2008-01-24, 09:39
Medlem
Charmas avatar
Vet inte om denna fråga passar bättre i litteratur-delen, isf får mod gärna flytta den dit.

Jag undrar iaf om någon har ett bra tips på en kokbok med olika förslag på lite halvseriösa trerättersmiddagar. Ska ges bort i present och den som önskar sig den vill ha uppslag på middagar att duka upp tex en nyårsafton med inbjudna vänner.

De flesta kan väl sno ihop en middag med en avocado med räksallad till förrätt, potatisgratäng och fläskfilé och glass till efterrätt, vad jag är ute efter är alltså en bok med fler olika förslag.

Hittat flera kokböcker som enbart riktar sig på förrätter eller efterrätter, men det vore enklare om man hade en och samma kokbok med hela menyförslag.
Finns också många kokböcker med inriktning på mat från speciellt land (italienskt) eller med inriktning på nyttighet (GI), men detta ska bara vara helt vanliga tre-rätters-middagar av blandad karaktär.

Inte heller för komplicerade (så att man måste börja en vecka innan och lägga saker i lag osv) och dyra (speciell tryffel från långtbortistan) recept utan något som en glad amatör kan fixa ihop till sina vänner.

Och en sak till, den ska vara inbunden.
Såja nu tror jag att jag fått med det mesta
Citera
2008-01-24, 10:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charma
Jag undrar iaf om någon har ett bra tips på en kokbok med olika förslag på lite halvseriösa trerättersmiddagar.
Kanske något i den här vägen?

http://www.bokus.com/b/9789100112257...campaign_17973

~Paul~
Citera
2008-01-24, 10:22
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kanske något i den här vägen?

http://www.bokus.com/b/9789100112257...campaign_17973

~Paul~
Ja den lät inte helt fel. Tack för tipset.
För en okunnig, vad betyder "Bandtyp: Kartonnage"?

Kom gärna med mer förslag också, så jag har lite urval när jag ska bestämma mig.
Citera
2008-01-24, 10:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
"Bandtyp: Kartonnage"?

Kom gärna med mer förslag också, så jag har lite urval när jag ska bestämma mig.
Det betyder om jag minns rätt: Hårt omslag med plast över.

OK, fortsätter att leta .

~Paul~
Citera
2008-01-25, 09:13
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det betyder om jag minns rätt: Hårt omslag med plast över.

OK, fortsätter att leta .

~Paul~
Hmm, inte samma sak som inbunden alltså? Eller?
Men iaf hårt omslag, det räcker långt.
Citera
2008-01-25, 09:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hmm, inte samma sak som inbunden alltså? Eller?
Men iaf hårt omslag, det räcker långt.
Den kan trots allt vara inbunden. Det finns olika versioner.

~Paul,~
Citera
2008-01-25, 10:07
Medlem
Riddarens avatar
Din finns en jävligt trevlig kokbok där välrenomerade Svenska restauranger bidrar med varsin trerätters. Nu är det väl inte exakt det upplägget på hela boken, men så gott som. I boken blandas klassiska rätter, som Ulla Winblads kåldolmar, med det absolut senaste från våra mer ambitiösa restauranger. En positiv detalj är att varje rätt presenteras med tillhörande dryckestips. Som en bonus får man också följa med kända matälskande Svenskar till deras favoritställen.

Nu har jag inte boken i handen men jag har för mig att den heter ”Resmål”. Ska kolla upp det där när jag återvänder till min boning någon gång i helgen.
Citera
2008-01-25, 11:21
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Din finns en jävligt trevlig kokbok där välrenomerade Svenska restauranger bidrar med varsin trerätters. Nu är det väl inte exakt det upplägget på hela boken, men så gott som. I boken blandas klassiska rätter, som Ulla Winblads kåldolmar, med det absolut senaste från våra mer ambitiösa restauranger. En positiv detalj är att varje rätt presenteras med tillhörande dryckestips. Som en bonus får man också följa med kända matälskande Svenskar till deras favoritställen.

Nu har jag inte boken i handen men jag har för mig att den heter ”Resmål”. Ska kolla upp det där när jag återvänder till min boning någon gång i helgen.
Det är nog den här boken: http://www.bokrecension.se/9186004964
Verkar intressant, trots att den tycks vara utgiven av SL.
Senast redigerad av quaerty 2008-01-25 kl. 11:28. Anledning: bytte länk
Citera
2008-01-25, 13:42
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Din finns en jävligt trevlig kokbok där välrenomerade Svenska restauranger bidrar med varsin trerätters.
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Tackar. Låter intressant. Helst skulle man velat bläddra lite i böckerna för att kunna bestämma sig. Får väl kolla om de mot förmodan skulle råka ha boken i bokhandeln, men annars får det bli en chansning.
Citera
2008-03-17, 16:30
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Uppdatering.
Denna bok vart det som jag beställde och gav bort. Fick chans att bläddra i den lite själv och den såg jättetrevlig ut. Också mottagaren verkade uppskatta gåvan, så jag får tacka så mycket för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in