Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-02, 21:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hur fan har en avarage rysk familj råd att betala de pengarna för att ungarna ska gå på högskola (om priserna är i dollar), eller är det bara vad det kostar för de som som kommer utifrån?

Priserna är i rubel. Det går ungefär tre rubel på en krona så det handlar om 45.000-50.000 per läsår och det gäller givetvis bara utlänningar. Som jag skrev så är det ofta du som utlänning som pytsar in pengarna i systemet.

Jag tror att MGU är gratis för ryssarna och skulle det kosta nåt så är det max en tiondel av den summa som vi får betala.


Edit: Kan ju lägga till nåt om att bli undervisad "rysk stil". Ni har hört historierna om ryska gymnast-tränare som bryter ryggraden av gråtande 5-åriga barn? Samma attityd gäller i lärosalen också. Det gäller att ligga i om man inte ska dra onda ögat på sig .

Fast jag förstår den inställningen. Det är ett sådant privilegium och en sådan status i det samhället att få chansen att studera och kanske lyfta ekonomiskt och socialt att man hyser ett visst förakt för folk som inte tar i. För dem är utbildningen mycket mer på liv eller död än vad den är i Sverige.
__________________
Senast redigerad av byggare bob 2008-02-02 kl. 22:07.
Citera
2008-02-03, 17:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Priserna är i rubel. Det går ungefär tre rubel på en krona så det handlar om 45.000-50.000 per läsår och det gäller givetvis bara utlänningar. Som jag skrev så är det ofta du som utlänning som pytsar in pengarna i systemet.

Jag tror att MGU är gratis för ryssarna och skulle det kosta nåt så är det max en tiondel av den summa som vi får betala.


Edit: Kan ju lägga till nåt om att bli undervisad "rysk stil". Ni har hört historierna om ryska gymnast-tränare som bryter ryggraden av gråtande 5-åriga barn? Samma attityd gäller i lärosalen också. Det gäller att ligga i om man inte ska dra onda ögat på sig .

Fast jag förstår den inställningen. Det är ett sådant privilegium och en sådan status i det samhället att få chansen att studera och kanske lyfta ekonomiskt och socialt att man hyser ett visst förakt för folk som inte tar i. För dem är utbildningen mycket mer på liv eller död än vad den är i Sverige.

Åter igen många tack för informationen. Med min egna erfarenhet från semisovjet så vet jag att den bästa approachen, är att kliva in på lärarnas rum med ett marschanträde, anhållan om att få tala och sir.

Tyvärr så har jag inte fått reda på hur det ligger till med skolsystemet. Helt enkelt hur man studerar. Det svenska systemet är annorlunda men det passar mig utmärkt, så hörde du om många som hade flera ämnen samtidigt? Sen hoppas jag att du kommer ihåg när creditproven faktiskt skedde. Var det direkt efter ämnet eller var det i jan/feb och jun/jul, som i mellaneuropa?
Citera
2008-02-05, 13:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Har blivit intresserad av att studera i Ryssland. Främst då i Moskva.

Någon som kan berätta lite som har varit där. Det jag framförallt undrar över är hur deras upplägg på kurserna är. Har de som svensk högskola där man läser en kurs i taget eller åtminstone ett fåtal, eller ser det ut som i svenskt gymnasium, en massa kurser samtidigt för att sedan ha alla slutproven ungefär samtidigt två gånger om året?

Billigt? Boende? Trevligt?

Jag är själv född i Ryssland, ST petersburg men har varit många gånger i Moskva. Alla är typ jävligt trevliga men du kan få lite problem om du itne kan ryskan. Många ryssar förstår inte engelska ska du ha klart för dig. Så om du ska tex iväg och handla mat så ha helst det översatt på en lista så det finsn på ryska när du söger det i tex småbutiker. Ska du ha bröd så blir det Hleb på ryska tex. Boende? Fixa någon polare i Ryssland så är det chill Utbildning i Ryssland är högre än i sverige många ggr. Ett bra exempel är tex Skillnaden mellan svenska högstadiet och ryska högstadiet. I Ryssland så är alla ämnen i högstadiet årkurs 7-9 som i svenska skolans år 1-3 i gymnasiet. Tänk på det bara
Citera
2008-02-07, 02:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokans
Jag är själv född i Ryssland, ST petersburg men har varit många gånger i Moskva. Alla är typ jävligt trevliga men du kan få lite problem om du itne kan ryskan. Många ryssar förstår inte engelska ska du ha klart för dig. Så om du ska tex iväg och handla mat så ha helst det översatt på en lista så det finsn på ryska när du söger det i tex småbutiker. Ska du ha bröd så blir det Hleb på ryska tex. Boende? Fixa någon polare i Ryssland så är det chill Utbildning i Ryssland är högre än i sverige många ggr. Ett bra exempel är tex Skillnaden mellan svenska högstadiet och ryska högstadiet. I Ryssland så är alla ämnen i högstadiet årkurs 7-9 som i svenska skolans år 1-3 i gymnasiet. Tänk på det bara

Utmärkt, tack för mer information. Nu har jag tyvärr lite kunskap i västslaviska språk och jag märkt att många ord är väldigt lika. Så språket ska nog lösa sig med tiden. Maali levnii kurva?

Att det kommer vara ett helvetes pluggande kan jag förstå. Även om jag antar att betalande utlänningar har det lättare för sig.

Men jag undrar fortfarande hur deras kurssystem ser ut på högskole nivå. Kör de svensk modell med ett eller få ämnen samtidigt, eller har de en massa ämnen som tenteras två gånger om året, liknande svensk gymnasiemodell.

Detta för att jag är praktiskt taget allergisk mot gymnasiesystemet och kommer antagligen knappt ta ett poäng om jag hamnar där.
Citera
2008-02-22, 00:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Edit: Kan ju lägga till nåt om att bli undervisad "rysk stil". Ni har hört historierna om ryska gymnast-tränare som bryter ryggraden av gråtande 5-åriga barn? Samma attityd gäller i lärosalen också. Det gäller att ligga i om man inte ska dra onda ögat på sig .

Fast jag förstår den inställningen. Det är ett sådant privilegium och en sådan status i det samhället att få chansen att studera och kanske lyfta ekonomiskt och socialt att man hyser ett visst förakt för folk som inte tar i. För dem är utbildningen mycket mer på liv eller död än vad den är i Sverige.

Hahaha... Nu minns jag min ryskalärare på universitetet. Hon tyckte att Sverige var ett "gulle-gull"-samhälle. Hennes dotter gick i simskolan, berättade hon. En dag när hon skulle hämta sin dotter såg hon hur barnen lekte med en boll i bassängen. Hel meningslöst och slöseri med tid, enligt henne. När vi läste på B-nivå var det en student som inte hade lärt sig att skriva kyrilliska med skrivstil, han textade fortfarande. Hon blev ganska förbannad när hon såg det.
Citera
2008-02-22, 07:59
  #18
Medlem
Sartres avatar
Tja, har du någonsin hört talas om homo sovjeticus? Det handlar i stort sett om människor är kuvade i sovjet att de började ta till sig fascist-fasonerna själva. Eller internalisera dem som det så fint heter.
Citera
2010-02-06, 22:24
  #19
Medlem
NogaTrasigs avatar
Asch, fel tråd och fel subforum.
__________________
Senast redigerad av NogaTrasig 2010-02-06 kl. 22:56.
Citera
2012-10-06, 20:28
  #20
Medlem
Bumpar denna

Är intresserad av att plugga i St Petersburg inom matematik. Skulle vilja doktorera där.
Har kollat upp en del på andra sajter men jag leter efter folk med liknande erfarenheter/mål
Citera
2023-09-25, 17:21
  #21
Medlem
HK1997s avatar
Bump, någon som har någon erfarenhet 2023?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback