Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-30, 12:55
  #1
Medlem
Hej !
Jag har en samsung 27" i mitt rum och en comhem boxer i vardagsrummet och jag beställde igår kanaler till min tv i mitt rum alltså analogt och jag fick in de flesta kanalerna kopplade in allt rätt och så, men det är brus i tvn man ser typ 50% av bilden, vad ska jag ta mig till?
Citera
2008-01-30, 15:15
  #2
Medlem
Anteuss avatar
Kontakta supporten hos Comhem?
Citera
2008-01-30, 17:28
  #3
Medlem
Hardtails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex163
Hej !
Jag har en samsung 27" i mitt rum och en comhem boxer i vardagsrummet och jag beställde igår kanaler till min tv i mitt rum alltså analogt och jag fick in de flesta kanalerna kopplade in allt rätt och så, men det är brus i tvn man ser typ 50% av bilden, vad ska jag ta mig till?


Har du manuellt ställt om frekvensen som TVn ska ta emot kanalen på? Gör en manuell kanalsökning åt båda hållen på de kanaler som brusar och se om det blir bättre.
Citera
2008-01-30, 22:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtail
Har du manuellt ställt om frekvensen som TVn ska ta emot kanalen på? Gör en manuell kanalsökning åt båda hållen på de kanaler som brusar och se om det blir bättre.
Jag har ringt comhem och klagat de kan inget göra åt saken, jag har sökt manuellt å fixat å lekt å gjort en massa men den vill endå inte funka, jag får in några kanaler men det är en jävla brus den vill bara inte funka. någon som kan ge mig sin msn å förklara steg för steg?
Citera
2008-01-31, 17:40
  #5
Medlem
Hardtails avatar
Kan vara ett gammalt kasst uttag i väggen också. Då borde du väl kontakta Comhem och be dem skicka ut Vallacom eller den reparatör Comhem har i ditt område.
Citera
2008-01-31, 19:51
  #6
Medlem
Snigges avatar
Jag tror att comhem medvetet skickar en sopiga analoga singnaler till jacket, bara för att man ska tvingas hyra/köpa sig en digitalbox..
Citera
2008-02-01, 16:17
  #7
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex163
Hej !
Jag har en samsung 27" i mitt rum och en comhem boxer i vardagsrummet och jag beställde igår kanaler till min tv i mitt rum alltså analogt och jag fick in de flesta kanalerna kopplade in allt rätt och så, men det är brus i tvn man ser typ 50% av bilden, vad ska jag ta mig till?

1. ComHem och Boxer är två olika bolag.

2. Vad menar du med "beställde kanaler till mitt rum" ? Com hem har ingen koll på vilket antennuttag du använder. Det som finns i lgh finns i alla uttag.

3. Det låter mest som att fastighetsnätet är dåligt och signalen är för låg i ditt rum. Är det en hyresrätt eller bostadrätt? Frågan är alltså vem som ansvarar för fastighetsnätet, Du, Brf, Fastighetsbolaget eller ComHem.

/capmac
Citera
2008-02-02, 21:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
1. ComHem och Boxer är två olika bolag.

2. Vad menar du med "beställde kanaler till mitt rum" ? Com hem har ingen koll på vilket antennuttag du använder. Det som finns i lgh finns i alla uttag.

3. Det låter mest som att fastighetsnätet är dåligt och signalen är för låg i ditt rum. Är det en hyresrätt eller bostadrätt? Frågan är alltså vem som ansvarar för fastighetsnätet, Du, Brf, Fastighetsbolaget eller ComHem.

/capmac
Uttaget ligger i vardagsrummet och jag har kopplat in kabeln där och dragit kabeln till mitt rum och kopplat den till tvn. jag har en tv i vardagsrummet också som är kopplad till samma uttag och funkar perfekt det är bara problem i mitt rum. är det problem i tvn eller ska jag ringa comhem å be dem skicka någon som fixar detta?
Citera
2008-02-03, 12:56
  #9
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex163
Uttaget ligger i vardagsrummet och jag har kopplat in kabeln där och dragit kabeln till mitt rum och kopplat den till tvn. jag har en tv i vardagsrummet också som är kopplad till samma uttag och funkar perfekt det är bara problem i mitt rum. är det problem i tvn eller ska jag ringa comhem å be dem skicka någon som fixar detta?

OK, det här var ju betydligt begripligare. Då fortsätter vi:

1. Hur har du delat signalen?
2. Vilken kabel har du använt?

3. Testa att ta ut din TV och koppla in den till den sladd som TVn i vardagsrummet, så ser du ju om det är något fel på TVn.

4. Det är i vilket fall inte ComHems fel, du har ju bra signal i vardagsrummet....

Antingen är TVn knasig, eller så har du helt enkelt för låg signal i ditt rum. Det kan i sin tur bero på att du kopplat fel, eller har för lång/för dålig kabel.

Ett lämpligt tillbehör kan vara en förstärkare som har 2 utgångar för att dela signalen med. Den skall i så fall vara avsedd för kabelTV.

/capmac
Citera
2008-02-04, 11:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
OK, det här var ju betydligt begripligare. Då fortsätter vi:

1. Hur har du delat signalen?
2. Vilken kabel har du använt?

3. Testa att ta ut din TV och koppla in den till den sladd som TVn i vardagsrummet, så ser du ju om det är något fel på TVn.

4. Det är i vilket fall inte ComHems fel, du har ju bra signal i vardagsrummet....

Antingen är TVn knasig, eller så har du helt enkelt för låg signal i ditt rum. Det kan i sin tur bero på att du kopplat fel, eller har för lång/för dålig kabel.

Ett lämpligt tillbehör kan vara en förstärkare som har 2 utgångar för att dela signalen med. Den skall i så fall vara avsedd för kabelTV.

/capmac

Jag har en fördelare å har kopplat båda kablarna till uttaget. jag har bestämt mig för att köpa en boxer till mitt rum också så är det löst. tack för era hjälp
Citera
2008-02-04, 13:57
  #11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex163
jag har bestämt mig för att köpa en boxer till mitt rum också så är det löst.

Boxer har ingenting med ComHem att göra.

Om du menar en digitalbox för ComHem så är det så att de digitala kanalerna ligger på högre frekvenser och kommer att dämpas mer i en dålig kabel, så det är inte alls säkert att det fungerar.

Jag förstår inte varför man ber om hjälp här men sen inte är intresserad att följa de råd som ges.

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback