2008-02-02, 16:22
Medlem
FMLs avatar
Har uppstått ett jävligt störande problem. Instalerade om datorn och innan detta la jag över bilder musik etc på en extern hårddisk. Allt funkade bra och ominstalationen gick bra.

Problemet är att när jag sen går in på externa hårddisken och skall lägga tillbaka alla bilder musik etc så hänger sig externa hårddisken.

Ibland kan jag få över en del word dokument men jag får aldrig med alla dokument från en map utan den lämnar några.

Jävligt störande för har värdefulla bilder som jag inte vill bli av med.

Antar att det inte finns nått enkelt svar men hoppas att jag kan rädda sakerna på hårddisken.

den hänger sig även när jag t.ex kör en film från hårddisken.

Är det bara lämna in den till nån datakunnig tro?eller någon som kanske har någon helt magisk lösning...

tack o peace
Citera
2008-02-02, 22:10
Medlem
Steamers avatar
typ av extern disk, hur gammal, har den tappats osv?
Sen KAN diskar skita sig utan att man gjort nåt med dom.

Har du testat att köra checkdisk?
Jag hade ett liknande problem som poppade upp på en WD disk för ett tag sen, disken var knappt ett år gammal, när jag skulle kopiera från disken så hörde man att den la av och datorn hängde sig. Jag gissade på skadade klusters eller nåt, och körde ett program som heter SpinRite

http://en.wikipedia.org/wiki/SpinRite

det är typ ett återskaparprogram/recovery som på nåt sätt "gnuggar" rent skadade sektioner på hårddiskar, och återskapar ev skadad data.

För mig tog det ungefär två veckor att få disken i kopierbart skick, oklart om detta är vad som har hänt din disk.
Jag har också ett liknande problem med en WD MyBook, men den tappade jag å andra sidan i golvet när jag snubblade på strömsladden när disken snurrade = det fuckar upp en disk i de flesta fall.

Nå, testa att köra lite diagnostikprogram på disken, de flesta tillverkare har egna program att ladda ner.
Citera
2008-02-03, 13:19
Medlem
FMLs avatar
Det är en WD 250 gb som är 1 år gammal.
Så ska leta upp det programmet du använde.
Lyckas det programmet spara alla filer på hårddisken eller formaterar den om skiten bara?

Sitter ju segt till för filerna får bara inte försvinna.

Är inget proffs på just sånna här grejer så antar att det bästa är att lämna in den. Vet du något bra företag att lämna in den till?Bor i gbg.

tack och peace
Citera
2008-02-03, 16:48
Medlem
FMLs avatar
Tillägger att det står "begäran kunde inte utföras pga ett fel i en I/O-enhet"
när jag skall flytta bilder från hårddsiken till datan. I ett felmedelande då som avbryter flytten.

Kollade upp lite företag som kan hjälpa en med dessa problem men billiga var dom inte, men man kan inte sätta ett pris på bilder från ens uppväxt.

Peace
Citera
2008-02-03, 18:17
Medlem
Steamers avatar
Vad gäller SpinRite så återskapar den data på skadade sektorer på något sätt. Det jag nämnde, när det tog veckor att köra genom programmet, ja då fick jag tillbaka allt.

Jag har aldrig hittat SpinRite nedladdningsbart, fast jag har å andra sidan inte letat. Jag köpte min kopia och det är jag tacksam för att jag gjorde.

http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

$89 kostar det och det är väldigt enkelt att använda, man bränner det på en cd som en boot cd och sen startar man med den och följer instruktionerna. Det finns både enklare tester och mer genomgående. Vad jag gjorde var att köra ett enkelt test, möjliga fel noterades ---> körde hard core testet, när programmet hittade fel så "gnuggade" det den sektorn/sektorerna. En sån manöver kunde ta typ ett par dagar, väldigt frustrerande att gå dag efter dag och se "35.6%", men sen small det till och gick vidare till nästa fel.

Är det bara så att själva disken snurrar, ja då är chanserna stora att all data kan återskapas.

Ett tips är att ha en till disk inkopplad, som är så pass tom att du kan kopiera över all data när det är klart.

Nu tänker jag inte dela med mig av mitt program, hehe, men visar det sig att det blir panik så kanske jag kan hjälpa till, bor också i gbg
Senast redigerad av Steamer 2008-02-03 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in