Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-30, 16:30
  #1
Medlem
kenth44s avatar
Hur ser ni på problemen med kårandan inom polisen? Är det någonting ni märker av? Hur är utbildningen om våldsanvändande och polislagarna, många poliser uppvisar en skrämmande okunnighet om dessa, t.ex. får man inte pepparspraya in i en folkmassa, ändå görs detta (och polisen kommer undan med det)?
Citera
2008-01-30, 17:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Hur ser ni på problemen med kårandan inom polisen? Är det någonting ni märker av? Hur är utbildningen om våldsanvändande och polislagarna, många poliser uppvisar en skrämmande okunnighet om dessa, t.ex. får man inte pepparspraya in i en folkmassa, ändå görs detta (och polisen kommer undan med det)?

Polislagarna? Var exakt i lagen står att poliser (och andra med tillstånd att använda t.ex pepparspray) inte får använda våld mot grupp? Du menar att även nödvärnsrätten i Brottsbalken undantas för "dina" regler?
Citera
2008-01-30, 17:44
  #3
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkhemmet
Polislagarna? Var exakt i lagen står att poliser (och andra med tillstånd att använda t.ex pepparspray) inte får använda våld mot grupp? Du menar att även nödvärnsrätten i Brottsbalken undantas för "dina" regler?

Polisen får inte spraya in i en folkmassa utan enbart mot enskilda individer. Detta förekom t.ex under den fredliga blockaden mot TGIF på Stureplan (det våldet som förekom var att en man skallade en konstapel för att han till slut inte orkade se sin egen mor bli misshandlad av poliserna).
Citera
2008-01-30, 17:56
  #4
Medlem
korps avatar
Jag har en fundering. Under kravallerna i Göteborg så kunde man ofta se filmat vänsterungdormarna när de kastade gatsten på Polisen, vilket ju är helt sjukt i huvudet. Dock så blev jag väldigt förvånad när man lite då och då kunde se Poliser kasta gatsten tillbaka på dessa grupper av ungdomar. Jag är även lite förvånad över att ingen verkade upprörd över detta trots att det var filmat och visat på TV.

Hur kan en Polis försvara att man som myndighetsperson kastar gatsten (må så vara stenar som man precis fått kastat på sig) på ungdomar? Detta gjorde mig mycket mer upprörd än det faktum att en kille blev skjuten, det var försvarligt iaf enligt min åsikt.
Citera
2008-01-30, 18:00
  #5
Medlem
kenth44s avatar
Därför att lagarna inte gäller polisen.

Det fanns även polisprovokatörer i demonstrationerna som bar på gatstenar och var maskerade.
Citera
2008-01-30, 18:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Jag har en fundering. Under kravallerna i Göteborg så kunde man ofta se filmat vänsterungdormarna när de kastade gatsten på Polisen, vilket ju är helt sjukt i huvudet. Dock så blev jag väldigt förvånad när man lite då och då kunde se Poliser kasta gatsten tillbaka på dessa grupper av ungdomar. Jag är även lite förvånad över att ingen verkade upprörd över detta trots att det var filmat och visat på TV.

Hur kan en Polis försvara att man som myndighetsperson kastar gatsten (må så vara stenar som man precis fått kastat på sig) på ungdomar? Detta gjorde mig mycket mer upprörd än det faktum att en kille blev skjuten, det var försvarligt iaf enligt min åsikt.


Jag anser att det var helt rätt att de fick smaka på sin egen medicin, även om det bästa hade varit om polisen inte kastat sten tillbaks utan istället skjutit ett skott för varje sten som kom flygande.
Citera
2008-01-30, 18:38
  #7
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jag anser att det var helt rätt att de fick smaka på sin egen medicin, även om det bästa hade varit om polisen inte kastat sten tillbaks utan istället skjutit ett skott för varje sten som kom flygande.

Och så nyanserar vi litet, tack! Du kan ju börja med att läsa Göteborgskommisionens rapport om kravallerna, sedan kan du börja fundera på vilka som är de riktiga bårkstakarna.

Med risk för att hamna OT så var det som hände i Göteborg berättigat. Snuten fick smaka litet på sin egen medicin.
Citera
2008-01-30, 18:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Och så nyanserar vi litet, tack! Du kan ju börja med att läsa Göteborgskommisionens rapport om kravallerna, sedan kan du börja fundera på vilka som är de riktiga bårkstakarna.

Med risk för att hamna OT så var det som hände i Göteborg berättigat. Snuten fick smaka litet på sin egen medicin.

Jojo, så var det...
Citera
2008-01-30, 18:51
  #9
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jojo, så var det...

Jo, det som står i Aftonbladet är alltid så väldigt nyanserat och redogörande. Antar att du baserar din uppfattning på det i alla fall.
Citera
2008-01-30, 18:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Polisen får inte spraya in i en folkmassa utan enbart mot enskilda individer. Detta förekom t.ex under den fredliga blockaden mot TGIF på Stureplan (det våldet som förekom var att en man skallade en konstapel för att han till slut inte orkade se sin egen mor bli misshandlad av poliserna).

Men var finner du lagstödet för ditt uttalande? Hänvisa tack!
Citera
2008-01-30, 18:53
  #11
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jag anser att det var helt rätt att de fick smaka på sin egen medicin, även om det bästa hade varit om polisen inte kastat sten tillbaks utan istället skjutit ett skott för varje sten som kom flygande.

Jag anser att man som polis har ett visst ansvar och bör bete sig på ett föredömligt och proffesionellt sätt i sin yrkesutövning, och inte bete sig som idiotiska tonåringar. Att dessa ungdomar var idioter som kastade gatsten är ju självklart, men vad var då polisen som kastade sten tillbaka?

Jag ställer otroligt mycket högre krav på en polis beteende än jag gör på barnsliga ungdomar som inte vet bättre. Man kan som privatperson tycka att "det bra att de fick smaka sin egen medicin" det bryr jag mig inte nämnvärt om, det är din rättighet att vara korkad. Poliser som agerar så är dock direkt skrämmade och som jag inte trodde om dem. Att det skedde är ju en underkännande av hela kåren.

Vore jag polis och en kollega tog upp en gatsten och skulle kasta tillbaka den mot ett gäng korkade ungdomar skulle jag slå ner honom med batongen
Citera
2008-01-30, 18:54
  #12
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Jo, det som står i Aftonbladet är alltid så väldigt nyanserat och redogörande. Antar att du baserar din uppfattning på det i alla fall.
vad baserar du din på expo kanske..
Poliserna gjorde ett bra jobb, synd dom inte sköt fler stenkastare bara..

var du inblandad i det här upploppet Arkie, och vad är din syn på det hela..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback