Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-23, 10:29
  #1
Medlem
Tja! För ett par dagar sedan kunde man läsa i den lokala tidningsblaskan att kokainanvändandet i det här landet ökar ganska kraftigt. Det berodde bland annat på att priset dom senaste årtiondena har sjunkit ganska kraftigt, enligt polisens talesman, som tidningen hade intervjuat. Det kan jag köpa, jag har inte alls koll men det låter kanske troligt, men i samma artikel finns det som vanligt en liten "fakta"-ruta om droger, där man kan läsa att "kokain är den mest beroendeframkallande drogen man känner till". Jag har inte riktigt koll på läget vad gäller alla droger och grejer och ska det drogas håller jag mig till CB, men kan det verkligen stämma? Det låter helt knas i mina öron. Med tanke på vad det finns för klipp på nätet med folk som har gått på annan skit och får världens abstinensbesvär med kramper&skit så har jag svårt att tro att kokain är världens mest beroendeframkallande drog. Så, kära knarkare, hur ligger det till egentligen?
Citera
2008-01-23, 10:41
  #2
Medlem
DjinQuijotas avatar
Jag hade en hemsk AT efter nästan daglig bruk av K i 9 månader. Så hemsk, att jag numera undviker K, för jag mår extremt dåligt när jag tänder av.

Men värre än benset blir det aldrig.
Citera
2008-01-23, 10:44
  #3
Medlem
slrslrs avatar
Kanske att det inte märks av lika mycket när man är beroende av kokain. Pundar du på Heroin eller Amfetamin så ser man förjävlig ut snabbt och folk får intrycket av att denna människa har varit beroende jättelänge. Kokain är väl så bereoendeframkallande med tanke på att det i princip inte finns några bieffekter efter ruset, inga avisar,snetändningar osv. Man vill bara ha mer så man tar mer.

Har fått för mig att första gången man injicerar heroin så blir varenda cell i kroppen beroende eller något.

Kanske finns mer folk som är beroende av kokain men jag tror dom med dom riktiga problemen är dom som är beroende av heroin, verkar vara svårare att sluta upp med det. Sen så tar ju alla kokain, helt sjukt. Alla förutom jag typ :P
Citera
2008-01-23, 11:02
  #4
Medlem
Mest beroendeframkallande drogen är det icke. Ta en stark opioid som exempel, där du inte bara blir psykiskt beroende, utan även fysiskt.
Citera
2008-01-23, 12:29
  #5
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Kanske att det inte märks av lika mycket när man är beroende av kokain. Pundar du på Heroin eller Amfetamin så ser man förjävlig ut snabbt och folk får intrycket av att denna människa har varit beroende jättelänge. Kokain är väl så bereoendeframkallande med tanke på att det i princip inte finns några bieffekter efter ruset, inga avisar,snetändningar osv. Man vill bara ha mer så man tar mer.

Har fått för mig att första gången man injicerar heroin så blir varenda cell i kroppen beroende eller något.

Kanske finns mer folk som är beroende av kokain men jag tror dom med dom riktiga problemen är dom som är beroende av heroin, verkar vara svårare att sluta upp med det. Sen så tar ju alla kokain, helt sjukt. Alla förutom jag typ :P

Skitsnack att "varenda cell i kroppen blir beroende". Heroin är heller inte särskilt nedbrytande, snarare tvärtom, anledningen till att heroinister efter ett tag kan se för j-liga ut är snarare omständigheterna runt missbruket. Amfetamin sliter dock på ett helt annat sätt. De finns visst bieffekter vid kokainmissbruk, man kan bli nojjig å paranoid ex.
Citera
2008-01-24, 07:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Kanske att det inte märks av lika mycket när man är beroende av kokain. Pundar du på Heroin eller Amfetamin så ser man förjävlig ut snabbt och folk får intrycket av att denna människa har varit beroende jättelänge. Kokain är väl så bereoendeframkallande med tanke på att det i princip inte finns några bieffekter efter ruset, inga avisar,snetändningar osv. Man vill bara ha mer så man tar mer.

Har fått för mig att första gången man injicerar heroin så blir varenda cell i kroppen beroende eller något.

Kanske finns mer folk som är beroende av kokain men jag tror dom med dom riktiga problemen är dom som är beroende av heroin, verkar vara svårare att sluta upp med det. Sen så tar ju alla kokain, helt sjukt. Alla förutom jag typ :P


Inga bieffekter efter ruset? Själv brukar jag få en jävla ångest efteråt som kan sitta i sig i veckor.

.. men fortfarande så vill jag bara ha mer.
Citera
2008-01-24, 07:59
  #7
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Kanske att det inte märks av lika mycket när man är beroende av kokain. Pundar du på Heroin eller Amfetamin så ser man förjävlig ut snabbt och folk får intrycket av att denna människa har varit beroende jättelänge. Kokain är väl så bereoendeframkallande med tanke på att det i princip inte finns några bieffekter efter ruset, inga avisar,snetändningar osv. Man vill bara ha mer så man tar mer.

Kola har nästan bara bieffekter, eftersom ruset är så kortvarigt och man tvingas omdosera hela tiden för att upprätthålla det. Därför är det också väldigt beroendeframkallande.

Citat:
Ursprungligen postat av slrsr
Har fått för mig att första gången man injicerar heroin så blir varenda cell i kroppen beroende eller något.

Kanske finns mer folk som är beroende av kokain men jag tror dom med dom riktiga problemen är dom som är beroende av heroin, verkar vara svårare att sluta upp med det. Sen så tar ju alla kokain, helt sjukt. Alla förutom jag typ :P

Som redan påpekats, har du helt fel om heroinet. Man blir inte torsk på en gång; tvärtom får man jobba på det ett tag, men sedan sitter man där och tar sig inte loss i första taget. Av kokain kan man å andra sidan mycket väl bli beroende redan på en kväll, om man bara har tillräckligt mycket; dock är det lättare för den beroende att klara sig utan kokain än utan heroin.
Citera
2008-01-24, 08:05
  #8
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koschei
Mest beroendeframkallande drogen är det icke. Ta en stark opioid som exempel, där du inte bara blir psykiskt beroende, utan även fysiskt.

Kokainmissbruk har en påtaglig effekt på hjärnan och leder ofta till depression. För övrigt är mest beroendeframkallande inte detsamma som framkallande av mest beroende, utan mest framkallande av beroende.
Citera
2008-01-24, 08:45
  #9
Medlem
Till hör inte Crystal Meth kokain?
Citera
2008-01-24, 08:49
  #10
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brico
Till hör inte Crystal Meth kokain?
Nä, "crystal meth" är kristalliserat metamfetamin...
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Kokainmissbruk har en påtaglig effekt på hjärnan och leder ofta till depression. För övrigt är mest beroendeframkallande inte detsamma som framkallande av mest beroende, utan mest framkallande av beroende.
Ja, fast jag brukar göra det lättare genom att använda benämningarna "akut beroendeframkallande" och "kroniskt beroendeframkallande"... De droger som ger ett akut beroende har högre risk för "binge use" medan ett kroniskt beroende är svårare att ta sig ur... Nu kanske jag inte har kommit på de allra mest perfekta benämningarna, men de är i min mening bättre än det som fanns innan iaf...
Citera
2008-01-24, 10:02
  #11
Medlem
Kokain är väl mest psykiskt beroendeframkallande..?
Man kan ju bli psykiskt beroende första gången, dvs, åh det var så skönt, MERA!
Citera
2008-01-24, 10:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallaknas
Kokain är väl mest psykiskt beroendeframkallande..?
Man kan ju bli psykiskt beroende första gången, dvs, åh det var så skönt, MERA!

Jo, det sitter psykiskt även om du får vissa abstinensbesvär efter långvarigt bruk. Men om man skulle vilja ha mer av allt som gav njutning, hur skulle då världen se ut? Man får helt enkelt lägga band på sig själv, eller tjah, köra på så det ryker. Valet är ju upp till var och en.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback