Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-25, 01:00
  #769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noizy
Vad i helvete snackar du om? Jag är alban och du hade fan blivit förvånad över hur vit och ''ren'' jag ser ut o vara. Jag är periodvis mycket vitare än den vanliga skandinaviern och precis så är många utav mina klasskamrater. Väldigt vita.

Självklart finns det som ovanstående sa, svartskallar. Men de finns de hos alla folkgrupper. Om du tycker att de finns många albaner med väldigt mörk hud, förvånas du inte då över att många svenska män och kvinnor kan vara väldigt väldigt bruna, solbruna, nästan varje årstid? Dom går på semester under loven, men tror du verkligen färgen håller i 3-4 månader? Vad jag försöker komma fram till är att de finns svenskar som är ovanligt bruna och som inte beror på utomlandsresor.

Min morfar, föredetta SS-officierare för 21. Waffen-Gebirgs-Devision der SS-Skanderbeg (Nazitruppernas albanska grupp). Han var lång, bredaxlad och ganska vit hud. Gröna ögon (precis som jag) samt blont/brunt hår. Precis som en typisk svensk.

Jag själv har gröna ögon, pappa har blåa och mamma har ganska ljusbruna. Min syster har blå-grön-gula. Alla har ljust hår. Ta det lugnt med din generalisering där du påstår att albaner ''oftast'' är mörka som araber.

Här har du en bild på mig, gammal bild när jag är i Kosovo på lite släktingträff haha;

BILDEN

Lite mörk om armarna? Ja. Det är 36 grader Celcius varje sommar minst.

Hade inte du sagt att du var/är :-) Alban,
då hade jag trott att det var ex. Turkar på bilden.
No offense!!
Citera
2016-12-27, 15:38
  #770
Medlem
hansen.klass avatar
Hur mycket är albaner blandade med turkar?
Citera
2017-01-08, 08:37
  #771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansen.klas
Hur mycket är albaner blandade med turkar?
De var väl nästan hela landet men sedan vet jag inte hur länge det tar att avla bort.

Men uppblandade måste de ju anses som, de anammade deras religion och tog deras seder, blet ottomaner i flera hundra år.

Men allt som albaner är stolta för (Kanun, besa, hämnd) kommer ju ifrån de kristna i norr som inte muslimifierades. ganska komiskt.
Citera
2017-01-19, 21:46
  #772
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
De var väl nästan hela landet men sedan vet jag inte hur länge det tar att avla bort.

Men uppblandade måste de ju anses som, de anammade deras religion och tog deras seder, blet ottomaner i flera hundra år.

Men allt som albaner är stolta för (Kanun, besa, hämnd) kommer ju ifrån de kristna i norr som inte muslimifierades. ganska komiskt.


menar du genetisk? giftermål med mera?.. inte alls mycket. genetiska studier visar att albaner delar flest gemensamma förfäder med greker och italienare. av slaviska folken är makedonier närmast albaner.

dessa beror på 2 faktorer ett att albaner har levt grannar med dessa folk under långa perioder. andra är att vi vet att stora albanska folkvandringar har skett senast 1000 åren till tex italien och grekland.

att man anammar en del seder eller religion innebär inte per automatik att man har beblandat sig med turkar.

Furthermore, our
Greek samples (and to a lesser degree, the Macedonians) share much higher numbers of common ancestors
with Albanian speakers than with other neighbors.


The Albanian language is a Indo-European language without other close relatives
(Hamp, 1966) that persisted through periods when neighboring languages were strongly influenced by Latin
or Greek. The “origin” of modern-day Albanians is contentious; it is argued for instance that they are
descended in large part from the Illyrians (Wilkes, 1996) who populated the eastern side of the Adriatic sea
and part of modern-day Salento (Italy) during Roman times. Our results are certainly consistent with this
view, including the fact that Italians share more common ancestors with Albanian speakers than with other populations




https://arxiv.org/pdf/1207.3815v1.pdf
Citera
2017-01-20, 06:35
  #773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_beni
menar du genetisk? giftermål med mera?.. inte alls mycket. genetiska studier visar att albaner delar flest gemensamma förfäder med greker och italienare. av slaviska folken är makedonier närmast albaner.
Så har jag uppfattat det med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback