Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 16:56
  #793
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
The Scholar's Lounge strax väster om Piazza Venezia visar allsvenskan (om du ber om det, var där lite innan matchen börjar så de kan hitta stream) om du vill se lite när du reser. Förhoppningsvis förlorar dif derbyt 10/8 och du kan alltså med fördel njuta av förlusten där. En ganska billig bar jämfört med omgivningen.

Colosseum-biljetten inkluderar Palatinen och Forum Romanum och du bör köpa biljetten vid ingången till Forum Romanum - där finns inga köer ö h t, så du slipper de oändliga köerna vid Colosseum och Palatinen.

Självklart bör du även se Vatikanen. Sankt Peterskyrkan är mest värd enligt mig, för att komma till Sixtinska kapellet måste du in i Vatikanmuseerna och tro mig - det är en kö du inte vill stå i (troligen den värsta kön i Rom). Det går dock att köpa biljett på nätet till Vatikanmuseerna och slippa köerna. Jag vet inte hur det är med biljettillgången så här en månad innan ni ska dit dock.

Tänk på att barer osv. mellan Piazza Spagna och Piazza Venezia (vilket inkluderar området där Fontana di Trevi finns) kan vara extremt dyra. En stor stark kan, om du har otur, gå på uppemot 15 €. Så hoppa inte in på vilken uteservering som helst, ty vissa blåser dig.

På sommaren kan det vara nice att gå längs med Tibern, där det finns en strandpromenad med lite småbarer och andra souvenirstånd, småtävlingar osv. - helt enkelt ett helt OK turiststråk på kvällen. Jag lade tyvärr aldrig några bra restauranger på minnet, men brukar kliva in i Trastevere och käka något på någon restaurang, kvaliteten är dock varierande.

Den bästa glassen jag käkat var på San Crispino nära Fontana di Trevi, via della Panetteria 42. Dock ett turistområde; kanske finns bättre glassar på andra ställen, men du borde inte vara besviken

Vill du bada, rekommenderar jag för det första inte vattenlandet som ligger nära Rom, ta istället tunnelbanan till Piramide på linje B och sedan pendeltåget söderut mot Ostia, gå av vid Ostia Lido Centro och gå ner mot havet - där finns stränder som man får betala för (!), men många ställen har pool, solstol osv. som ingår i priset. Vill du ha det gratis får du åka ganska mycket längre bort, så det är ändå värt att pröjsa. På vägen hem eller dit så stanna gärna till vid Ostia Antica, som är ruiner från den gamla hamnstaden som servade Rom för länge sedan.

Du bör såklart också besöka Pantheon, Castel Sant'Angelo och Vila Borghese och säkert massa mer jag inte kommer ihåg nu. Hela jävla Rom är en sevärdhet och definitivt en av Europas bästa och mest intressanta städer Have fun!
Haha dra mig baklänges vilket kungligt svar! Tack som fan mannen Skönt att ha lite att utgå ifrån när man anländer i Rom, kommer troligen stanna 3 nätter då vi bokat hotell för det. Finns det något särskilt man ska se upp för/akta sig för?
2015-07-23, 17:52
  #794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Haha dra mig baklänges vilket kungligt svar! Tack som fan mannen Skönt att ha lite att utgå ifrån när man anländer i Rom, kommer troligen stanna 3 nätter då vi bokat hotell för det. Finns det något särskilt man ska se upp för/akta sig för?

Det sägs att centralstationen och området däromkring är farligt vid natten, men det är inget jag märkt av. Det är som i Stockholm: skumma typer som förefaller ägna sig åt drogförsäljning, som säkert kan råna dig om du är ensam, men som kommer lämna dig ifred om du är med sällskap. Ficktjuvar osv. vid turiststråken är ju en no-brainer, så ha koll på fickor osv. Ta inga bilder med gladiatorer eller andra som klär ut sig, och tro inte på folk som vill "ge" dig saker gratis. Det vanliga alltså
2015-08-04, 00:46
  #795
Medlem
Moridin2002s avatar
Kom hem igår från Rom där syftet med resan var att se så mycket av de kända byggnaderna som möjligt. Eftersom det bara var jag och en polare som reste, samt att vi bodde nära Republica så hann vi att beta av nästan allting på 4 dagar. Vatikanstaten, Colloseum, Forum, Pantheon, Fontana di trevi, Cappuchin crypts, Spanska trappan, Panthenon samt andra stora häftiga byggnader, speciellt de som ligger ganska nära Forum som jag inte kommer ihåg namnet på. Underbart väder med 35 grader varje dag men det finns ju vattenfontäner överallt som man kan fylla på vattnet vid så det var aldrig något problem. Gällande maten så använde vi oss utav tripadvisor för att hitta lite mer gemytliga ställen och ofta kunde man få en bra pastarätt och en större öl eller ett glas vin för runt 150kr. Klart värt!
Alla var väldigt trevliga och jag tyckte det var en härlig stämning i Rom, kändes aldrig hotfullt, inte nära Termini heller utan tack vare att det var så mycket turister så känder det som att de flesta var glada.

Här följer små tips och priser för de olika turistattraktionerna.

Colloseum: Denna tur går ganska fort och man kan klara sig utan guide. Det finns information på insidan att läsa på engelska så det känns inte som att man missar något viktigt om man inte betalar för en guide. Ett tips är att köpa biljetter online som gäller för både Forum och Colloseum! Då slipper man köa och det kostade bara 16euro tror jag.
Vatikanmuseumet + sixtinska kapellet: Samma sak här! Köp biljetter online för att slippa köa, om du köper en guidad tur så slipper du köa i uppemot 3 timmar för att komma in i St: Peterskyrkan om du har otur. Tycker guidad tur är en bra investering då de kan berätta om olika statyer osv inne i museét samt berätta lite anekdoter.
Kapucchin Crypts: Riktigt häftigt! En gömd juvel! Själva utställningen om själva orden kanske inte var speciellt spännande, dock vägdes själva skelettdekorationerna upp det! Kostade 8 euro har jag för mig. Inte så många som känner till det hller så det var bara att gå rakt in.
Fontana di trevi + Pantheon: Fontana di trevi var tyvärr under renovation men man kunde ändå se själva fontänen även om den inte var i funktion. Pantheon var däremot riktigt häftigt och bra mycket större än jag trodde.

Ett sista tips är att få tag i en turistkarta där som är gratis som nästan alla springer omkring i, där står alla sevärdigheter utmarkerade på kartan. Gamla stan är inte speciellt stor och man kan gå från ena delen till vatikanstaten på runt 40 minuter om man håller ett högt tempo.
2015-08-07, 11:56
  #796
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Hej!

Jag och 2-(3) kompisar funderar på att åka till Rom under 4-dagar i höst (sep-nov). Vi hade tänkt onsdag-söndag och vi vill gärna ha lite tips.

Hur tar man sig till Rom med flyg till ett billigt pris? Vilka flygbolag rekommenderar ni?

Boende? Samma gäller här, vilket område i Rom ska man bo i om man är turist? Får gärna kosta lite mer bara det blir hyffsat centralt och lite "lyxigt" (inga sunkiga vandrarhem)

Maten? Hur är den i Rom? Rekommendation på restauranger välkomnas!

Alla tips är bra tips, so bring it on!

/ en som aldrig varit i Rom
2015-08-17, 20:58
  #797
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Ni som köpte biljetter online till Vatikanmuseet, var gjorde ni det? Har googlat men det kommer upp massa, vill veta vad som är pålitligt
2015-08-19, 14:00
  #798
Medlem
azisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Ni som köpte biljetter online till Vatikanmuseet, var gjorde ni det? Har googlat men det kommer upp massa, vill veta vad som är pålitligt


Ett tips är att besöka Vatikanen på sista söndagen vid varje månad då det är gratis.
2015-08-20, 12:35
  #799
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azisen
Ett tips är att besöka Vatikanen på sista söndagen vid varje månad då det är gratis.

Haha så fattig är man inte

Vi betalade iaf 20 euro var för att se museerna i Vatikanen och Sistinska kapellet, väldigt väl spenderade pengar, otroligt fint och intressant upplevelse! Detta var runt klockan 11 igår, 5 timmar senare var vi klara och skulle se St Peterskyrkan men då hade den längsta kön jag någonsin sett bildats. Gick upp 7 igår och promenerade dit, stod då i kö i typ en kvart bara. Oerhört fint därinne med! Ateisten i mig ville ställa så många frågor till prästerna därinne men bestämde mig till slut att inte vara respektlös.
2015-09-14, 19:19
  #800
Medlem
Vart hittar man en bra nattklubb? Varit vid Testaccio och diverse klubbar i stan men inte blivit imponerad. Tycker de flesta känns sunkiga. Någon som kan tipsa?
2015-09-14, 19:20
  #801
Medlem
Kan tillägga att jag ALLTID är intresserad av tips på bra restauranger också. Pma mer än gärna!
2015-09-14, 21:13
  #802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Haha så fattig är man inte

Vi betalade iaf 20 euro var för att se museerna i Vatikanen och Sistinska kapellet, väldigt väl spenderade pengar, otroligt fint och intressant upplevelse! Detta var runt klockan 11 igår, 5 timmar senare var vi klara och skulle se St Peterskyrkan men då hade den längsta kön jag någonsin sett bildats. Gick upp 7 igår och promenerade dit, stod då i kö i typ en kvart bara. Oerhört fint därinne med! Ateisten i mig ville ställa så många frågor till prästerna därinne men bestämde mig till slut att inte vara respektlös.
Synd för de svarar gärna på frågor och är mycket trevliga.
2015-09-17, 14:43
  #803
Medlem
biljons avatar
Vad finns det för nöjen (nattklubbar/barer) för 30+ som ni rekommenderar?
2016-01-21, 23:18
  #804
Medlem
Lobengulas avatar
Då trafiken i forumet är så låg så finns det ingen anledning att bunta ihop frågor om Rom i en enda tråd. Starta ny tråd om det är något om Rom som ska diskuteras.

Tråd låst

/Mod
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f611030

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback