Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-23, 19:01
  #1
Medlem
Tjo!

Jag arbetar åt en underentreprenör åt Relacom, just nu funkar allting jäkligt bra och så, men jag har eventuellt fått ett erbjudande om ett annat jobb, som teletekniker fast inom ett annat nät, med stora möjligheter till vidareutveckling.

Så nu till min fråga. Det finns ett rätt festligt nät, till stora delar nergrävt, viss del av det hänger i festliga stolpar. Telias kopparbaserade accessnät.

Vad gäller vanlig traditionell telefoni förstår ju även jag att detta är i en övergångsfas, som så småningom kommer ersättas av IPTelefoni/Mobil telefoni.

Hur länge kommer detta finnas kvar tro ? I samma omfattning och generering av lika mycket arbetstillfällen ?

Stor del av IPtelefonin kommer ju givetvis gå genom det fasta accessnätet då en stor del av IPtelefonin kommer gå genom ADSL via telenätet.

Och tack vare ADSL så kommer ju telenätet användas friskt även i fortsättningen.

Så min fråga är nog egentligen hur länge det kommer ta innan t.ex Telia och andra operatörer bytt ut hela telenätet mot fiber ?

Eftersom att skicka stora mängder data genom luften har sina begränsningar, t.ex, ska man ha upp hastigheten i det nätet, så behöver man sända det med högre frekvens, vilket i sig kräver fler sändare, då det blir mindre täckningsområde per sändare, ju högre i frekvensbandet man sänder. Sen hur hela GSM/UMTS-nätet är uppbyggt, med radiolänkar o.s..v så kommer man aldrig kunna pressa ut spec. mycket hastighet ur det nätet.


Kopparnätet ÄR gammalt. Så det är helt enkelt fiber som gäller. Men inom vilket tidsrymd tror ni att det kommer bytas ut ?

Nu vill jag faktiskt inte ha svar av medelsvensson som sitter hemma och vet ALLT om utvecklingen, utan snarare av folk inom branchen som faktiskt vet om begränsingar, möjligheter o.s.v med näten som blivit nämnda.
Citera
2008-01-23, 21:00
  #2
Medlem
Tjena kain...

Telia satsar ju mer och mer på fiber, ny byggda områden drar dom ju faktiskt oftast fram fiber och kör ftth på. Allt är ju en kostnads fråga och, bygga om allt till fiber tror jag personligen inte kommer ske under våran livstid. Det är för dyrt, möjligtvis om det blir ett Televerk igen, men det kommer ju inte ske.

Som sagt, nybyggda områden är det oftast fiber till, många företag som nybygger väljer ju faktiskt inte Telia som leverantör heller, finns många områden här i Stockholm som tar inte, exempelvis Ownit, Bbb osv.

Men fiber är ju framtiden, snart kommer vi fåtal koppar skarvare som finns kvar vara efterlängtade kanske då ingen varken kan eller vill syssla med koppar längre. Tänker mest på våra stackars gamla gubbar som sitter i en lerig grop och kallar sig kabel repisar, DOM är livströtta många av dom...
Citera
2008-01-23, 21:15
  #3
Medlem
Det kopparbaserade nätet kommer nog finnas kvar inom våran livstid, hur det används kommer dock förändrats, samt i vilken utsträckning.

Jag skulle dock gissa på kopparnätet kommer delas upp i ett eget bolag inom Skanova Access och det bolaget kommer säljas till staten, eller att hela Skanova Access säljs till staten innan Telia helt privatiseras.

Dock kommer Telia kämpa med näbbar och klor för att förhindra att access utrustning måste delas och att fiber regleras. Och det förstår jag.

Dessutom kommer människor med luftburna ledningar inse att deras anslutningar kommer tvingas stängas ned då underhållet av stoplarna ligger totalt sett i hundramiljoners klassen, det vill inget företag betala.
Citera
2008-01-24, 07:53
  #4
Medlem
mmm

Ja, att ersätta hela nätet är nog i princip omöjligt, om inte typ staten skjuter till pengar..

jughead, angående kabelgubbsarna, ja, ni är tyvärr en kompetens som verkar minska. Relacom verkar ha insett det nu och bett vår entreprenör att dra igång ett rätt stort program att utbilda kabelreparatörer. Ska bli intressant att se hur det går.

Jo, luftledningarna ska kosta fruktansvärt mycket pengar, ja menar, kabeln är inte gratis, luftledningarna har en ganska stor omsättning på felanmälningar o.s.v.

Hrm, så kopparnätet kanske kommer finnas kvar, och med den naturliga pensioneringen kommer man säkert ha jobb ett rätt bra tag.

Ja, ångesten blir ju inte mindre över det här. För nu orkar ja inte byta jobb mer på ett tag, utan tänkt hålla mig inom det jag väljer nu. hmpf.

Säg lite nackdelar som kommer innebära mindre jobb nu, så det blir lite lättare för mig ! :P
Citera
2008-01-24, 15:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kain84
Ja, att ersätta hela nätet är nog i princip omöjligt, om inte typ staten skjuter till pengar..

jughead, angående kabelgubbsarna, ja, ni är tyvärr en kompetens som verkar minska. Relacom verkar ha insett det nu och bett vår entreprenör att dra igång ett rätt stort program att utbilda kabelreparatörer. Ska bli intressant att se hur det går.

Jo, luftledningarna ska kosta fruktansvärt mycket pengar, ja menar, kabeln är inte gratis, luftledningarna har en ganska stor omsättning på felanmälningar o.s.v.

Hrm, så kopparnätet kanske kommer finnas kvar, och med den naturliga pensioneringen kommer man säkert ha jobb ett rätt bra tag.

Ja, ångesten blir ju inte mindre över det här. För nu orkar ja inte byta jobb mer på ett tag, utan tänkt hålla mig inom det jag väljer nu. hmpf.

Säg lite nackdelar som kommer innebära mindre jobb nu, så det blir lite lättare för mig ! :P

Förstår inte riktigt vad du är orolig för, kör på vad du tycker känns bra. Men sitt inte kvar på samma arbete bara för du tycker du kan det bra och alla rutiner är lätta, det är då du ska ta nya utmaningar.

Jag gjorde det ett tag, men jag bröt upp och det känns jävligt skönt.
Citera
2008-01-24, 17:19
  #6
Medlem
anledningen

anledningen till att jag är orolig är för jag är alldeles för omständig. Jag sitter just nu och funderar typ 10 år fram i tiden.
Citera
2008-01-24, 17:28
  #7
Medlem
du är knegare, inte docent i medicinsk fysik... finns alltid jobb för en knegare om du är driftig!

Dessutom, en bra tele tekniker har alltid jobb, hur många börjar jobba med detta yrke nuförtiden? Inte många... hur många slutar med detta jobb? många...

Vem vill sitta och bli smutsig i en dyngpöl när man kan sitta på ett flashigt kontor med slips och kostym... ? Inte många av dagens ungdomar.
Citera
2008-01-24, 17:38
  #8
Medlem
inkvisitivs avatar
Hej.
Jag har den åsikt att teletekniker komma att har jobb långt långt i framtiden. Även om det verka absurd, så kommer koppernätet finnas kvar i många år, fax är fortfarande poppis, gamla människor lita inte på nyteknik och kostnaden att byta ifrån kopparnät till fiber blir för stor för den enskilda användaren när Telia ska uppgraderar. Visserligen kommer företag att göra det, de blir illa tvungen av monopolet, men till Svensson som bor is skogen kommer kopparnät att vara den enda alternativ.
Men... Vill du vara säker på ett jobb i framtiden så skade det inte med lite kurser och hjärn-uppgradering. Telia bör vara intresserad att deras tekniker är vidareutbildad eller?

Lycka till i framtiden.
// I
Citera
2008-01-24, 17:41
  #9
Medlem
om jag ska vara helt ärlig så...

Telia ger blanka fan i oss, det har dom gjort ända sen dom sålde ut oss. Gammal gubbarna berättar hur dom blev skickade på charm kurs o grejjer för att va trevlig mot folk när dom kom ut. Dom sluter avtal med sina entreprenörer sen pris dumpar dom för varje år, kan det bli bättre? ... eh
Citera
2008-01-25, 08:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jughead
om jag ska vara helt ärlig så...

Telia ger blanka fan i oss, det har dom gjort ända sen dom sålde ut oss. Gammal gubbarna berättar hur dom blev skickade på charm kurs o grejjer för att va trevlig mot folk när dom kom ut. Dom sluter avtal med sina entreprenörer sen pris dumpar dom för varje år, kan det bli bättre? ... eh

Du tänker ju så långt din näsa går, branschen i sig är pressad. telia tvingas åtlyda pts när det gäller reglering av pstn/kopparaccess och dom sätter priserna, inte Telia.
Citera
2008-01-25, 09:02
  #11
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkvisitiv
Hej.
Jag har den åsikt att teletekniker komma att har jobb långt långt i framtiden. Även om det verka absurd, så kommer koppernätet finnas kvar i många år, fax är fortfarande poppis, gamla människor lita inte på nyteknik och kostnaden att byta ifrån kopparnät till fiber blir för stor för den enskilda användaren när Telia ska uppgraderar. Visserligen kommer företag att göra det, de blir illa tvungen av monopolet, men till Svensson som bor is skogen kommer kopparnät att vara den enda alternativ.
Men... Vill du vara säker på ett jobb i framtiden så skade det inte med lite kurser och hjärn-uppgradering. Telia bör vara intresserad att deras tekniker är vidareutbildad eller?

Lycka till i framtiden.
// I
Jag är övertygad om att det är på det sättet - som ägare av nätet måste man ställa kostnaden för en allmän uppgradering av alla abonnenter mot kostnaden för att underhålla det nät man redan har. Jag vågar nog säga att sistnämnda utgiftspost är mindre, och då kommer kopparnätet helt sonika att bli kvar.

Sedan måste man nog skilja på innerstadsområden och liknande tät bebyggelse mot kringområden såsom förorter och landsbygd. Att byta ut koppar mot fiber inom tät bebyggelse kanske kommer bli ett ekonomiskt försvarbart alternativ, men där det är längre mellan husen kommer det dröja till åtminstone efter vår livstid.
Citera
2008-01-25, 18:22
  #12
Medlem
hehehahaha.

Citat:
Dessutom, en bra tele tekniker har alltid jobb, hur många börjar jobba med detta yrke nuförtiden? Inte många... hur många slutar med detta jobb? många...

Ja, så sett kommer det ju finnas jobb. Det är ju inte precis lätt att hitta teletekniker. Vi letar folk här nu, det finns ju fan ingen att tillgå, utbilda är enda alternativet.

Men det jag funderar över är mer över ett rätt långt perspektiv. Detta av anledning att jag gick el i skolan, hamnade in på bravida av total slump och lärde mig teleyrket. Därav har jag ju nischat mig ganska hårt, så min fundering är ju ifall jag behöver bredda mig, vilket detta nya jobbet kommer innebära. Eller om ja kan stanna kvar i tele-nischen och segla här under många år.

Personligen sitter jag hellre i dyngpölen och föraktar pärmbärarna med slips.

Citat:
Du tänker ju så långt din näsa går, branschen i sig är pressad. telia tvingas åtlyda pts när det gäller reglering av pstn/kopparaccess och dom sätter priserna, inte Telia.

Pressad kanske den är, men det är konstigt hur varje nytt avtal som skrivs så blir villkoren för de stora entreprenörerna (Eltel, Relacom) sämre, hela tiden.
Och detta oberoende av ifall PTS satt någon ny regel eller inte.

Haha, ja kommer ihåg när Bravida hade avtalet på installationerna, vi hade inte ens viten på jobben.. mmm, det var tider..






Jag vill även gratulera er, ni har inte gjort mitt val det minsta lättare!

Jag hade ju hoppats att ni skulle säga att kopparnätet ska grävas upp om ett år och fjorton dagar, bytas ut mot fiber och LAN i bostäderna, med följden att antalet servicetekniker kommer sjunka till 1% av vad det är idag.
__________________
Senast redigerad av kain84 2008-01-25 kl. 18:35. Anledning: typos
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback