Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-30, 13:15
  #1
Medlem
stipkovics avatar
Problem
Jag har en stationär dator av fabrikatet Dell, där jag har installerat Windows Vista för drygt ett halvår sedan. Det dög bra, men för några veckor sedan började det strula. Processorn körde på högvarv och främst en specifik process, TrustInstaller.exe, käkade upp allt minne. Men processen startar igen automatisk när man avslutat den. Mest arbetssamt är när man startar Windows Media Player. Processorn och minnet går upp till nästan 100% och låten man klickat på startar efter minst en minut, likadant när man ska byta låt, det tar lång tid innan den startar och datorn arbetar långsamt.

Åtgärd
Efter att jag inte lyckades lösa problemet så formaterade jag hela hårddisken, laddade ner och installerade Windows Vista Ultimate OEM Januari 2008, och laddade ner och installerade drivrutinerna från Dell. Det gick ett par dagar, sedan kom samma problem tillbaka. Jag hade inte installerat ett enda program, inte ens Windows Live Messenger och inte surfat på några oseriösa sajter eller lagt in och någon exekverbar fil på datorn.

Felsökning
Jag installerade Spybot-S&D och NOD32 men ingetdera hittade något. Windows Defender hittade inte heller något. Jag tror inte heller att orsaken kan vara någon form av indexering av filer då jag formaterade allt innan ominstallationen, även musikfiler.

Frågor
Jag skulle gärna vilja ha svar på följande frågor av någon kunnig person:
  1. Är det hårdvarafel på datorn?
  2. Är det mjukvarufel, fastän datorn fungerade bra det första halvåret med samma drivrutiner? (Knappast eller?)
  3. Är det virus, trots att jag knappt har surfat och definitivt inte varit på någon skum sida eller installerat någonting? (Knappast eller?)
  4. Kommer Dell att hämta datorn för undersökning och eventuell reparation fastän datorn levererades med Windows XP, eller kommer de att säga att jag ska installera Windows XP och att datorn inte är byggd för Windows Vista, trots att jag vet att det fungerade innan?
Jag vill också passa på att lägga till att jag tar gärna emot tips och råd om program som söker igenom datorn efter hårdvarufel, till exempel genomsökning av hårddisken och dylikt.

Tack på förhand!
Stipkovic
__________________
Senast redigerad av stipkovic 2008-01-30 kl. 13:28.
Citera
2008-01-30, 13:27
  #2
Medlem
Relels avatar
http://www.mydigitallife.info/2007/1...anager-fix/sv/

där har du hur man avaktiverar det. långt ner.
Citera
2008-01-30, 13:31
  #3
Medlem
stipkovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relel
http://www.mydigitallife.info/2007/11/11/trustedinstallerexe-process-100-high-cpu-usage-in-vista-task-manager-fix/sv/

där har du hur man avaktiverar det. långt ner.
Jag har redan testat att avaktivera det, men datorn går fortfarande på högvarv och käkar minne, speciellt när man kör Windows Media Player. Jag är ganska säker på att det inte har med den processen att göra egentligen.
Citera
2008-01-30, 14:20
  #4
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Är det TrustedInstaller som snor minne när du har mediaspelaren igång?
Citera
2008-01-30, 20:37
  #5
Medlem
stipkovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Är det TrustedInstaller som snor minne när du har mediaspelaren igång?
Ja det är det, men det verkar vara andra också, jag testade nämnligen guiden för att få bort TrustedInstaller men då verkade det som att svchost eller något liknande tog upp minnet.
Citera
2008-01-30, 20:50
  #6
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Har du testat att bara låta den tugga klart? Det är uppenbart att Windows vill installera något i bakgrunden, men det tar tydligen lite mer tid och resurser än vad som är önskvärt.
Citera
2009-01-13, 20:14
  #7
Medlem
stipkovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Har du testat att bara låta den tugga klart? Det är uppenbart att Windows vill installera något i bakgrunden, men det tar tydligen lite mer tid och resurser än vad som är önskvärt.
Jo, det är klart, men nästa gång man startar WMP blir det ju samma sak igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback