2008-01-31, 15:06
Medlem
j8989s avatar
Jag köpte en ny hårddisk idag, och bytte ut den mot min gamla. Mmmm, det är en stationär dator som jag satt ihop själv, ett par månader gammal bara. Eftersom jag har en bekant med en exakt likadan, där en likadan hårddisk fungerat antar jag att min också borde göra det. Men med den nya startade inte datorn, alltså... vad... hände? Att jag inte pillat på saker utan att jorda mig, och att jag satt tillbaks de sladdar jag rörde som de var från början är jag säker på, har också tryckt i kontakterna lite extra för att kolla så att det inte är något glapp. Jag har även provat att byta tillbaks till den gamla men ingenting händer.
Citera
2008-01-31, 15:33
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j8989
Jag köpte en ny hårddisk idag, och bytte ut den mot min gamla. Mmmm, det är en stationär dator som jag satt ihop själv, ett par månader gammal bara. Eftersom jag har en bekant med en exakt likadan, där en likadan hårddisk fungerat antar jag att min också borde göra det. Men med den nya startade inte datorn, alltså... vad... hände? Att jag inte pillat på saker utan att jorda mig, och att jag satt tillbaks de sladdar jag rörde som de var från början är jag säker på, har också tryckt i kontakterna lite extra för att kolla så att det inte är något glapp. Jag har även provat att byta tillbaks till den gamla men ingenting händer.

Först o främst kolla om strömbrytaren på nät aggregatet är på.
Sen fungerar nät aggregatet? Alltså snurrar fläkten?

Startar inte fläkten så är det inte lönt att fortsätter att felsöka.

Det du kan kolla:
- Piper datorn överhuvudtaget? Om den piper när du kör igång den. Notera hur många gånger den piper. (kräver att pc högtalaren är inkopplad)
- Hör du om hdd varvar upp?
- ide/sata sladdarna sitter ordentligt i moderkortet. ALLA inte bara till hdd.

Om du har kollat allt det och datorn inte alls ger ifrån sig några tecken på att vilja starta. Så kan du ta bort alla sata/ide kablar. Alla spännings kablar förutom till moderkortet.
Starta upp o se vad som händer.

Händer det fortfarande inte ett skit. Så börja med att plocka ut pci korten om du har några. Annars ta ut grafik kortet.
testa o starta. Fungerar det fortfarande inte böra ta ut minnena.

Testa det. Är det samma resultat så får vi utgå därifrån.
Citera
2008-01-31, 18:23
Medlem
j8989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie83
Först o främst kolla om strömbrytaren på nät aggregatet är på.
Sen fungerar nät aggregatet? Alltså snurrar fläkten?

Startar inte fläkten så är det inte lönt att fortsätter att felsöka.

Det du kan kolla:
- Piper datorn överhuvudtaget? Om den piper när du kör igång den. Notera hur många gånger den piper. (kräver att pc högtalaren är inkopplad)
- Hör du om hdd varvar upp?
- ide/sata sladdarna sitter ordentligt i moderkortet. ALLA inte bara till hdd.

Om du har kollat allt det och datorn inte alls ger ifrån sig några tecken på att vilja starta. Så kan du ta bort alla sata/ide kablar. Alla spännings kablar förutom till moderkortet.
Starta upp o se vad som händer.

Händer det fortfarande inte ett skit. Så börja med att plocka ut pci korten om du har några. Annars ta ut grafik kortet.
testa o starta. Fungerar det fortfarande inte böra ta ut minnena.

Testa det. Är det samma resultat så får vi utgå därifrån.

Alltså, nej. Ingenting alls hände. Jag stängde av strömbrytaren på nätagget i en timme och efter det fungerade allt igen...
Citera
2009-12-02, 00:33
Medlem
Datorn startar inte!

Tja,

Återkommande problem förstår jag men tacksam för tips/hjälp.
Efter att jag stängt av datorn blinkade on/off knappen gult. Jag läste då någonstans att man skulle plocka ut minnet och grafik kortet och sätta tillbaka dem igen vilket jag gjorde. När jag väl satte i strömsladden igen så blinkar inte on/off knappen överhuvudtaget och inget händer när jag trycker på den.

När jag drar ut och sätter i sladden igen så startar fläkten på nätagget i ca en halv sekund och det verkar som den får ström men sen händer inget. En grön lampa tänds även på moderkortet, men som sagt, inget händer då jag trycker på startknappen.

Är grymt tacksam för hjälp och tips på vad man kan göra! Jag har en Dell Dimension 9150 från 2005.
Citera
2010-12-05, 19:11
Medlem
Blinkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor99
När jag drar ut och sätter i sladden igen så startar fläkten på nätagget i ca en halv sekund och det verkar som den får ström men sen händer inget. En grön lampa tänds även på moderkortet, men som sagt, inget händer då jag trycker på startknappen.

När jag kopplade in en extra hårddisk startade min dator i ca 0,5 sec sen dog den. Jag hade kopplat in för många hårddiskar(3 st) på samma kabel från nätagget så jag drog ut hårddisken igen och kopplade in den på samma kabel som CD läsaren. Sen fungerade allt. Kopplade du in sladdarna exakt som dom var innan? Annars vet jag tyvärr inte vad som kan vara fel

EDIT: Missade hur gammal tråden och det senaste inlägget var
Citera
2010-12-05, 19:27
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j8989
Alltså, nej. Ingenting alls hände. Jag stängde av strömbrytaren på nätagget i en timme och efter det fungerade allt igen...

Du har inte kopplat sladden från strömbrytaren till moderkortet fel?
Citera
2010-12-11, 20:57
Medlem
denivas avatar
kolla så att alla sladdar sitter som dom ska...
Citera
2011-09-01, 12:09
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blinkit
När jag kopplade in en extra hårddisk startade min dator i ca 0,5 sec sen dog den. Jag hade kopplat in för många hårddiskar(3 st) på samma kabel från nätagget så jag drog ut hårddisken igen och kopplade in den på samma kabel som CD läsaren. Sen fungerade allt. Kopplade du in sladdarna exakt som dom var innan? Annars vet jag tyvärr inte vad som kan vara fel

EDIT: Missade hur gammal tråden och det senaste inlägget var

Men om det sitter 4 SATA uttag på kabeln så borde den inte klaga på att man har kopplat in tre av dom?
Jag har en nätagg på 700W. Har en ganska gammal dator med gammal grafikkort och har samma problem som TS. Datorn startar i en halv sekund för att sen sluta fungera.
Har haft 6 interna hårddiskar innan och då fungerade allt bra.
Köpte ett controllerkort för SATA och tryckte in ytterligare tre hårddiskar och det är nu det strular till sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in