Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-06, 15:35
  #1
Medlem
von_Tratts avatar
Jag har en deltids provanställning åt ett bemanningsföretag. Nu har jag fått tag på ett bättre jobb med roligare arbetsuppgifter, mer i lön och heltid! Självklart ska jag byta, men jag skulle behöva säga upp mig från min provanställning så fort som möjligt. I anställningsavtalet står inget om uppsgäningstid, men det står däremot att:

För anställningen tillämpas anställningsvillkor enligt kollektivavtal mellan:
*Bemmaninsföretagen och tjänstemannaförbundet HTF
*Bemanninsföretagen och akademikerförbundet

Någon som vet hur lång uppsägningstid som gäller?

Dessutom så har jag inte skrivit under kontraktet än, har det liggandes hemma med chefens namnteckning på. Kan jag helt enkelt strunta i att skriva under och säger till chefen att nu är det över och bara slutar på fläcken?
Och i så fall, kan chefen jävlas och vägra betala ut någon lön eftersom vi inte har något kontrakt?

Ni har säkerligen fått en uppfattning om min situation i alla fall, hur bör jag lösa detta smidigast?
Citera
2008-02-06, 15:46
  #2
Medlem
cammos avatar
"En provanställning kan enligt lagen om anställningsskydd (LAS) pågå i högst sex månader. Både arbetsgivaren och den anställde kan avbryta provanställningen när som helst under denna tid. Arbetsgivaren ska ge den anställde besked om att anställningen avbryts minst 14 dagar i förväg. Den anställde måste ge besked om att han/hon avser att avbryta provanställningen. Beskedet behöver dock inte ske en viss tid i förväg om inte överenskommelse om detta träffats mellan arbetstagare och arbetsgivare. Observera att för arbetsgivare som är bunden av kollektivavtal kan andra regler gälla."

http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d...Id=10&qaId=527
Citera
2008-02-06, 15:59
  #3
Medlem
von_Tratts avatar
Detta innebär alltså att jag kan gå precis när jag vill OM inte kollektivavtalen säger något annat. Men vart i hela friden ska jag få tag på dom+ jag har sökt till internets ände men dom står icke att finna!
Citera
2008-02-06, 20:20
  #4
Medlem
von_Tratts avatar
ursäkta för dubbelpost, men jag behöver ett svar ganska fort.

Den viktigaste frågan i nuläget är väl om han kan krångla och neka mig lön om jag säger att vi inte har något avtal. Jag har rapporterat in de timmar jag jobbat på internet så det finns ju bevis för att jag jobbat.
Citera
2008-02-06, 21:13
  #5
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
ursäkta för dubbelpost, men jag behöver ett svar ganska fort.

Den viktigaste frågan i nuläget är väl om han kan krångla och neka mig lön om jag säger att vi inte har något avtal. Jag har rapporterat in de timmar jag jobbat på internet så det finns ju bevis för att jag jobbat.
Självklart kan din arbetsgivare strunta i att betala dig lön. Vad hindrar honom? Och om han nekar dig lön, har du funderat på vad du ska göra då? Kontakta polisen?

Du må ha rätten på din sida men faktum är att du saknar möjlighet att sanktionera brott mot lag och regler såvida du inte anser dig ha råd att bekosta en advokat för att väcka talan i domstol. Du tvingas väga din lönefodran mot advokatens kostnader - och därför avstår du. Eller hur?

Sammanfattningsvis, trots att reglerna finns har du aldrig någon garanti för att arbetsgivare avser att följa dem.
Citera
2008-02-12, 13:49
  #6
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Du må ha rätten på din sida men faktum är att du saknar möjlighet att sanktionera brott mot lag och regler såvida du inte anser dig ha råd att bekosta en advokat för att väcka talan i domstol.

jag må ha rätten? Frågan är har jag det? Om jag har jobbat för någon utan att skriva något anställningsavtal, har jag någon rätt till lön överhuvudtaget då eller kan arbetsgivaren neka mig det och hävda att vi inte har något avtal?
Min arbetsgivare är ett stort, seriöst företag som jag har väldigt svårt att tro att de ska bryta mot de regler som finns.
Citera
2008-02-12, 14:21
  #7
Medlem
Rockmans avatar
Du hade ju anställningsbeviset hemma med chefens namnteckning
skriv på lämna in och säg upp dig samtidigt.Om han nekar att betala ut lön
får du väl vända dig till facket,om du är medlem vill säga.
Dra en kopia på anställningsbevis först.
Citera
2008-02-12, 14:28
  #8
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Du hade ju anställningsbeviset hemma med chefens namnteckning
skriv på lämna in och säg upp dig samtidigt.Om han nekar att betala ut lön
får du väl vända dig till facket,om du är medlem vill säga.
Dra en kopia på anställningsbevis först.

Det hade varit ett alternativ, men då kommer ju frågan om uppsägningstiden. Jag börjar ett nytt jobb imorgon och kommer därför inte att kunna jobba en dag till på mitt gamla, vad skulle då hända om jag hade ett kontrakt som säger att det ska vara en viss uppsägningstid?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback