2008-01-23, 18:48
Medlem
Borgeens avatar
Jo nu är det så att mina föräldrar har sedan jag och mina bröder vart små spelat in filmer på oss, sedan sent 80-tal början av 90-tal i vilket fall. Detta gör att filmerna ligger på Hi8-band.

Nu när allt datoriseras osv så tyckte far att det var en bra ide att lägga in alla filmer på en HDD någonstans.
Han köpte en digital videokamera som kan läsa Hi8 tidigare hade vi en analog.

Värt att veta är kanske att vi har en annan digital videokamera som läser de nya kassetbanden (de mindre, minns ej vad de heter), som man kan koppla emellan. Detta gör ingen skillnad.
Programvaran som följer med den nya digitalkameran som spelar de mindre banden är något av sonys.

Problemet är att han bara får över bild men inget ljud. Så vad jag undrar är hur jag får över grejerna till datorn, både bild och ljud.
Citera
2008-01-31, 00:28
Medlem
Borgeens avatar
Får man bumpa?
Citera
2019-01-02, 16:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Filmproduktion
/Moderator
Citera
2019-01-03, 10:00
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeen
Jo nu är det så att mina föräldrar har sedan jag och mina bröder vart små spelat in filmer på oss, sedan sent 80-tal början av 90-tal i vilket fall. Detta gör att filmerna ligger på Hi8-band.

Nu när allt datoriseras osv så tyckte far att det var en bra ide att lägga in alla filmer på en HDD någonstans.
Han köpte en digital videokamera som kan läsa Hi8 tidigare hade vi en analog.

Värt att veta är kanske att vi har en annan digital videokamera som läser de nya kassetbanden (de mindre, minns ej vad de heter), som man kan koppla emellan. Detta gör ingen skillnad.
Programvaran som följer med den nya digitalkameran som spelar de mindre banden är något av sonys.

Problemet är att han bara får över bild men inget ljud. Så vad jag undrar är hur jag får över grejerna till datorn, både bild och ljud.

Ok, du menar alltså att du använder en Sony MiniDV-kamera med DV IN-funktion som digitizer. Kolla då först så att både ljud och bildkabel är ansluten till MiniDV-kameran då. Anslut hörlurar till MiniDV-kameran för att se så att ljudet kommer fram dit. Sony brukar ha en del konstigheter för sig.
Har inte er digitala Hi8-kamera också en Firewire-anslutning? Isåfall är det väl enklare att digitalisera direkt från den, och inte blanda in MiniDV-kameran.
För jag utgår från att kabeln från kameran är en Firewire? USB funkar nämligen inte. Har inte gjort sedan Windows XP-tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in