Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2008-02-18, 13:30
  #73
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jag skulle tro att du har rätt i en hel del där men dock, utan demonstranter där och då och i den omfattningen över hela Europa så skulle inte polisen vara där och ingen skulle trigga igång nån annan, d v s polisen är inte felfri men jag är säker på att om man genomförde en gallup så är väldigt många av "oss" vanliga Svenssons på deras sida i en händelse som denna.

Jag vill inte förbjuda åsikter eller stoppa fredliga demonstrationer men en bra början vore om "ni" själva kunde rensa ut AFA, och övriga "orosmoment", och så kan man försöka ta det därifrån?

AFA hade ingenting inplanerat som var mer militant än t.ex. Ya Basta eller vissa saker Greenpeace gör... Varför ska man då göra sig av med dom?
Citera
2008-02-18, 16:29
  #74
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
AFA hade ingenting inplanerat som var mer militant än t.ex. Ya Basta eller vissa saker Greenpeace gör... Varför ska man då göra sig av med dom?
Vad diverse organisationer gör under eget flagg har jag inga problem med men om jag ville organisera en demostration för att belysa något jag verkligen vill jobba för/emot så skulle jag bli riktigt sur om det urartar till våld och poliskonfrontation bara för att drägg, oavsett vad de kallar sig, beslutar sig för att "använda" min demonstration som skäl att få slåss med polisen.

Exakt vad som hade "planerats" i Gbg har jag inte en susning om och, återigen, visst polisens agerande kan bitvis kritiseras men i sin helhet så ser jag dem som räddare och hjälpare för hur tror du Gbg hade sett ut annars?

Samma sak med alla korkade "reclaimare" som gång på gång blir utnyttjade av element som bara vill rasera och slåss. Hur naiva får man vara liksom? De blir ju "budbärare" för våldsamheter vare sig de vill det eller inte och där är min poäng, d v s det blir noll och intet av ett kanske bra och schysst grundbudskap?!
Citera
2008-02-19, 09:31
  #75
Medlem
kenth44s avatar
Men nu "använde" sig inte AFA av någon annans demonstration för att "slåss mot polisen".
Citera
2008-02-19, 11:51
  #76
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Men nu "använde" sig inte AFA av någon annans demonstration för att "slåss mot polisen".
Men nu pratade jag generellt och du valde att, återigen, ta ett exempel för att påvisa något. Snyggt duckat...
Citera
2008-02-19, 15:02
  #77
Medlem
kenth44

när skall du fatta polisen har rätt att använda sig av våld?

det där jävla tjafset om att polisen triggar igån bråk köpr jag inte alls.dom där kassa youtube referenserna du använde var ju helt kassa. visar bara demostrationer som spårat ut.och poliser som står lugnt och tar förolämpningar och gör inte ett skit tbka.

om man lyssnar så hör man polisen beslutar sig för att bryta upp skocken med yngligar efter att dom kastat en flaska mot polisen innifrån hopen.sen att filmen är klippt o redigerad på jättemånga ställen vet båda du o jag vad som har gjorts. överallt där vänsterfolk anvö´nder aktivt våld mot polisen blev bortklippt o sen skulle vänsterfolket bara verka som dom inte gjorde nånting.

om polisen rider upp med 800kgs hästar och man inte flyttar på sig efter säkert 20 anvisningar så får man helt klart skylla sig själv.
__________________
Senast redigerad av fetjävel 2008-02-19 kl. 15:04.
Citera
2008-02-19, 17:14
  #78
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Men nu pratade jag generellt och du valde att, återigen, ta ett exempel för att påvisa något. Snyggt duckat...

Kom med ett gångbart exempel då. Snyggt duckat
Citera
2008-02-19, 17:52
  #79
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Kom med ett gångbart exempel då. Snyggt duckat
Så bevisbördan gällande våld vid "fredliga" demonstrationer ligger på mig och jag bör/ska i detalj redogöra för exakt vad som händer för att överhuvudtaget få yttra mig menar du? Och om jag inte orkar/kan/vill detta så är poliser, per definiton, onda menar du? Herregud, retoriken är ju underbar....du gör ju sjukt lätt för dig. Detta ska jag fasen anteckna och köra nån gång!

Tillför det resonemanget något till debatten då? Näe, tror inte det, utan det är bara ytterligare en tveksam försvarsmekanism enligt deviset "anfall är bästa försvar".

Om man då, för att försöka få något vettigt gjort så gör jag det så enkelt för mig att jag helt enkelt svarar på trådens namn och så lastar jag över fortsättningen på dig; jag tycker polisen hanterar kravallerna bra och tar hand om de som behövs tas om hand om på ett bra sätt. Visst, en del "oskyldiga" hamnar i kläm, nekar inte till det, men med lite vett i skallen så borde de inte vara på fel plats vid fel tillfälle. Ta t ex Hannes Westberg som ju det faktiskt var lite synd om. Jag hade aldrig i mitt liv gjort en rusning mot kravallutrustad polis i ett synnerligen spänt läge på det viset, a-l-d-r-i-g, så även om polisen felar så är han ju där och gör det han gör!

Så kan vi börja om därifrån nu utan att jag skall bevisa och redogöra för detaljer vid varje enskilt tillfälle?
Citera
2008-02-19, 17:58
  #80
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Så bevisbördan gällande våld vid "fredliga" demonstrationer ligger på mig och jag bör/ska i detalj redogöra för exakt vad som händer för att överhuvudtaget få yttra mig menar du? Och om jag inte orkar/kan/vill detta så är poliser, per definiton, onda menar du? Herregud, retoriken är ju underbar....du gör ju sjukt lätt för dig. Detta ska jag fasen anteckna och köra nån gång!

Tillför det resonemanget något till debatten då? Näe, tror inte det, utan det är bara ytterligare en tveksam försvarsmekanism enligt deviset "anfall är bästa försvar".

Om man då, för att försöka få något vettigt gjort så gör jag det så enkelt för mig att jag helt enkelt svarar på trådens namn och så lastar jag över fortsättningen på dig; jag tycker polisen hanterar kravallerna bra och tar hand om de som behövs tas om hand om på ett bra sätt. Visst, en del "oskyldiga" hamnar i kläm, nekar inte till det, men med lite vett i skallen så borde de inte vara på fel plats vid fel tillfälle. Ta t ex Hannes Westberg som ju det faktiskt var lite synd om. Jag hade aldrig i mitt liv gjort en rusning mot kravallutrustad polis i ett synnerligen spänt läge på det viset, a-l-d-r-i-g, så även om polisen felar så är han ju där och gör det han gör!

Så kan vi börja om därifrån nu utan att jag skall bevisa och redogöra för detaljer vid varje enskilt tillfälle?

Jag bad dig bara på ett exempel när AFA/liknande kapat en demonstration?
Citera
2008-02-19, 18:17
  #81
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Jag bad dig bara på ett exempel när AFA/liknande kapat en demonstration?
"Kapat" vet jag inte om jag har sagt men de var med och kastade sten i Göteborg men jag fattar fortfarande inte varför denna detalj skall läggas på mig och vad den har med debatten i stort att göra?

Citat:
I samtliga fall var polisnärvaron minimal och AFA, Anti-Fascistisk Aktion, ingick i Göteborgsaktionen. Mathias Fuchs från AFA, gjorde under debatten viss självkritik:

– Det var ett misstag att vi var maskerade i lördagens demonstration, som var en bred, folklig demonstration. Däremot var det riktigt under fredagen då syftet var konfrontation och det handlade om att bryta mot lagen. Vi är beredda att diskutera och förklara våra aktioner för människor. Men vi accepterar inte statens rätt att straffa oss. Det är därför vi är maskerade.

http://www2.amnesty.se/ap.nsf/0/75E8...6?opendocument

Låt mig gissa...det ses inte som en "kapning" och jag har mer att bevisa?
Citera
2008-02-19, 18:35
  #82
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
"Kapat" vet jag inte om jag har sagt men de var med och kastade sten i Göteborg men jag fattar fortfarande inte varför denna detalj skall läggas på mig och vad den har med debatten i stort att göra?



http://www2.amnesty.se/ap.nsf/0/75E8...6?opendocument

Låt mig gissa...det ses inte som en "kapning" och jag har mer att bevisa?

Men du, läste du ens hela artikeln?

Citat:
Mathias Fuchs svarade att AFA från början hade planerat att genomföra egna aktioner mot avspärringarna runt Mässan men att AFA-Köpenhamn hade fattat beslutet att ställa in dessa:
– Vi satt ju med Rättvisepartiet/IS, de Vita overallerna och Icke-våldsnätverket och delade upp stan för olika protestaktioner. Det var synd att AFA inte gjorde något själva i stället för att gå med i Antikapitalistmarschen, ansåg Mathias Fuchs. Men AFA gjorde inget innan polisen inringade demonstrationen.[...]Vid debatten medgav han (Hans Abrahamsson, kenth:s anmärkning) att polisledningen hade lurat honom i samband med polisens belägring av Hvitfeldtska gymansiet, som inleddes på torsdagsförmiddagen.

1) AFA hade alltså inte planerat att "kapa" någon demonstration.
2) Och ingenting hände förrens polisen omringade marschen.
3) Dessutom var jävligt många förbannade över polisens blägring av Hvidtfeldtska och trackasserier av fredliga aktivister.

Det var förressten inte jag som började prata om våldsamma demonstrations-kapare.

I vilket fall som helst, den här tråden handlar inte om GBG 2001 utan om rättsrötan och kårandan inom polisen.
Citera
2008-02-19, 18:40
  #83
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Men du, läste du ens hela artikeln?



1) AFA hade alltså inte planerat att "kapa" någon demonstration.
2) Och ingenting hände förrens polisen omringade marschen.
3) Dessutom var jävligt många förbannade över polisens blägring av Hvidtfeldtska och trackasserier av fredliga aktivister.

Det var förressten inte jag som började prata om våldsamma demonstrations-kapare.

I vilket fall som helst, den här tråden handlar inte om GBG 2001 utan om rättsrötan och kårandan inom polisen.
Haha, vi väljer båda det vi vill se och jag tycker fortfarande att detta gäller:

Däremot var det riktigt under fredagen då syftet var konfrontation och det handlade om att bryta mot lagen.

Det var faktiskt DU som styrde det till att jag skulle ge exempel och Gbg fanns ju redan med men visst, åter till ämnet och jag citerar då mig själv från ett inlägg för en liten stund sedan:

Citat:
Om man då, för att försöka få något vettigt gjort så gör jag det så enkelt för mig att jag helt enkelt svarar på trådens namn och så lastar jag över fortsättningen på dig; jag tycker polisen hanterar kravallerna bra och tar hand om de som behövs tas om hand om på ett bra sätt. Visst, en del "oskyldiga" hamnar i kläm, nekar inte till det, men med lite vett i skallen så borde de inte vara på fel plats vid fel tillfälle.

Läser du hela mina inlägg överhuvudtaget?

För att inte missuppfatts, felciteras eller avkrävas facitsvar på ovidkommande detaljer så har jag min tanke gällande "kårandan" igen då:

jag tycker polisen hanterar kravallerna bra och tar hand om de som behövs tas om hand om på ett bra sätt. Visst, en del "oskyldiga" hamnar i kläm, nekar inte till det, men med lite vett i skallen så borde de inte vara på fel plats vid fel tillfälle.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback