Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-08, 14:17
  #1
Medlem
mx2s avatar
Har fått en del i mina dagar.
Aldrig brytt mig om det. Har heller aldrig hänt något.
Undrar bara om man kan spåra hotbrev?

En person skriver ett brev, på dator eller för hand.
Är anonym såklart. Personens fingeravtryck finns ej i register eller han skriver och rör bara brevet samt kuvertet med handskar på sig... Går detta att spåra?
Citera
2008-02-08, 14:47
  #2
Avstängd
ArneArneArneArns avatar
Möjligen skulle man kunna hitta DNA om han slickade igen kuvertet eller på frimärket. Problemet är att polisen inte sätter några resurser på sådant.
Jag har i flera år regelbundet fått vykort från nån sjuk jävel som skriver att jag är ful och äcklig och borde ta livet av mig. När jag pratade med en polis om saken sa hon att visst kan jag anmäla det om jag vill men de kommer bara att lägga ner ärendet samma dag.
Citera
2008-02-08, 14:51
  #3
Medlem
j0h2ns avatar
Det var då en knäpp polis, självklart skall du anmäla. Om inte så ser det inte bra ut när du väl tar livet av dig, om du innan gjort massa anmälningar. Dina anhöriga kan sedan gråta ut i kvällspressen.
Citera
2008-02-08, 14:55
  #4
Medlem
mx2s avatar
Men rent tekniskt sätt...

DNA tas bara på de som begått brott om jag förstått det rätt?
Om personen i fråga är ostraffad, bär handskar vid handskandes av brevet och kuvertet osv??

Det är ett brev som lagts i en tunna någonstans i landet. Om personen som postat brevet är samma som skrivit det går inte ens att fastställa?

Verkar i princip HELT omöjligt att spåra upp hotbrev... Inte för jag bryr mig så värst mycket. Men kom att tänka på det när jag såg dom i en hylla häromdagen. Slog mig att det hade varit kul att veta vem/vilka personerna är bara
Citera
2008-02-08, 15:12
  #5
Avstängd
ArneArneArneArns avatar
Om man har en misstänkt kan man ju jämföra handstil eller om den är skriven på dator skulle man kunna göra en statistisk analys på ordförådet. Det gjorde man ju när Biskop Dick Helander anklagade för anonyma smädelsebrev av sin konkurenter till biskopsvalet 1952.

Ja, det minns ni väl ?
Citera
2008-02-08, 15:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mx2
Har fått en del i mina dagar.
Aldrig brytt mig om det. Har heller aldrig hänt något.
Undrar bara om man kan spåra hotbrev?

En person skriver ett brev, på dator eller för hand.
Är anonym såklart. Personens fingeravtryck finns ej i register eller han skriver och rör bara brevet samt kuvertet med handskar på sig... Går detta att spåra?

Dna kan "smitta av sig" även på andra sätt. Dessutom så lämnar moderna skrivare ett mikroskopiskt "fingeravtryck" i form av ett prickmönster på varje utskrift, detta mönster är inte synligt för blotta ögat. Koden är unik för varje skrivare och hittar man en misstänkt så kan man jämföra hans skrivare med det utskrivna hotbrevet.

Du skall givetvis anmäla alla hotbrev. Om hoten eskalerar så finns det redan en etablerad hotbild hos polisen.
Citera
2015-10-02, 11:24
  #7
Medlem
Anuslovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Dna kan "smitta av sig" även på andra sätt. Dessutom så lämnar moderna skrivare ett mikroskopiskt "fingeravtryck" i form av ett prickmönster på varje utskrift, detta mönster är inte synligt för blotta ögat. Koden är unik för varje skrivare och hittar man en misstänkt så kan man jämföra hans skrivare med det utskrivna hotbrevet.

Du skall givetvis anmäla alla hotbrev. Om hoten eskalerar så finns det redan en etablerad hotbild hos polisen.

INTRESSANT!!!!
Har någon källa på detta att nya skrivare lämnar mikroskopiska fingeravtryck?

OBS: Jag har inga planer på att skicka ett hotbrev men hur fungerar det praktiskt rent säkerhetsmässigt. Att göra detta via nätet känns totalt livsfarligt oavsett om man använder sig av VPN + TOR etc.

Men ett vanligt hederligt brev?

1: Handskar?
2: Se till att inga hårstrån saliv etc finns på pappret.
3: limmat igen kuvert.
4: inte skriva med handstil utan föredra skrivare, men det är ju livsfarligt om det nu finns mikroskopiska fingeravtryck på skrivare, och är skrivaren köpt med kort eller kontant så går det ju att spåra till butik/kamera osv.

Ska man klistra som de gör på film eller vad?

Tycker detta är ett intressant ämne
Citera
2015-10-02, 11:41
  #8
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vi testar i Brott och brottebekämpning (Obs! Detta är inget hotbrev )

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
__________________
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2015-10-02 kl. 11:46.
Citera
2015-10-02, 16:08
  #9
Medlem
JÄÄÄÄÄVLARR VILKEN BUMP!!!



Citat:
Ursprungligen postat av Anuslover
INTRESSANT!!!!
Har någon källa på detta att nya skrivare lämnar mikroskopiska fingeravtryck?
Jag tycker att det låter ganska otroligt att all världens tillverkare av skrivare vid tidpunkten för påståendet (200fucking8) skulle göra sig omaket att på svårdefinierade grunder utveckla och tillhandahålla en sådan komplex och därmed förmodat dyr teknisk lösning.
För att inte nämna att det sedan 90-talet inte är skrivaren i sig som bestämmer var färgen ska hamna utan snarare mjukvaran i det skrivande programmet.
Citera
2015-10-14, 18:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
JÄÄÄÄÄVLARR VILKEN BUMP!!!




Jag tycker att det låter ganska otroligt att all världens tillverkare av skrivare vid tidpunkten för påståendet (200fucking8) skulle göra sig omaket att på svårdefinierade grunder utveckla och tillhandahålla en sådan komplex och därmed förmodat dyr teknisk lösning.
För att inte nämna att det sedan 90-talet inte är skrivaren i sig som bestämmer var färgen ska hamna utan snarare mjukvaran i det skrivande programmet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Printer_steganography
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback