Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-02, 06:01
  #1
Medlem
Kan man ha två försäkringar?
Låt säga att jag vill försäkra min dator som kostar 58 000kr, kan jag försäkra den hos atava och trygghansa och om den går sönder så får jag ut från atava och från trygghansa?
Citera
2008-02-02, 10:45
  #2
Medlem
Nej det går inte, finns en överenskommelse mellan de flesta försäkringsbolag som kallas dubbelförsäkringsöverenskommelsen, som i princip går ut på att om man har två försäkringar betalar ett av bolagen ut försäkringspengar och sedan gör de upp om hur mycket var och ett av bolagen skall betala sinsemellan.
Citera
2008-02-02, 11:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Nej det går inte, finns en överenskommelse mellan de flesta försäkringsbolag som kallas dubbelförsäkringsöverenskommelsen, som i princip går ut på att om man har två försäkringar betalar ett av bolagen ut försäkringspengar och sedan gör de upp om hur mycket var och ett av bolagen skall betala sinsemellan.
Okej jag förstår, kollar dom upp sådant när det inträffar något?
Citera
2008-02-02, 11:18
  #4
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Okej jag förstår, kollar dom upp sådant när det inträffar något?

Det gissar jag att de gör. Dessutom står det säkert med i dina avtal att du inte har rätt att kräva "dubbel" ersättning. Ett lyckat sådant försök skulle mycket väl kunna klassas som ett försäkringsbedrägeri.
Citera
2008-02-02, 12:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Det gissar jag att de gör. Dessutom står det säkert med i dina avtal att du inte har rätt att kräva "dubbel" ersättning. Ett lyckat sådant försök skulle mycket väl kunna klassas som ett försäkringsbedrägeri.
Okej tack för informationen, hade inte tänkt något liknande utan vill bara veta hur det är så att man tänker på det innan och om man skulle göra det.
tack för all information.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback