• 1
  • 2
2008-01-28, 15:27
Bannlyst
Använder ni brandvägg och/eller antivirusprogram, har ni den inbyggda brandväggen på eller av? Kör ni Leopard eller Tiger (ser att brandväggen ändrats något i Leopard)?
Citera
2008-01-28, 16:02
Medlem
Pallemans avatar
Brandvägg på, inget antivirusprogram, Tiger på MacBook.
Citera
2008-01-28, 18:59
Medlem
Durkslags avatar
Akta så detta inte blir en listtråd

Antivirusprogram använde jag inte ens när jag hade Windows, bara man vet vad man laddar ner och vilka sidor man besöker.

Brandväggen står på att tillåta alla inkommande anslutningar. Är inte så paranoid av mig så klarar mig.
Little Snitch använder jag och det är ett program som jag är väldigt nöjd med (som med allt annat på Mac???).

Har Leopard.
Senast redigerad av Durkslag 2008-01-28 kl. 19:03.
Citera
2008-01-28, 19:08
Medlem
Taipehs avatar
Har gamm-panthern

och använder inget antivirus, bara den normala inbyggda brandväggen. Har haft Mac i 17 år och aldrig haft ett virus eller ett intrång sen nätet kom.
Citera
2008-01-28, 19:08
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag är osäker... Var hittar jag i sådana fall inställningar för det?

Använder Leopard och Tiger (macbook pro & G5)
Citera
2008-01-28, 19:13
Medlem
Taipehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Kolla systeminställningar, sen fildelning, iaf på panthern, tror tanken är densamma på di nyare..
Citera
2008-01-28, 19:15
Medlem
Durkslags avatar
Citat:

Brandväggen hittar du under Systeminställningar - Säkerhet. Jag satt ett tag och letade under Nätverk, men där fanns den ju inte
Citera
2008-01-28, 19:20
Medlem
Noetlovskijs avatar
Ok, tack så mycket!

Det verkar som om den är aktiverad och det kan ju kanske förklara varför jag tar emot filer på msn med ungefär 1 kb/s. Det enda den var "tillåten att ta emot information" från var Photoshop

Äh, jag kan vara ute och cykla också!
Citera
2008-01-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ok, tack så mycket!

Det verkar som om den är aktiverad och det kan ju kanske förklara varför jag tar emot filer på msn med ungefär 1 kb/s. Det enda den var "tillåten att ta emot information" från var Photoshop

Äh, jag kan vara ute och cykla också!

Det är troligtvis inte svaret (såvida du inte använder Microsoft messenger för MSN, men det hoppas jag ingen gör på Mac...) Microsoft har ju strypt hastigheten för filöverföringar på alla andra klienter än just deras egna, och det suger ju rätt mycket. Så den låga hastigheten får man nog stå ut med (har för mig att t o m hastigheten i microsofts messenger för mac är kass)
Citera
2008-01-28, 23:38
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bootliner
Det är troligtvis inte svaret (såvida du inte använder Microsoft messenger för MSN, men det hoppas jag ingen gör på Mac...) Microsoft har ju strypt hastigheten för filöverföringar på alla andra klienter än just deras egna, och det suger ju rätt mycket. Så den låga hastigheten får man nog stå ut med (har för mig att t o m hastigheten i microsofts messenger för mac är kass)
Låter ju sjukt har du nån källa eller nåt ställe man kan läsa mer om det?
Citera
2008-01-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Låter ju sjukt har du nån källa eller nåt ställe man kan läsa mer om det?

Har läst på flera ställen, bl a har det diskuterats på 99mac (den bästa och största forum-sajten för Mac-frågor, gå dit om ni inte lyckas få svar här ), sen vet jag också att jag läst det på Adiums forum (Adium är för övrigt den trevligaste MSN/ICQ/etcetc-klienten för Mac enligt min mening). Där har Adiumprogrammakarna flera gånger påpekat att det är just därför det är svårt att få fart på filöverföringar via MSN.
Citera
2008-01-28, 23:55
Medlem
McKenneths avatar
Tänk!

Använder inte antivirus-prog och har en router som brandvägg. Använder även hjärnan! Därför aldrig nåt virus, varken i Mac eller Win-datorerna eller Linux-burkarna....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in