2008-01-31, 17:39
Medlem
Hej!
Nu har jag ätit uppvärmd mat/makaroner och köttbullar i 2.5år och jag börjar bli en aning trött på det nu faktiskt.
Jag lever i en liten 1 med kokvrå så mitt kök är lite begränsat. Jag är en student så jag har inte råd med något större och en ugn rymms inte.
Jag har två kokplattor, en mikro, ett toastjärn och en vattenkokare.

Nu till saken, jag vill gärna ha lite tips på mat som är enkelt och går ganska snabbt att göra med mina tillgångar. Jag äter det mesta och är inte allergisk till något.
Tipsa om allt ni kan komma på, frukost,lunch,middag eller kvällsfika spelar ingen roll!

Tack på förhand
Citera
2008-01-31, 17:43
Medlem
Slav3rs avatar
Fiskpinnar - Billigt & gott
Pytt i panna - Billigt & gott
Hamburgare - Hyffsat biligt & gott

Finns väl hur mkt som helst att göra. Be creative
Citera
2008-01-31, 17:45
Medlem
FarbrorGuds avatar
soppor och grytor skulle jag då rekomendera.
Citera
2008-02-02, 16:21
Medlem
barkeepers avatar
Wokpanna

Wokpannan ar ju idealisk nar man har det trangt.

Fras kyckling eller annat kott tillsammans med lok och vitlok, och sa massvis med gronsaker. Krydda med cayenne, tillsatt garna lite sesamfron, och sa brukar jag tillsatta tomatjuice. Servera med ris, eller nudlar.
Citera
2008-02-02, 16:28
Medlem
dePauls avatar
Har inte sett den här tråden tidigare.

Faktum är att du har precis allt för att laga ca 90% av alla maträtter med bravur.

Det enda du inte kan klara av pga avsaknad av ugn är vissa kakor, bröd, tårtor och suffleer. Resten kan du göra på spisen eller i micron.

Med andra ord. Det är inte ditt köks begränsning som sätter gränser, utan din kunskap i matlagning .

~Paul~
Citera
2008-02-03, 08:01
Moderator
evilhoneys avatar
Vad vill du äta? Säg vad du vill ha så berättar vi hur, det enda du inte kan göra är ju ungsbakat och gratänger. Med två kokplattor kan du ju svänga ihop det mesta, det kräver bara lite planering för att få allt klart samtidigt.
Citera
2008-02-03, 10:27
Moderator
Falukropps avatar
Och vill man nu verkligen vill ha ugn så finns det "lösa" ugnar. Har denna själv:

http://www.kervel.no/2000C.html

Funkar jävligt bra faktiskt. Har väggmonterat min på konsoll, perfekt att parkera mikrovågsugnen ovanpå också. Så på så vis blir man av med den från ytor man kan använda bättre också.
Citera
2008-02-03, 14:35
Medlem
Tjohildas avatar
Jag har för mig att det ska finnas kombinerade micro- och varmluftsugnar, du kanske kan satsa på en sån? Annars håller jag med ovanskrivande, det du bör köpa allra först är en grundläggande kokbok!!
Citera
2008-02-03, 19:03
Medlem
w84funs avatar
Vispa ihop 2 ägg, 1 dl mjölk, svartpeppar, vitpeppar och salt. Lägg ner X antal franskabröd i röran. Se till att bröden är väl dränkta i smeten. Stek 1/2 paket bacon. Efter baconen är klara, lägg i brödskivorna... Stek på medelvärme. Vänd när bröden fått färg. Stek bröden klara. Ät och njut med nymald svartpeppar och ev. mer salt.
Citera
2008-02-03, 19:06
Bannlyst
Grustårta och regnvatten är det billigaste
jag kan komma på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in