Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 22:17
  #8857
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maidenmartin
Ser BB för första gången nu och avslutade häromdagen säsong 3. Måste verkligen säga att serien är riktigt bra. Trots att serien har ett förhållandevis lugnt tempo, enkel handling och måttligt med action (vet med mig att det kommer ändra sig i 4an och 5an) så har den verkligen lyckats fånga mitt intresse. Till stor del beror det på det oerhört genomtänkta manusarbetet och karaktärsbyggnaden, vilket jag får säga är det bästa med serien än så länge. Alla dialoger och reaktioner känns väldigt naturliga, och karaktärerna är riktiga människor med starka personligheter och djup och inte bara några ytliga skal till karaktärer.
Som jag sade är tempot lugnt och action ganska begränsat, men det gör i ärlighetens namn inte någonting, då Breaking Bad tydligt är en serie med andra motiv än t.ex. The Walking Dead. Breaking Bad är inte en serie där action och våld ska stå i fokus för att framkalla tittarnas uppskattning. Istället är Breaking Bad en serie vars huvudsyfte är att berätta en historia, en historia där människans handlingar, motiv och känslor står i fokus och driver handlingen framåt. Breaking Bad känns i allmänhet väldigt mänsklig och realistisk, och lyckas med stor framgång visa upp en tydlig bild av hur den allmänna människan faktiskt fungerar, tänker och reagerar, och hur lätt den kan påverkas av yttre händelser och korkade beslut. Visst, Walts beslut att börja koka meth kanske inte är så realistiskt, men man lyckas ändå få fram Walts motiv och känslor såpass starkt att beslutet ändå känns ganska logiskt, och följderna av detta beslut har också känts väldigt logiska och troliga. Just den stora känslan av realism och mänsklighet skulle jag säga är vad som gör serien såpass bra.
Kul! Säsong 3 är väl den säsongen som fångar de flesta och jag tror de flest också är rörande överens om att serien bara blir bättre och bättre från S3 och framåt. Du har alltså fortfarande de bästa timmarna framför dig.
Citera
2017-07-20, 23:30
  #8858
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maidenmartin
Ser BB för första gången nu och avslutade häromdagen säsong 3. Måste verkligen säga att serien är riktigt bra. Trots att serien har ett förhållandevis lugnt tempo, enkel handling och måttligt med action (vet med mig att det kommer ändra sig i 4an och 5an) så har den verkligen lyckats fånga mitt intresse. Till stor del beror det på det oerhört genomtänkta manusarbetet och karaktärsbyggnaden, vilket jag får säga är det bästa med serien än så länge. Alla dialoger och reaktioner känns väldigt naturliga, och karaktärerna är riktiga människor med starka personligheter och djup och inte bara några ytliga skal till karaktärer.
Som jag sade är tempot lugnt och action ganska begränsat, men det gör i ärlighetens namn inte någonting, då Breaking Bad tydligt är en serie med andra motiv än t.ex. The Walking Dead. Breaking Bad är inte en serie där action och våld ska stå i fokus för att framkalla tittarnas uppskattning. Istället är Breaking Bad en serie vars huvudsyfte är att berätta en historia, en historia där människans handlingar, motiv och känslor står i fokus och driver handlingen framåt. Breaking Bad känns i allmänhet väldigt mänsklig och realistisk, och lyckas med stor framgång visa upp en tydlig bild av hur den allmänna människan faktiskt fungerar, tänker och reagerar, och hur lätt den kan påverkas av yttre händelser och korkade beslut. Visst, Walts beslut att börja koka meth kanske inte är så realistiskt, men man lyckas ändå få fram Walts motiv och känslor såpass starkt att beslutet ändå känns ganska logiskt, och följderna av detta beslut har också känts väldigt logiska och troliga. Just den stora känslan av realism och mänsklighet skulle jag säga är vad som gör serien såpass bra.
Nja, hans val att koka meth tycker jag inte är så värst långsökt. Speciellt inte när man har dykt djupt in i många intervjuer med gilligan och Cranston där dom ger sina tolkningar av Walters karaktär "pre-breaking bad".
Sen finns det en hel del orealistiska händelser som är givet och även bekräftat av Mythbusters. Som explosionen i tucos kontor eller syran som fräter sig genom jesses hus.
Sen har vi dessutom en väldigt ikonisk men overklig scen i säsong 4 men det och allt annat är endast där i underhållande syfte och förstör verkligen inte helheten av seriens realism. Om något så förbättrade det bara serien (fast explosionen i tucos lägenhet var faktiskt rätt så trögt skrivet imo)

Edit;
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Kul! Säsong 3 är väl den säsongen som fångar de flesta och jag tror de flest också är rörande överens om att serien bara blir bättre och bättre från S3 och framåt. Du har alltså fortfarande de bästa timmarna framför dig.
Intressant att du skriver det för överallt hör eller läser jag bara att det är Jane scenen som får alla fast.
I mitt fall så var jag fast efter första avsnittet men du har rätt ang. säsong 3 för efter den säsongs avslutningen så hade jag hellre velat dö än att ge upp serien. Efter det där hade jag aldrig kunnat sluta titta så seriens höjdpunkter påverkar väl folk annorlunda.
__________________
Senast redigerad av Kickex 2017-07-20 kl. 23:38.
Citera
2017-07-24, 05:51
  #8859
Medlem
UndeadNinjas avatar
Nu har jag sett klart Breaking Bad efter många om och men. Jag hade tidigare sett säsong ett och början på säsong två när det begav sig och det var nya avsnitt men jag fastnade aldrig och gav upp serien tills alldeles nyligen. Jag är kluven för även om jag tycker serien håller hög klass och är på vissa plan bra så är den i mina ögon inte alls så bra och kult som den status jag läser att den fått. Den var underhållande men inte mycket mer än så. Jag skulle kunna nämna minst fem serier som jag tycker är bättre och som enligt mig håller bättre kvalité.

Jesse Pinkman är för mig ett störobjekt genom hela serien både skådisen samt hans karaktär i serien. Walt blir bättre och bättre ju längre serien kommer men då jag tittat på Better Call Saul före jag såg klart Breaking Bad så var det intressant att se Mike och Saul i Breaking Bad och jag kan till viss del förstå att folk är som sålda på Breaking Bad men för mig gjorde serien inte mycket.

En till och från sevärd serie men den stora hypen och kultstatusen kring serien känns för mig helt uppåt väggarna. Enligt min åsikt så är serien Boardwalk Empire en mycket bättre serie och förtjänar mer status osv än Breaking Bad.

Överskattad serie om än sevärd och på sina ställen riktigt bra, visst.
Citera
2017-08-11, 16:31
  #8860
Medlem
Maidenmartins avatar
Har nu avslutat serien och...
Woow. Bara woow. Serien har hela tiden höjt högstanivån för varje säsong, och successivt trappat upp för att i slutet av säsong 4 och framåt genom säsong 5 explodera fullständigt. Säsong 5 förtjänar alla hyllningar den kan få, det är ett mästerverk rakt igenom. Det är utan något snack den bästa serien jag sett (Nu är jag ingen serienörd men ändå). Sista avsnittet gjorde precis allt rätt, och att serien avslutades som den gjorde gör att den kan gå i graven med flaggan höjd till max. Alla lösa trådar löstes upp, och i den absolut sista scenen slöts cirkeln till 100 %. Har inte gråtit så mycket på väldigt många år. Felina är ett praktexempel på hur en serie ska avslutas. Det är nog det bästa avsnittet i serien jämte Ozymandias. Ozymandias var ett sådant avsnitt som skapar legender. Efter att jag såg det var jag i total chock. Jag var helt paralyserad och det kändes som jag kände alla känslor möjliga samtidigt som jag inte kände något alls.
Efter seriens slutscen så är förmodligen knivscenen med Walt och Skyler den starkaste serien i hela serien. Allt vi sett, allt karaktärerna gått igenom, allt serien visat, var i grund och botten uppbyggnad till DEN stora scenen, stunden man visste skulle komma men ändå inte ville skulle komma. När den väl kom, och man insåg att stunden var kommen, välde alla känslor fram på en och samma gång. Man blev helt chockad och tagen av stundens allvar, trots att man i grund och botten hela tiden vetat om att den stunden skulle komma.
Konst på hög nivå! Stort tack Vince Gilligan för konstverket du skapat, och ett stort tack till Bryan Cranston och Aaron Paul för alla stunder vi upplevt ihop, för att ni gjorde Walter White och Jesse Pinkman till de starkaste karaktärerna jag någonsin sett. Det har varit ett nöje!
__________________
Senast redigerad av Maidenmartin 2017-08-11 kl. 16:37.
Citera
2017-08-15, 09:37
  #8861
Medlem
gonesexuallywrongs avatar
Ser nu arbetare iklädda gula hazmat suits på tv och saknar Breaking Bad måste se om serien. Jag håller med om Jesse även om författarna försökte göra Jesse sympatisk med sitt ömmande för utsatta barn störde skådespelaren mer hans bitch, kändes verkligen malplacerad som den wigger han utger sig för att vara Han är också en plattityd som inte kan ta ansvar utan skyller sitt miserabla liv på Walt Visst gick Walt in och komplicerade Jesses liv Jesse är dock inte oskyldig han har bara varit en småkriminell loser med sitt chilipulver om det inte varit för Walt Om serien grävde mer i Jesses barndom kanske karaktären setts i bättre ljus.
Citera
2017-08-15, 10:06
  #8862
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonesexuallywrong
Ser nu arbetare iklädda gula hazmat suits på tv och saknar Breaking Bad måste se om serien. Jag håller med om Jesse även om författarna försökte göra Jesse sympatisk med sitt ömmande för utsatta barn störde skådespelaren mer hans bitch, kändes verkligen malplacerad som den wigger han utger sig för att vara Han är också en plattityd som inte kan ta ansvar utan skyller sitt miserabla liv på Walt Visst gick Walt in och komplicerade Jesses liv Jesse är dock inte oskyldig han har bara varit en småkriminell loser med sitt chilipulver om det inte varit för Walt Om serien grävde mer i Jesses barndom kanske karaktären setts i bättre ljus.

Jag får väl anta att det är mitt inlägg du svarar på angående Jesse och just det där bitchandet hela tiden som att han inte hade ansvar för något utan allt är alltid Walts fel eller andras fel som när deras kumpan som skjöt pojken.

Där kunde jag dock känna med Jesse och att han verkligen inte ville att ett barn skulle mördas och det var fint att dom försökte få Jesse att verka känslig och som den med moral och spärrar för vart gränsen går.

Men det görs inte bra. Trots att jag även störde mig på skådespelaren (vilket kanske iofs mest handlade om hans whigga-attitude samt whigga-klädsel) så var det karaktären Jesse som drog ner serien mycket för mig. Walt var för det mesta bra men han gjorde ett par för mycket saker en lärare inte skulle gjort flera gånger utan att bli dödad.

En del plotholes som nåt inlägg ovan beskrev samt andra plotholes förstörde mycket för mig då jag gillade det realistiska och genuina i serien för mycket flöt naturligt som tex skådespeleriet flöt som om det verkligen hände.

För mig var det en dark comedy som visst var underhållande men det håller inte för mig för att vara varken den bästa eller en av de bästa serier någonsin.
__________________
Senast redigerad av UndeadNinja 2017-08-15 kl. 10:08.
Citera
2017-08-17, 17:45
  #8863
Medlem
Walvaters avatar
Ja, Jesse är verkligen usel. Jag störde mig mest på hans whinande, som när han hade fått spö av Hank och sedan ligger och gråter och tar ut allt på Walt: https://www.youtube.com/watch?v=ABcg6zaH9j8

Usch. Även om Walter gjorde livet mer komplicerat för Jesse, så ställde han alltid upp för honom, skyddade honom, rentav älskade - nästan som om han skulle varit hans egen son. Jesse däremot, skyller alla sina problem på Walter och bestämmer sig i slutändan för att förstöra hans liv, genom att samarbeta med polisen. Även om Walt skulle gått under ändå, så förtar det ingenting från Jesse's val att gola ner honom. Jesse var egentligen - nästan - lika skyldig som Heisenberg själv.
Citera
2017-08-20, 18:03
  #8864
Medlem
Astrorbits avatar
Nåt jag älskar med denna serie är alla flashback scener, som oftast är väldigt gripande.
Citera
2017-08-20, 22:07
  #8865
Medlem
BigFatCones avatar
Hur många tycker att Fly är ett genialiskt avsnitt?
Citera
2017-08-21, 06:29
  #8866
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hur många tycker att Fly är ett genialiskt avsnitt?

Tvärtom. Utfyllnad för att få upp avsnittsantalet i säsongen till det avtalade.
Citera
2017-08-21, 13:26
  #8867
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Tvärtom. Utfyllnad för att få upp avsnittsantalet i säsongen till det avtalade.
Jag vet att det är anledningen men jag tycker ändå att det är ett fantastiskt avsnitt. Tycker att det är väldigt talande för Walts och Jessies relation.
Citera
2017-08-21, 17:42
  #8868
Medlem
RickeyMourkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hur många tycker att Fly är ett genialiskt avsnitt?
Inte jag iallafall, troligtvis sämsta avsnittet i hela serien.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback