Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-01, 17:11
  #1
Medlem
Har blivit intresserad av att studera i Ryssland. Främst då i Moskva.

Någon som kan berätta lite som har varit där. Det jag framförallt undrar över är hur deras upplägg på kurserna är. Har de som svensk högskola där man läser en kurs i taget eller åtminstone ett fåtal, eller ser det ut som i svenskt gymnasium, en massa kurser samtidigt för att sedan ha alla slutproven ungefär samtidigt två gånger om året?

Billigt? Boende? Trevligt?
Citera
2008-02-01, 17:57
  #2
Medlem
fiskmåss avatar
Undrar bara. Varför ryssland? Du studerar ju gratis här i sverige och får dessutom pengar för det. Så varför studera i ett tja skitland? är bara nyfiken
Citera
2008-02-01, 18:01
  #3
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmås
Undrar bara. Varför ryssland? Du studerar ju gratis här i sverige och får dessutom pengar för det. Så varför studera i ett tja skitland? är bara nyfiken

Just utbildningen i Ryssland och Sovjet var/är faktiskt bra.. har jag för mig.
Citera
2008-02-01, 18:01
  #4
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmås
Undrar bara. Varför ryssland? Du studerar ju gratis här i sverige och får dessutom pengar för det. Så varför studera i ett tja skitland? är bara nyfiken
För att man inte kan komma in på utbildningen i Sverige. Då är det alltid lättare att köpa en examen utomlands.
Citera
2008-02-01, 18:01
  #5
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmås
Undrar bara. Varför ryssland? Du studerar ju gratis här i sverige och får dessutom pengar för det. Så varför studera i ett tja skitland? är bara nyfiken

För dem har billig vodka
Citera
2008-02-01, 18:02
  #6
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmås
Undrar bara. Varför ryssland? Du studerar ju gratis här i sverige och får dessutom pengar för det. Så varför studera i ett tja skitland? är bara nyfiken

För att det finns billig vodka där
Citera
2008-02-01, 19:49
  #7
Medlem
Jag har läst i St Petersburg men bara språk (ryska givetvis). Jag hade en del kompisar där som läst på MGU (Moskovskij Gosudarstvenyj Universitet) i Moskva.


Billigt - Ja, i samhället ja. Om du inte är för mycket utlänning. Då går priserna upp. Smälter man in hyfsat så är det väldigt billigt med det mesta. För skolutbildning? Som utlänning får du betala för dig. I vissa lägen får man acceptera att det kan vara du som "inostranets" - utlänning - som för in pengar i systemet. Lev med det och känn dig inte utnyttjad.

Min lärarinna hade bara statlig lön, som kom ibland och ibland inte. Hon började grina när jag gav henne en avskedspresent som bestod av en massa "lyxartiklar" typ duschkrämer, peeling, kroppsoljor och sånt av nåt banalt västerländskt märke typ Adidas. Sådant har statligt anställda lärare och lärarinnor inte råd med


Boende - Ryska studentkorridorer är sämre än de sämsta svenska. Men det duger år ryssarna och alla olika typer av utländska studenter från "det nära utlandet" (läs: Kazakstan, Ukraina, Uzbekistan osv) så varför skulle det inte duga för att man är västerlänning? De västerlänningar som var där visste hyfsat väl vad de hade gett sig in på från början så de klagade inte direkt.

Sedan har du standarden och samhället generellt. Mitt i storstaden StP hade vi bara tillgång till varmvatten några timmar mitt på dagen och då var det rostbrunt och luktade lite mysko. Det kan ju bara ha varit nåt fel just i den delen av staden, men likväl så var det så det var. Vanligt folks bostäder ser ut som våra ungefär - fast på sextio-, sjuttiotalet.


Trevligt - Jag älskade det! Om man bara släpper de värsta spärrarna man har inbyggda så är det ett oerhört fascinerande samhälle. Visst - jag kom mentalt enkelt undan eftersom jag alltid kunde vända hem till Sverige, men ändå ... Förbered dig på nåt väldigt annorlunda. Så mycket rakare och ärligare. Så mycket hårdare, brutalare och samtidigt kärleksfullare. Första, andra och tredje gången du blir undanknuffad i kön till rulltrappen, Metron eller marchutkan (små taxi-bussar) så står du kvar som ett fån. Ett svenskt fån. Fjärde gången har du lärt dig och sätter in en perfekt höfttackling på den gamla tanten som försöker tränga sig förbi . Och hon blir inte arg för det!

Sedan är det så att västerlänningarna hänger med varandra och stöttar om det behövs. Så det löser sig.


Här är MGU:s hemsida på engelska:

http://www.msu.ru/en/


Här finns en lista på admission fees och boendekostnader:

http://www.msu.ru/en/admissions/


Och en lista över alla fakulteter:

http://www.msu.ru/en/resources/msu-ws1.html


Förkunskaper i ryska krävs. Alternativt måste man läsa ryska parallellt med övriga studier. Nåt som givetvis bara är bra om man ska försöka leva i Ryssland.
Citera
2008-02-01, 20:12
  #8
Medlem
Vad jag har hört så ska det vara hyfsat enkelt att komma in på många östeuropeiska universitet (så länge du betalar för dig). Men det är samtidigt mycket enklare att åka åt. Missar du ett fåtal tentor så får du foten.

I Sverige är det oftast tvärtom. Svårare att komma in, men sedan kan du drälla och omtenta i 10 år om du så vill.
Citera
2008-02-01, 20:22
  #9
Medlem
Tack bob. Väldigt hjälpsamt.

Med erfarenhet av fd. Sovjetunionen så vet jag att studentkorridor är inte samma sak på svenska och slaviska.

Men kan du berätta lite om hur upplägget på studierna är där. Iof. svårt i och du studerande ett så spesifikt ämne, men du kanske träffade några andra som berättade hur de hade det.

Fanns t.ex. 3 veckors provperioden?
Citera
2008-02-02, 02:29
  #10
Medlem
Aekeis avatar
Skitland? Jag skulle nog säga att Ryssland inte är så dåligt när det gäller akademiska studier, möjligtvis ekonomi. Moskva har mycket mer att erbjuda än många andra europeiska städer och kan ses i samma liga som Paris, London och Rom.

I Ryssland är det väldigt respektabelt att ha gått på MGU och utomlands rankas skolan också högt. Av 18 ryska nobelpristagare kommer 11 från MGU.
Citera
2008-02-02, 17:14
  #11
Medlem
Tyvärr. Om de berättade nåt om tentaperioder och sånt så är det inget jag kommer ihåg.

Terminstiderna kan du hitta på MGU:s hemsida - sedan får du nog leta bland fakulteterna om det finns nåt mer där. Men då är det ryska som gäller.
Citera
2008-02-02, 20:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag har läst i St Petersburg men bara språk (ryska givetvis). Jag hade en del kompisar där som läst på MGU (Moskovskij Gosudarstvenyj Universitet) i Moskva.


Billigt - Ja, i samhället ja. Om du inte är för mycket utlänning. Då går priserna upp. Smälter man in hyfsat så är det väldigt billigt med det mesta. För skolutbildning? Som utlänning får du betala för dig. I vissa lägen får man acceptera att det kan vara du som "inostranets" - utlänning - som för in pengar i systemet. Lev med det och känn dig inte utnyttjad.

Min lärarinna hade bara statlig lön, som kom ibland och ibland inte. Hon började grina när jag gav henne en avskedspresent som bestod av en massa "lyxartiklar" typ duschkrämer, peeling, kroppsoljor och sånt av nåt banalt västerländskt märke typ Adidas. Sådant har statligt anställda lärare och lärarinnor inte råd med


Boende - Ryska studentkorridorer är sämre än de sämsta svenska. Men det duger år ryssarna och alla olika typer av utländska studenter från "det nära utlandet" (läs: Kazakstan, Ukraina, Uzbekistan osv) så varför skulle det inte duga för att man är västerlänning? De västerlänningar som var där visste hyfsat väl vad de hade gett sig in på från början så de klagade inte direkt.

Sedan har du standarden och samhället generellt. Mitt i storstaden StP hade vi bara tillgång till varmvatten några timmar mitt på dagen och då var det rostbrunt och luktade lite mysko. Det kan ju bara ha varit nåt fel just i den delen av staden, men likväl så var det så det var. Vanligt folks bostäder ser ut som våra ungefär - fast på sextio-, sjuttiotalet.


Trevligt - Jag älskade det! Om man bara släpper de värsta spärrarna man har inbyggda så är det ett oerhört fascinerande samhälle. Visst - jag kom mentalt enkelt undan eftersom jag alltid kunde vända hem till Sverige, men ändå ... Förbered dig på nåt väldigt annorlunda. Så mycket rakare och ärligare. Så mycket hårdare, brutalare och samtidigt kärleksfullare. Första, andra och tredje gången du blir undanknuffad i kön till rulltrappen, Metron eller marchutkan (små taxi-bussar) så står du kvar som ett fån. Ett svenskt fån. Fjärde gången har du lärt dig och sätter in en perfekt höfttackling på den gamla tanten som försöker tränga sig förbi . Och hon blir inte arg för det!

Sedan är det så att västerlänningarna hänger med varandra och stöttar om det behövs. Så det löser sig.


Här är MGU:s hemsida på engelska:

http://www.msu.ru/en/


Här finns en lista på admission fees och boendekostnader:

http://www.msu.ru/en/admissions/


Och en lista över alla fakulteter:

http://www.msu.ru/en/resources/msu-ws1.html


Förkunskaper i ryska krävs. Alternativt måste man läsa ryska parallellt med övriga studier. Nåt som givetvis bara är bra om man ska försöka leva i Ryssland.

Hur fan har en avarage rysk familj råd att betala de pengarna för att ungarna ska gå på högskola (om priserna är i dollar), eller är det bara vad det kostar för de som som kommer utifrån?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback