Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-29, 16:21
  #1
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Hej,

har köpt mig ett 5.1 hemmabiosystem och en reciever(5.1) för ett tag sedan, har dock varit missnöjd med surrounden och jag har äntligen kommit på felet tror jag

Mitt problem är då att när jag kör ett surroundtest på datorn som då loopar alla högtalarna typ "Front left, Center, Front right", vilket funkar, men när det kommer "Rear left, Rear right" så låter det inte i den högtalare som det ska utan det låter i någon av dem där framme. Samma sak med filmer, inget surroundljud.

Hittade idag en annan inställningsmeny som jag bifogar bild på:

http://img155.imageshack.us/my.php?i...rmklippoz0.jpg

Det som är inringat i blått är så mitt ljudkort ser ut, jag har kopplat från det gröna uttaget och genom en RCA-kabel till recievern. Har nu förstått att jag ska koppla genom grön,grå,orange för att få surround, sant? Vad för kablage ska jag använda?

Vad är det digitala uttaget för?

Mvh
Citera
2008-01-29, 22:10
  #2
Medlem
hejsan. Det bästa är att använda den digitala utgången på datorn och koppla den till en digital ingång på förstärkaren. Idag tror jag nte u får riktigt surroundljud utan något fejk som förstärkaren gör. Vad har du för digital ingång på förstärkaren och den digitala på datorn, är den optiskt eller vad är det. Står det något vid utgången på datorn?
Citera
2008-01-30, 15:16
  #3
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas1981
hejsan. Det bästa är att använda den digitala utgången på datorn och koppla den till en digital ingång på förstärkaren. Idag tror jag nte u får riktigt surroundljud utan något fejk som förstärkaren gör. Vad har du för digital ingång på förstärkaren och den digitala på datorn, är den optiskt eller vad är det. Står det något vid utgången på datorn?

Tack för svar!

Är nog som du säger, dålig fejk av surround är vad jag får. Har en massa "Line in,out" ingångar och så har jag en optisk ingång som jag använder till tvn.

Står inget vid datorn utan det som finns är en symbol som på bilden jag bifogade.
Citera
2008-01-30, 16:01
  #4
Medlem
Du har ingen annan digital ingång...gärna coax. Vad är det för förstärkare du har
Citera
2008-01-30, 16:04
  #5
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas1981
Du har ingen annan digital ingång...gärna coax. Vad är det för förstärkare du har

A justja sånna, glömde helt bort

Det är en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=181575.

Tips på kablar som kan tänkas funka?
Citera
2008-01-30, 16:21
  #6
Medlem
Om du läser manualen till ditt ljudkort (ladda ner den från creative om du inte har den) så lär det stå vilka digitala anslutningsmöjligheter som finns. Observera att med en digital anslutning får du bara får flerkanalsljud när det är kodat i Dolby Digital/DTS, t.ex. ljudspåret på en DVD. Vill du ha allt flerkanalsljud från datorn till recievern ska du skaffa 2 kablar till som den du har idag.
Citera
2008-01-30, 16:25
  #7
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnon
Om du läser manualen till ditt ljudkort (ladda ner den från creative om du inte har den) så lär det stå vilka digitala anslutningsmöjligheter som finns. Observera att med en digital anslutning får du bara får flerkanalsljud när det är kodat i Dolby Digital/DTS, t.ex. ljudspåret på en DVD. Vill du ha allt flerkanalsljud från datorn till recievern ska du skaffa 2 kablar till som den du har idag.

Ska göra det. Vill ha flerkanalsljud från datorn till recievern eftersom att jag bara kollar på .mkv filmer, alltså hd format.

Du menar alltså att jag måste ha den gröna, oranga och gråa ikopplade för att få riktigt flerkanalsljud?
Citera
2008-01-30, 16:36
  #8
Medlem
Båda varianterna ger "riktigt" flerkanalsljud men kopplar du digitalt så måste ljudet skickas i ett format som recievern kan koda av. Det beror alltså på vilket slags ljudspår dina filmer har.
Citera
2008-01-30, 16:39
  #9
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnon
Båda varianterna ger "riktigt" flerkanalsljud men kopplar du digitalt så måste ljudet skickas i ett format som recievern kan koda av. Det beror alltså på vilket slags ljudspår dina filmer har.

Okej. Ingen som har något tips på kabel som fungerar till detta ändamål? Har kollat runt på fyndbörsen men hittar inget
Citera
2008-01-30, 17:11
  #10
Medlem
Ska du köra digitalt så är det http://www.inet.se/kablar/multimedia...mm-1m/8900217/
Citera
2008-01-30, 17:18
  #11
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas1981
Ska du köra digitalt så är det http://www.inet.se/kablar/multimedia...mm-1m/8900217/

Tack. Finns det inte i längre version?
Citera
2008-01-30, 23:06
  #12
Medlem
jodå...sök Det finns det säkert, det var bara exmepl på typ av kabel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback