• 1
  • 2
2008-01-29, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Det behövs helt klart fler moderatorer, så att samtliga forum kan övervakas ännu mer aktivt än idag och kontakten med användarna skötas på ett tillfredsställande sätt. Dock, som Snövit påpekat, gäller det att hitta folk som i grunden har ungefär samma syn på hur forumet skall fungera och förmår omsätta detta i praktiskt moddande. Inte alla vettiga modämnen vill bli mods, så är det och det får man acceptera, men det pågår i alla fall en ständig rekrytering.

Jag förstår att urvalsprocessen inte alltid är den lättaste men säg en 20-30 till borde absolut gå att få tag på tycker man.

Sen är det ju som ni säger också, många som inte orkar med ansvaret som medföljer och således tackar nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Edit: Glömde säga att en viktig faktor för att effektivisera moddandet skulle vara smartare tekniska lösningar, där vi mods inte måste göra varenda moment manuellt. Det jobbas på sådana lösningar, vilka kommer effektivisera vårt arbete avsevärt.

Det låter alldeles utmärkt det

Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Hahaha då har du inte sett outlaw
Skämt osidå men med tanke på antalet sittande mods så finns det inte en chans att alla drar åt samma håll men det diskuteras en del.

Det vore ju å andra sidan inte bara utav godo om alla moderatorer tyckte exakt lika i alla frågor heller.

Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Kraven är höga för vem som kan och får bli moderator, närvaro, följa regler, diskutera på ett hyfsat sansat sätt, stå för vad flashback är, ha förtroende hos admin moderatorer och användare.
Tyvärr är det en rätt stor del av dom tillfrågade som tackar nej.

Jag tror att det stora problemet är att för många tackar nej snarare än att materialet saknas.
Citera
2008-01-29, 18:11
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Misstaget jag ser att man att gör är att man får fram en ny helfräsch Mod, denne får ta över ett forum de gillar. Men efter det så får den personen typ fem olika forum till, snacka om sammanbrott det lär skapa!

Jag tror bl.a det var därför blueCommand(R.I.P) slutade.
Jag valde att ta de forumen jag ville ha. Forum som jag under en tid glatt modererade och tog hand om tillsammans med med-moderatorer.

Anledningen till att jag avgick var att jag började få väldigt många jobberbjudanden och bad om att ta en time-out. Preliminärt är denna time-out till sommaren, men vi får se hur det blir med den saken.

Nu har ju även DS och liknande forum fått en hel ny moderatorkår så det blir förhoppningsvis inte samma sitation som det var när jag lämnade.
Citera
2008-01-29, 22:33
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Man skulle väl kunna införa vice-mods, alltså som nån sorts vice-sheriff.
Dom skulle inte ha lika stora befogenheter som vanliga mods, men dom skulle kunna få radera t.ex olämpliga inlägg till att börja med, och sen när dom vart vice ett tag så får dom bli fullvärdiga mods med rätt dela ut varningar och stänga trådar..
Precis! Jag tycker att Johnny och andra debattörer som jämt och ständigt sätter forumet i främsta rummet och ser till att skicka många RP:s varje dag utses till vice mods, så kan de själva radera inläggen istället för att det ska gå omvägen via en ordinarie moderator
Citera
2008-01-29, 22:38
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Precis! Jag tycker att Johnny och andra debattörer som jämt och ständigt sätter forumet i främsta rummet och ser till att skicka många RP:s varje dag utses till vice mods, så kan de själva radera inläggen istället för att det ska gå omvägen via en ordinarie moderator

Håller med om det som du skriver och som johnny-62 skrev. Det kanske skulle vara lättare att hitta folk som skulle kunna passa som detta, eller att i alla fall testa dem om de skulle kunna fungera på moderatorer och på så sätt få fram flera mods.

Är detta en teknisk möjlighet att införa dessa "vice-moderatorer" som bara skulle ha de rättigheterna att modera inlägg men inte hela trådar eller varningar?
Citera
2008-01-29, 22:39
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ja det är min fulla åsikt också, för vi är ju många seriösa debattörer som varit med i flera år och postat 1000-tals med inlägg och startat 100-tals trådar som skulle kunna ta på oss den uppgiften att avlasta moderatorerna genom att kunna radera inlägg utan att dom först behöver rp:as, allt för att minska byråkratin..
Citera
2008-01-29, 22:53
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ja det är min fulla åsikt också, för vi är ju många seriösa debattörer som varit med i flera år och postat 1000-tals med inlägg och startat 100-tals trådar som skulle kunna ta på oss den uppgiften att avlasta moderatorerna genom att kunna radera inlägg utan att dom först behöver rp:as, allt för att minska byråkratin..
Jo, jag ser det som en fördel att utnyttja dig och andra användare med lång erfarenhet av många och långa seriösa debatter, till att bli en slags ordningsmakt som hjälper till att hålla forumet rent från trams och oseriösa inlägg . Ni vet precis var gränsen går för tillåtna respektiva otillåtna inlägg och skulle precis lika gärna kunna radera dem själva utan att besvära någon av de ordinarie moderatorerna, som dessutom skulle få mer tid över till andra uppgifter
Senast redigerad av Fet-Evert 2008-01-29 kl. 22:59.
Citera
2008-01-29, 23:07
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Jo, jag ser det som en fördel att utnyttja dig och andra användare med lång erfarenhet av många och långa seriösa debatter, till att bli en slags ordningsmakt som hjälper till att hålla forumet rent från trams och oseriösa inlägg . Ni vet precis var gränsen går för tillåtna respektiva otillåtna inlägg och skulle precis lika gärna kunna radera dem själva utan att besvära någon av de ordinarie moderatorerna, som dessutom skulle få mer tid över till andra uppgifter
ja då skulle ju dom fullvärdiga modsen kunna dela ut tillsägelser och varningar och flytta och stänga trådar istället för att ägna sig åt petitesser som raderingar då dom vet att dom kan lita på att vi vice-mods sköter om den saken med bravur..
Citera
2008-01-29, 23:20
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
ja då skulle ju dom fullvärdiga modsen kunna dela ut tillsägelser och varningar och flytta och stänga trådar istället för att ägna sig åt petitesser som raderingar då dom vet att dom kan lita på att vi vice-mods sköter om den saken med bravur..
Rent spontant känner jag att även en vice-mod skulle kunna låsa trådar och dela ut tillsägelser till meningsmotst.. tramsare menar jag. Åtminstone i enklare fall där regelbrott är solklart . Genom att göra de mest intresserade, dvs. de största RP:arna till vice-mods, skulle Flashback få en ruggigt effektiv moderatororgansiaton som håller forumet soprent från trams. Jag ser bara fördelar med förslaget
Citera
2008-01-29, 23:25
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Rent spontant känner jag att även en vice-mod skulle kunna låsa trådar och dela ut tillsägelser till meningsmotst.. tramsare menar jag. Åtminstone i enklare fall där regelbrott är solklart . Genom att göra de mest intresserade, dvs. de största RP:arna till vice-mods, skulle Flashback få en ruggigt effektiv moderatororgansiaton som håller forumet soprent från trams. Jag ser bara fördelar med förslaget
Ja jag känner mig ju själv mogen det ansvaret att kunna låsa trådar och dela ut tillsägelser till tramsare, och känns skönt att ha stöd av ett så aktat namn som Fet-Evert..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in