Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-05, 07:12
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag har för några dagar sedan byggt ihop en dator hela tiden avger ett lågt men fantastiskt högfrekvent (och oerhört smärtsamt, jag måste använda ljuddämpande hörlurar eller öronproppar för att kunna härda ut) oljud. Mina undersökningar pekade på hårddisken, framförallt därför att ljudet verkade försvinna när jag använde ett seagate-program för att testa ljudnivån på den. Men när jag hade speglat den och kopplat ur den för att returnera så visade det sig att ljudet fanns kvar... nu vet jag inte vad jag ska leta efter.
Jag tycker det låter mer som ett elektroniskt ljud än en fläkt, men det kan förstås vara fel.
Några tips på vad jag kan göra för att hitta felet?

Det här är de tänkbara ljudkällorna, allt annat har jag kunnat testa genom att koppla ur:
Chieftec CFT-500A-12S 500W
Gigabyte GA-P35-DS3
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz
Mushkin EM2-6400 4x1024MB
BFG GeForce 8800GTS OC 675MHz

Det lutar åt att jag behöver ett bättre nätaggregat, men jag skulle på något sätt vilja kunna bekräfta detta och jag har inget annat hemma jag kan testa med.
Citera
2008-02-05, 08:49
Medlem
Ableachs avatar
Är det konstant eller i intervaller? Varierande frekvens?
Citera
2008-02-05, 08:50
Medlem
att nätagg har tjutit har man ju hört förut, så det är ju ingen omöjlighet. om du har tillgång till ett annat nätagg, testa med det få se om ljudet försvinner.
Citera
2008-02-05, 09:05
Medlem
Big Bosss avatar
Mitt nätagg tjöt utav helvete när jag köpte nytt här i Amerikat. Fick åka in och byta ut det. Med mycket stor sannolikhet är det de.
Citera
2008-02-05, 10:01
Medlem
mteds avatar
Många grafikkort kan ge ifrån sig höga pip ibland (främst vid väldigt höga FPS), bara att öppna lådan och lyssna.
Citera
2008-02-05, 10:05
Medlem
DennisOlofs avatar
Det är garanterat nätagget.

Kondensatorerna kommer i svängning, man ska då ha "solid state capacitors" för att slippa detta problem. Då kan det finnas lite ljud om man har otur och köper ett klent nätagg.

Men oftast blir det tyst.

Köp ett seasonic så slipper du problemet.
Citera
2008-02-05, 14:40
Medlem
Sir Dwains avatar
Mycket hjälp här när man kom hem igen, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Ableach
Är det konstant eller i intervaller? Varierande frekvens?

Det är konstant, i princip, mycket få och korta avbrott. Tjuter från det att datorn har satts igång tills den stängs av.

Jaha ja, det låter definitivt som att det är nätaggregatet då, har dessvärre inget annat att testa med, är det möjligt att testa att bara köra nätdelen på något sätt? (fattar inte hur man ska få igång den om den inte är kopplad till moderkortet)

Seasonic är ett pålitligt märke? någon särskild modell som kan rekommenderas?
Citera
2008-02-05, 14:56
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mted
Många grafikkort kan ge ifrån sig höga pip ibland (främst vid väldigt höga FPS), bara att öppna lådan och lyssna.

Jag har funderat på om det skulle kunna vara grafikkortet, men det rör sig alltså om ett nästintill konstant ljud som inte påverkas av belastningen på grafikkortet.
Har haft lådan öppen mycket och försökt lokalisera, men det är inte särskilt lätt.
Citera
2008-02-05, 15:38
Bannlyst
Testa att ändra inställningarna på skärmen! tex från 85 till 75 eller 70 hertz eller var du nu har... jag har själv haft detta extremt vidriga ljud och det kom från skärmen
Citera
2008-02-05, 16:04
Medlem
muppenwtfs avatar
Jag skulle satsa på nätagget! Låna en polares elr ngt.
Citera
2008-02-23, 13:02
Medlem
Wolus avatar
Ursäkta att jag lånar tråden, men jag har exakt samma problem. Denna högfrekventa ljud från PSU:n börjar gå mig på nerverna. Någon som vet någon "fixa det själv metod" för att lösa detta?
Citera
2008-02-23, 13:56
Medlem
DennisOlofs avatar
Wolu, det här finns i äldre TV appareter av CRT typ, då är det silikonet på kontensatorerna (tror jag) som börjat torka ut och därför kommer dom i svängning, blir irriterande pip ljud (om man hör bra så stör det som tusan).

Du kan enkelt test, genom att koppla bort onödig utrustning, så du endast har t.ex. modekort, en hårddisk inkopplad, grafikkort (utan extra strömförsörjning). Och startar upp datorn, då är belastningen mycket mindre och dom flesta nätagg. brukar vara tysta då.

Det enda som botar detta problem är "solid state capacitors". Oftast kan man hitta den informationen om just sitt nätagg. hos tillverkaren. Skillnaden är också att vanliga kondensatorer har platshölje, kan ha olika färger, gröna, gråa, röda osv.

"solid state capacitors", är alltid (vad jag vet) silvriga, samt halva höjden jämfört med vanliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in