Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2020-02-15, 09:50
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Hade jag gissat utvecklingen på ditt tänkande då, för tio år sedan, så hade du bara avfärdat mig som en bakåtsträvande gammal, förstenad, surgubbe. Idag vet du bättre.

Egentligen är det nyare trådar som handlar om självkörande bilar och Mars-resor, där horder av Elon Musk-troende småpojkar härjar, som triggar mig, inte ditt gamla inlägg.

Den där gulliga överoptimismen är idag värre än på länge. Den påminner om det tidiga 70-talets, där vi såg det som självklart att flygande bilar skulle vara normalt i var mans liv inom 15 år, liksom att världssvälten skulle bli löst med ett billigt näringspiller som ersatte ätandet av mat. Allt hushållsarbete skulle skötas av automatik och robotar.

Folk har väl i alla tider drömt och fantiserat om framtiden. Det där med flygande bilar måste folk ha fantiserat om sedan väldigt lång tid och på 50-talet så trodde folk att vi skulle ha det under 1980-talet. Nej, jag tror inte att jag skulle ha sett dig som en bakåtsträvare om du sa emot mig för tio år sedan. Jag skulle nog bara ha hänvisat till vad robotutvecklare själv sa när de visade upp sina humanoida robotar då och att "vi ska nu utveckla den här roboten och inom 10-15 år finns den i våra bostäder". Det gällde till exempel roboten Romeo från Alderbaran. Men som du ser i något nyare inlägg, från 2017 tror jag, så påpekar jag även att det inte har hänt så mycket som jag då trodde. Idag är det väl kineserna som pratar om att de ska ha gående människoliknande robotar inom 10-15 år. Undrar vad de säger, om just tio år.
Citera
2022-01-18, 16:39
  #74
Medlem
Har det hänt så mycket mer på den här fronten sedan 2020?
Citera
2022-01-18, 22:49
  #75
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Har det hänt så mycket mer på den här fronten sedan 2020?
Jag vet inte tidsramen, men Boston Dynamics har robotar som leker Street Parkour sedan ett tag.

Sen det där med flygande bilar, det är ju fullt möjligt redan idag. Men det kostar en massa energi och vi har svårt att lagra och göra tillgängligt stora mängder av den varan. De vars jobb är att bygga bättre batterier har helt enkelt misslyckats ...

Edit: Kan fylla på med exempel. Naturen gör så mycket bättre batterier än vi att det är pinsamt. inte bara bensin, utan vätgas, kol, etc ..
https://ars.els-cdn.com/content/imag...001323-gr1.jpg
__________________
Senast redigerad av iptrix 2022-01-18 kl. 22:52.
Citera
2022-01-20, 04:40
  #76
Medlem
FlashbackGods avatar
En robot som jag skulle vilja utvecklas skulle vara en robot eller robotar som var anpassade till ditt hem. Dom kunde lämna smutsig disk i diskmaskinen. Dom kunde tvätta kläder, vika kläder och placera dom, dammsuga, byta lampor, komma med varm kaffe och frukost till sängen om man ville, man kunde kommunicera med dom på ett väldigt avancerat sätt.

Det skulle vara ett väldigt nytt och avancerat hem. Jämfört med dagens lägenheter normalt.

Dom kunde ärligt vara lite lik R2D2 i Star Wars filmen med (4?) robothänder mm.. Som hade hjul anpassade till lägenheten.

Men den kunde vilket fall som helst sköta mycket jobb hemma.

Kunde fråga den vad som helst. Den googlade information, sen sade den informationen till dig på ett männskligt sätt, samt att det fanns inbyggd information och programvara.



Men visst, om det går att göra en människoliknande robot som gör det samma vore det coolare.

Kanske detta i nya hem år 2030.
__________________
Senast redigerad av FlashbackGod 2022-01-20 kl. 05:36.
Citera
2022-01-20, 05:31
  #77
Medlem
heffaheffas avatar
Om det hade varit så jätte enkelt att bygga en mänsklig robot så skulle sådana redan ha varit i massproduktion. Så vad drar vi för slutsats då?
Citera
2022-01-20, 18:03
  #78
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackGod
En robot som jag skulle vilja utvecklas skulle vara en robot eller robotar som var anpassade till ditt hem. Dom kunde lämna smutsig disk i diskmaskinen. Dom kunde tvätta kläder, vika kläder och placera dom, dammsuga, byta lampor, komma med varm kaffe och frukost till sängen om man ville, man kunde kommunicera med dom på ett väldigt avancerat sätt.

Skiter sig den dagen roboten lägger kattungarna i tvättmaskin tillsammans med handdukarna du la på golvet, eller CD-skivorna i diskmaskin breve tallrikarna.

ok, cd-skivor har ju ingen längre, men poängen kvarstår ...
Citera
2022-01-21, 15:59
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Har det hänt så mycket mer på den här fronten sedan 2020?

Hur lyckades du missa denna?

https://www.youtube.com/watch?v=RCi3dib4u4c
Citera
2022-03-02, 15:15
  #80
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Ameca är en ny humanoid robot

https://www.engineeredarts.co.uk/robot/ameca/

Den kan dock inte gå, bara röra lite på sig och prata.

Efter att ha sett den interagera med folk så misstänker jag att det är en scam.

Vad tror ni?

https://youtu.be/KzJxzQ15daY

https://youtu.be/Z12kNRDgvGQ

Talsyntesen är för bra, hon andas och har inga betänketider innan hon svarar. Tror att det sitter en skådis på andra sidan mässhallen och pratar genom roboten.

edit:

https://youtu.be/4cSgHQPyyJM

99% säker på att det är en scam.
Lyssna när hon säger "if I could walk"

Mikrofonen saknar puffskydd och det blir ett blåsljud när hon säger det.

När hon säger "i'm not fetching anything for you" kommer hon av sig, som att hon läser innantill.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-03-02 kl. 15:54.
Citera
2023-01-24, 16:16
  #81
Medlem
Verkar inte hända så mycket på robotfronten, när det gäller människoliknande robotar för hemmabruk. Att roboten Atlas kan slå bakåtvolter gör inte att drömmen om robotar som kan ta hand om vårat hushåll kommer närmare.

Nu pratas det iofs en hel del om att robotar kan bli vanliga när systemet 6g släpps, ungefär 2030. Och att hologram och VR kommer att kännas som att det är svårt att skilja dem åt från real life, när du upplever dem med alla sinnen.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback