2008-02-03, 21:12
Medlem
Tänkte höra om nån här har hört talas om ett par bröder från finland som heter mäkelä i efternamn? Dock Inte helt säker på att dom heter mäkelä.

Skrivits en bok å gjorts en film om deras liv osv. tydligen. Fick jag höra igår, är tydligen en polares kusiner.

Nån som vet nåt?
Senast redigerad av bruschanDIN 2008-02-03 kl. 21:14.
Citera
2008-02-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschanDIN
Tänkte höra om nån här har hört talas om ett par bröder från finland som heter mäkelä i efternamn? Dock Inte helt säker på att dom heter mäkelä.

Skrivits en bok å gjorts en film om deras liv osv. tydligen. Fick jag höra igår, är tydligen en polares kusiner.

Nån som vet nåt?

Fått veta nu att dom inte heter mäkelä nåmer, utan Takkunen och dom kallas för "The Eura Daltons"
Citera
2008-02-05, 02:13
Medlem
Jiis avatar
Koistinen heter bröderna om det är Bröderna Dalton från Eura du avser. Takkunen heter de i filmen som gjorts om dem, "Pahat Pojat"

"Euran Daltonit" var fyra bröder som höll på med stölder i Euraområdet, en bit norr om Åbo. Det som skilde dem åt från andra småkriminella i Finland var väl att de var bröder och laestadiander (om jag minns rätt). De gjorde väl runt hundra egendomsbrott, allt från att sno sedelautomater ur väggen till en klassisk nattlig dynamitkupp i banken. Vad jag förstått så höll de bara på med inbrott och stölder, inga rån eller sånt. När de väl blev fast så erkände de alla brott de gjort.

Fyra småkriminella pojkar (de var mellan 18-24 när det begav sig) som det av någon konstig anledning gjordes en film om. Sedan blev de smått kända på grund av filmen och de ställde alla upp i riksdagsvalet 2003 (?) för ett litet parti långt ute på högerkanten. Ingen av dem fick över hundra röster.

Kan du finska så finns det en rätt informativ artikel om dem här:

http://www2.hs.fi/extrat/digilehti/k...iliite/072000/
Citera
2008-02-05, 02:21
Medlem
schabo-labos avatar
Pahat Pojat är bra och Vesa-Matti Loiri som deras farsa är lysande!
Citera
2008-02-05, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jii
Koistinen heter bröderna om det är Bröderna Dalton från Eura du avser. Takkunen heter de i filmen som gjorts om dem, "Pahat Pojat"

"Euran Daltonit" var fyra bröder som höll på med stölder i Euraområdet, en bit norr om Åbo. Det som skilde dem åt från andra småkriminella i Finland var väl att de var bröder och laestadiander (om jag minns rätt). De gjorde väl runt hundra egendomsbrott, allt från att sno sedelautomater ur väggen till en klassisk nattlig dynamitkupp i banken. Vad jag förstått så höll de bara på med inbrott och stölder, inga rån eller sånt. När de väl blev fast så erkände de alla brott de gjort.

Fyra småkriminella pojkar (de var mellan 18-24 när det begav sig) som det av någon konstig anledning gjordes en film om. Sedan blev de smått kända på grund av filmen och de ställde alla upp i riksdagsvalet 2003 (?) för ett litet parti långt ute på högerkanten. Ingen av dem fick över hundra röster.

Kan du finska så finns det en rätt informativ artikel om dem här:

http://www2.hs.fi/extrat/digilehti/k...iliite/072000/

Tackar Att dom var laestadiander har du helt rätt i, såg filmen igår å den var rätt bra. Tyvärr så kan jag inte finska men tack ändå.
Citera
2008-02-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschanDIN
Tackar Att dom var laestadiander har du helt rätt i, såg filmen igår å den var rätt bra. Tyvärr så kan jag inte finska men tack ändå.
tanka text då brO!
Citera
2008-02-06, 22:17
Medlem
Ernst&Ettans avatar
Som kuriosa kan jag berätta att regisören till filmen "Pahat Pojat" heter Aleksi Mäkelä. Kanske därifrån TS polares kusiner fått det ifrån iofs
Citera
2008-03-10, 13:48
Medlem
BigMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hållkäft
tanka text då brO!

exdakt den där filmen är väldigt rolig.

jag älskar farsans sätt att prata på HAHHA

- kun Jokke pappa laittaa rahaa menemään niin tarvitsee vähän enemmän kuin pikku kolikoita.
:P

elelr den där när han pratar om brödernas morsa som blev tillsammans med en svensk man ( brevbärare elelr något liknande)och den ene broderna var inte helt syskon med de andra.

därför att hon horade sig med brevbäraren med ett skägg som i sverige fungerar som fitta.

om man ska översätta precis som han säger på finska men jag antar att han menar han brevbärare hade fittskägg helt enkelt :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in