2010-12-10, 21:25
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Fotnot: Namnen på familjen Mészáros, Simon, Martin, Robert, Imre, Benjamin
och Hans har ändrats för att skydda deras identitet.

Bra att läsa först.
Citera
2011-02-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
http://www.elektrikern.nu/upplysning...ningen_109.pdf

S.14?

Yepp, längst till vänster. 100% på att det är han....
Citera
2011-02-09, 10:02
Medlem
Szilvia är lillasyster!

Citat:
Ursprungligen postat av MartinGurra
Här nämns de vid namn http://www.bjornsoder.net/nyheter.ph...=fullnews&id=8

Det verkar som att de är bosatta i Gbg respektive Borås numera.

En annan sak som dök upp när jag googlade http://sv.wikipedia.org/wiki/Szilvia_Molnar

Undra om det kan vara deras lillasyster eller om det är en slump att de är födda samma år i Budapest och flyttade till Bjuv vid 4 års ålder och har samma efternamn.
Citera
2011-03-24, 18:21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
"När Thomas föräldrar skildes började han hänga ihop med ett zigenskt brödrapar: Andras och Gergeley Molnar"

Aha, ungefär vad man kunde förvänta sig med andra ord. Stackars grabb som inte hade vett att sky zigenare som pesten. Och typiskt att media skulle skylla på fjolliga rollspel och inte det som verkligen ledde till hans död: mångkulturen.
Från den ena Enkla Förklaringen till den andra...
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Nej, det är för jävligt, men i det här terapisamhället skall man inte bli förvånad över något. Detta - om det nu är rätt person - betraktas antagligen som en "lyckad återanpassning", och brottsoffret och hans lidande är det väl ingen som längre bryr sig om (utöver de närmast sörjande). Jag hoppas att ingen anlitar den där elektrikerfirman.
Det du beskriver är kristet tankegods. Ca 2000 år gammalt...
Citera
2011-03-24, 20:10
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Det du beskriver är kristet tankegods. Ca 2000 år gammalt...

Nej, jag beskriver inget urgammalt kristet tankegods. Jag beskriver dagens situation, där brottslingars återanpassning anses vara viktigare än brottsoffrets upprättelse, och där till och med mördare skall välkomnas tillbaka till samhället sedan de avtjänat sina straff (ofta av Kalle Anka-karaktär). Följden blir då att intet ont anande människor som ringt efter en elektriker kan riskera att - helt ovetande - behöva släppa en dylik sadistmördare över tröskeln.
Citera
2011-03-25, 09:59
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Nej, jag beskriver inget urgammalt kristet tankegods. Jag beskriver dagens situation, där brottslingars återanpassning anses vara viktigare än brottsoffrets upprättelse, och där till och med mördare skall välkomnas tillbaka till samhället sedan de avtjänat sina straff (ofta av Kalle Anka-karaktär). Följden blir då att intet ont anande människor som ringt efter en elektriker kan riskera att - helt ovetande - behöva släppa en dylik sadistmördare över tröskeln.
Enligt kristen etik så kan andra än offret förlåta gärningen. I den sydafrikanska Sanningskomissionen så satt folk och förlät mördare som inte hade något med de församlade att göra.
Citera
2014-04-14, 11:31
Medlem
slemwalkers avatar
http://bayimg.com/oanGJAAfI
Jag gjorde en skärmdump på elektrikerpdfen ifall man fortfarande är sugen på att se hur Andras Molnar ser ut.
Lustigt det med frisyrer, precis en sådan frisyr som killen i mitten på bilden har hade Andras själv när han fotograferades för skolkatalogen samma år som mordet begicks.

Ingen som sitter inne med bilden från skolkatalogen när Andras har en borrmaskin i näven?
Citera
2015-11-19, 18:29
Medlem
Senaste P3 dokumentär handlar om denna händelse. Tyckte faktiskt att det avsnittet var ett av de bästa som gjorts
Citera
2015-11-19, 19:15
Medlem
Oriamendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Konstigt om fingerat namn används i såväl tidningsartikel som uppsats utan att det anges, hette de
M*lnar eller M*száros? Var det Ziggar eller "vanliga" Ungrare?

Betyder inte Mészáros "slaktare" på ungerska?
Citera
2015-11-19, 20:37
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Är det någon som vet hur bröderna lever idag?
Den äldre bor i Degerfors. Den yngre har bytt förnamn, och bor i Borås tillsammans med en sambo.
Men hur har det gått för dem? Lever de som laglydiga medborgare?
Citera
2015-11-19, 21:53
Medlem
A45Bs avatar
Beskrivning samt länk till P3 Dokumentär

Citat:
Skolgårdsmordet i Bjuv
En morgon i november 1994 hittas en 15-årig pojke brutalt ihjälslagen på en skolgård i Skåne. Pojken heter Thomas och det visar sig att han hittats bara några meter från sitt eget klassrumsfönster.

Bjuv blir genast ett samhälle i djup chock och förvirring. Vem skulle vilja mörda den snälla och skötsamma Thomas?

Frågorna blir bara fler när spåren pekar mot två av hans bästa vänner; två bröder som dessutom uppvisar en kuslig känslokyla.

Det visar sig att Thomas och bröderna har spelat rollspel tillsammans. Och plötsligt riktas strålkastarljuset mot tusentals rollspelande ungdomar, vars hobby nu ifrågasätts.
Vad händer med psyket om man lever sig in för mycket i en mörk fantasivärld? Riskerar gränsen mellan fantasi och verklighet att suddas ut?

Polis, media och allmänhet letar febrilt efter ett svar på frågan vad som förvandlar två vanliga tonåringar i ett litet svenskt samhälle till mördare.

Ett program av Jesper Engström.

Producent: Sara Lundin / Rundfunk Media

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519
Citera
2015-11-20, 23:52
Medlem
Satan vad hemskt att de ska bo i de mellersta delerna av landet, där jag själv bor.
Låter totalt obegripligt att de fick så korta straff, tror att dem på flera andra ställen i världen hade kunnat få dödsstraff. Äckliga människor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in