, Hallon, Hasselnöt, Honung, Jordgubbe, Kola, Krusbär, Körsbär, Lakritz, Madeira, Mandarin, Mandel, Nougat, Passion, Persica, Pistage, Pommerans, Portvin, Päron, Ros, Rom, Sherry, Smultron, Svart Vinbär, Walnöt, Vanilj, Wermouth, Viol, Äpple m.fl."

VAD ÄR DET FÖR EFTERBLIVEN JÄVLA ELITIST FANSKAP

edit: måste ändå säga att han har ett intressant sortiment
Senast redigerad av FreeWilhelmFree 2008-02-21 kl. 15:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in