Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-18, 16:30
  #13
Medlem
24Guld betalar bra för guld och har butik i Stockholm.
Citera
2012-03-14, 11:06
  #14
Medlem
Bättre att sälja direkt i butik så man vat vad man får.
Jag bor i Linköping och där har vi en handlare som jag känner till. Han betalar ca 20% under vad tex smsguld och guldbrev betalar men man får pengarna direkt och är man inte nöjd så kan man ta sina smycken med sig och gå därifrån.

Har tidigare provat SMSguld och det funkade för jag fick ut det utlovade guldpriset men det tog tid och jag fick ringa och tjata. Räkna med en 14 dagar från ivägskickat brev till pengarna på kontot för det tog det för mig. Inte så kul att vänta när jag har hål att stoppa i, så jag vände mig nästa gång till något som heter Guldbrev för jag räknade med att dom skulle vara bättre skötta. Jag skickade in 10,5 g rensat tandguld och 3,5 g 18k och blev erbjuden 853 kr! Jag gick naturligtvis i taket och begärde att få tillbaka guldet vilket jag fick på ett par dagar, men dom tog 250 kr för att skicka tillbaka det. I brist på alternativ så gick jag till den lokala handlaren som omedelbart satte in 2234 kr på mitt konto.

Min slutsats är "det är bättre med en fågel i handen än tio i skogen" - sälj direkt i butik.
Kolla först marknadsvärdet på nätet innan du går till butiken så att du inte blir blåst.
Citera
2012-12-27, 09:23
  #15
Medlem
Världsmarknadspriset ligger på 346 kronor för 24 karat. Svenska guldreserven har ett "kampanjpris" där de marknadsför 305 kronor på 18 karat.

Deras ordinarieprislista är idag 245 kronor för 18 karat. Enligt deras nuvarande villkor gäller kampanjpriserna för högst fem gram av det guld Du säljer, förutsatt att Du sänder minst 100 gram guld och därefter gäller ordinarie prislista som beskriven på hemsidan. Enligt villkoren sänder du under 50g avgår 20% på ordinarie priserna som annonseras på hemsidan.

Om vi leker med tanken att du skickar in 5 gram till svenska guldreserven får du alltså deras ordinariepris på 245 kronor minus avdraget på 20% vilket motsvarar 49 kronor dvs du får ut 196 kronor.
Citera
2012-12-27, 15:16
  #16
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniellarsson
Världsmarknadspriset ligger på 346 kronor för 24 karat. Svenska guldreserven har ett "kampanjpris" där de marknadsför 305 kronor på 18 karat.

Deras ordinarieprislista är idag 245 kronor för 18 karat. Enligt deras nuvarande villkor gäller kampanjpriserna för högst fem gram av det guld Du säljer, förutsatt att Du sänder minst 100 gram guld och därefter gäller ordinarie prislista som beskriven på hemsidan. Enligt villkoren sänder du under 50g avgår 20% på ordinarie priserna som annonseras på hemsidan.

Om vi leker med tanken att du skickar in 5 gram till svenska guldreserven får du alltså deras ordinariepris på 245 kronor minus avdraget på 20% vilket motsvarar 49 kronor dvs du får ut 196 kronor.

Dubbel
Citera
2020-01-24, 15:27
  #17
Avstängd
realFEZs avatar
Drar upp den här gamla tråden eftersom jag rensar ut hemma och gör mig av med saker. Jag har en guldring som jag inte kommer ha kvar.

Kollade alldeles nyss hos vet-inte-vad-dom-heter men dom betalar bara upp till 21 karat och ringen verkar vara 23 karat guld enligt graveringen. Den vägde 9.9 gram. Jag hade fått ~3900kr på plats men eftersom dom bara betalar upp till 21 karat där verkar det dumt. Det är en sk. "slät" (tror jag det heter) guldring (från 1915) och den lär inte ha något värde som ring direkt.

Var tror ni jag får bäst betalt för den i Stockholm?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback