Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-26, 00:03
  #481
Medlem
Börjat bli riktigt nervös över det här. Postade på ett internationellt visumforum om man riskerar att bli påkommen om man ljuger om sitt gallrade belastningsregister vid studentvisumsansökan. Fick 3 sidor till svar från folk från diverse länder om hur dum jag var om jag inte var ärlig och det inte fanns en chans att jag inte skulle bli påkommen, Amerika ser allt och lite till! Blev tom hotad om att bli bannad på forumet för att jag ville "commit visa fraud". De som håller till på forumet verkar vara personer som är insatta i sina egna visumansökningar, men överdriver de inte lite? De kändes som ett gäng moral kakor hela högen. En sa tom att USA kan gallrade register, är det ens möjligt?
Citera
2013-02-26, 07:00
  #482
Medlem
Här är tråden till ovan inlägg. http://www.visajourney.com/forums/to...record-sweden/
Citera
2013-02-26, 10:56
  #483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flash_flash
Börjat bli riktigt nervös över det här. Postade på ett internationellt visumforum om man riskerar att bli påkommen om man ljuger om sitt gallrade belastningsregister vid studentvisumsansökan. Fick 3 sidor till svar från folk från diverse länder om hur dum jag var om jag inte var ärlig och det inte fanns en chans att jag inte skulle bli påkommen, Amerika ser allt och lite till! Blev tom hotad om att bli bannad på forumet för att jag ville "commit visa fraud". De som håller till på forumet verkar vara personer som är insatta i sina egna visumansökningar, men överdriver de inte lite? De kändes som ett gäng moral kakor hela högen. En sa tom att USA kan gallrade register, är det ens möjligt?

Verkar som Du fick väldigt bra svar där, har dock inte hunnit läsa allt.

Du vet ju som de sa där redan vad konsekvenserna kan bli.

Det är helt upp till dig själv vilka chanser Du vill ta.
Lita eller gå aldrig efter råd Du får på ett forum, kvittar hur det gått för andra, det kan gå tvärtom för dig.

Läs på om reglerna, och ta ditt egna beslut, Du kan aldrig få ett 100% besked av någon i dessa frågor, det finns inga genvägar.
Citera
2013-02-26, 18:10
  #484
Avstängd
faq.Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnby
Verkar som Du fick väldigt bra svar där, har dock inte hunnit läsa allt.

Du vet ju som de sa där redan vad konsekvenserna kan bli.

Det är helt upp till dig själv vilka chanser Du vill ta.
Lita eller gå aldrig efter råd Du får på ett forum, kvittar hur det gått för andra, det kan gå tvärtom för dig.

Läs på om reglerna, och ta ditt egna beslut, Du kan aldrig få ett 100% besked av någon i dessa frågor, det finns inga genvägar.
Håller inte alls med dig! Ser man ordentlig ut och inte sitter på någon knarkdom eller är så känd så att ens dom är svårt att hålla hemlig så finns inga skäl att missa chansen till att besöka USA bara för att man har nåt litet i brottsregistret.

Än så länge så kan inte amerikanerna slå fritt i svenska brottsregister så därför är chansen minimal att man kan bli "avslöjad". Risken finns ju att ett gemensamt register snart är på gång men det är ju inget som kan påverka hur det är idag. Det är ju bara att välja, vara ärligt om sina domar och riskera bli nekad resten av livet för inresa till USA eller göra en vit lögn och ha en trevlig semester over there. För man kan ju räkna med att amerikanerna sparar allt man förser dom med.

I Sverige så upphör våra brott efter en tid men så är det inte i cyniska USA. Är brotten gallrat i Sverige så är man ju lika vit som snö igen och inget syns i papprena.
Citera
2013-02-26, 20:04
  #485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faq.U
Håller inte alls med dig! Ser man ordentlig ut och inte sitter på någon knarkdom eller är så känd så att ens dom är svårt att hålla hemlig så finns inga skäl att missa chansen till att besöka USA bara för att man har nåt litet i brottsregistret.

Än så länge så kan inte amerikanerna slå fritt i svenska brottsregister så därför är chansen minimal att man kan bli "avslöjad". Risken finns ju att ett gemensamt register snart är på gång men det är ju inget som kan påverka hur det är idag. Det är ju bara att välja, vara ärligt om sina domar och riskera bli nekad resten av livet för inresa till USA eller göra en vit lögn och ha en trevlig semester over there. För man kan ju räkna med att amerikanerna sparar allt man förser dom med.

I Sverige så upphör våra brott efter en tid men så är det inte i cyniska USA. Är brotten gallrat i Sverige så är man ju lika vit som snö igen och inget syns i papprena.

Det handlar dock inte om semester, utan studier. Har varit på semester på ESTA tidigare och inte nämnt mina gallrade brott och kommit in utan problem. När det gäller visum är jag rädd att de utför noggrannare bakgrundskontroller? Medan mitt belastningsregister förvisso är gallrat sedan länge, kanske det är möjligt att leta fram gamla domar (strafförelägganden)?
Citera
2013-02-26, 20:13
  #486
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flash_flash
Det handlar dock inte om semester, utan studier. Har varit på semester på ESTA tidigare och inte nämnt mina gallrade brott och kommit in utan problem. När det gäller visum är jag rädd att de utför noggrannare bakgrundskontroller? Medan mitt belastningsregister förvisso är gallrat sedan länge, kanske det är möjligt att leta fram gamla domar (strafförelägganden)?

De tar fingeravtryck och bilder på amerikanska ambassaden när man söker studentvisum F-1.

Kanske kan de luska fram något med hjälp av fingeravtrycket? Vare sig gamla brott eller nya.
Citera
2013-02-26, 20:36
  #487
Avstängd
faq.Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flash_flash
Det handlar dock inte om semester, utan studier. Har varit på semester på ESTA tidigare och inte nämnt mina gallrade brott och kommit in utan problem. När det gäller visum är jag rädd att de utför noggrannare bakgrundskontroller? Medan mitt belastningsregister förvisso är gallrat sedan länge, kanske det är möjligt att leta fram gamla domar (strafförelägganden)?
Gallrat = borttaget. När det är gallrat så är ditt brott avslutat och det finns ingen chans för USA att få tag i din dom om du själv inte meddelar dom.

Att först ljuga på esta och sen berätta om sina brott på visumansökan till studier är ju att be om problem! De vet ju inte om dina brott och så ska du berätta att du ljugit innan? Glöm att du får studievisum då. En gång ljugit, alla gånger ljuga! Det finns inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
De tar fingeravtryck och bilder på amerikanska ambassaden när man söker studentvisum F-1.

Kanske kan de luska fram något med hjälp av fingeravtrycket? Vare sig gamla brott eller nya.
Varför gissa? Nej, de kan inte få fram nåt med hjälp av fingeravtryck! De har ingen insyn i svenska brottsregister och framförallt inte via fingeravtryck. (Såvida brottet inte skett i USA såklart)
Citera
2013-02-26, 20:55
  #488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
De tar fingeravtryck och bilder på amerikanska ambassaden när man söker studentvisum F-1.

Kanske kan de luska fram något med hjälp av fingeravtrycket? Vare sig gamla brott eller nya.

Är mycket möjligt att det är så, som tur är så lämnade jag dock aldrig fingeravtryck eller tog foto eller nåt sånt.
Citera
2013-02-26, 21:33
  #489
Avstängd
faq.Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flash_flash
Är mycket möjligt att det är så, som tur är så lämnade jag dock aldrig fingeravtryck eller tog foto eller nåt sånt.
Hur länge ska du fråga runt om det här i tråden och på juridikforumet? Du har ju fått svar.

Och för att säga det igen, är ditt register gallrat så kommer amerikanska ambassaden stanna vid det. Och framförallt så kan du inte säga att du är dömd för nåt om du tidigare ljugit på estan. Men gallrat och tomt registerutdrag = vit som snö.
Citera
2013-02-26, 21:42
  #490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faq.U
Hur länge ska du fråga runt om det här i tråden och på juridikforumet? Du har ju fått svar.

Och för att säga det igen, är ditt register gallrat så kommer amerikanska ambassaden stanna vid det. Och framförallt så kan du inte säga att du är dömd för nåt om du tidigare ljugit på estan. Men gallrat och tomt registerutdrag = vit som snö.

Ja jag vet, är tyvärr helt besatt i frågan. Men ja, lika bra att inte säga nåt till dem. Känns dock ibland som att folk som bara gissar på vad de tror utan egentligen veta, och jag söker nån med erfarenhet av samma sak men ingen brukar vilja ge sig till känna.
Citera
2013-02-26, 21:57
  #491
Avstängd
faq.Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flash_flash
Ja jag vet, är tyvärr helt besatt i frågan. Men ja, lika bra att inte säga nåt till dem. Känns dock ibland som att folk som bara gissar på vad de tror utan egentligen veta, och jag söker nån med erfarenhet av samma sak men ingen brukar vilja ge sig till känna.
Jag har specialstuderat vad andra skrivit innan och där är det ju rätt så klart vad som gäller. Det brukar dock finnas en del nötter som helt saknar kompetens som brukar ge riktigt dåliga råd.

En sak är jag däremot 100% säker på och det är att om dina brott är gallrade så är de borta. I Sverige så är man ju en fri man när man sonat sitt brott. I USA är det ju en helt annan sak, t ex sexbrottslingar tvingas ju registrera sig resten av livet där de är bosatta och vem som helst kan kolla upp dom, så att berätta om sina brott i Sverige, tror jag, kommer betyda att dina brott kommer förevigt finnas i de amerikanska registren men vara helt borta i svenska register.
Citera
2013-02-26, 22:05
  #492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flash_flash
Det handlar dock inte om semester, utan studier. Har varit på semester på ESTA tidigare och inte nämnt mina gallrade brott och kommit in utan problem. När det gäller visum är jag rädd att de utför noggrannare bakgrundskontroller? Medan mitt belastningsregister förvisso är gallrat sedan länge, kanske det är möjligt att leta fram gamla domar (strafförelägganden)?


Med det sagt så är ju din enda chans att ljuga igen. För skulle du ändra dig nu och på nått sätt lägga korten på bordet så erkänner du samtidigt att du ljugit dig in i USA tidigare och då kan du glömma att få komma in där igen.

Du kommer troligen bli ombedd att ta med dig utdrag från svenska brottsregistret till ambassaden. Det kommer vara vitt som snö om du är gallrad. OM dom på någon jävla vänster skulle luska fram att du tidigare är straffad, hur vet ifan, så får du iaf reda på det innan du åker att du inte fått visum iaf. Så du slipper vara orolig för att bli tagen i tullen på flygplatsen!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback